کد خبر: 1021658
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۴
مصطفی خوش چشم در گفتگو با «جوان آنلاین» درباره اولین مناظره انتخاباتی ترامپ و بایدن
مصطفی خوش چشم درباره اولین مناظره انتخاباتی ترامپ و بایدن می‌گوید: ترامپ بطور تلویحی اعلام کرده که شکست را نمی‌پذیرد و از همین حالا شکست خود در انتخابات را تقلب می‌داند، بنابراین قابل پیش بینی است که نتیجه شکست ترامپ در انتخابات آمریکا منتهی به تلاطم شدید در این کشور شود.
سرویس بین الملل جوان آنلاین – محیا حسینی: اولین مناظره انتخاباتی ترامپ و بایدن با آبروریزی برای آمریکا به پایان رسید. هر دو نامزد انتخاباتی همه توان خود را برای کوبیدن طرف مقابل درباره مواضع حزبی و برنامه‌های آتی یا حتی دفاع از سوابق گذشته خود به کار گرفتند و با توهین کردن به یکدیگر سعی در برنده شدن نزد افکار عمومی داشتند. از مهمترین نکاتی که در این مناظره انتخاباتی وجود داشت این بود که ترامپ به راحتی شکست در انتخابات را نمی‌پذیرد و همین مسئله می‌تواند آینده پرتنشی را در کشور آمریکا در صورت شکست ترامپ رقم زند.
 
مصطفی خوش‌چشم، کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه توقع از پیش وجود داشت که مناظره انتخاباتی ترامپ و بایدن به سمت هیاهو و جنجال برود، به خبرنگار «جوان آنلاین» می‌گوید: «کاری که ترامپ انجام می‌دهد عوام فریبی با استفاده از جنجال وهیاهو است تا هم به مسائل به صورت عمیق پرداخته نشود و هم جامعه دچار دوقطبی شدید شود تا در نتیجه یک قطب بدون اینکه او نگاه عمیقی به مسائل داشته باشد به او رای دهد، همانند اتفاقی که در انتخابات سال ۲۰۱۶ افتاد.»

این کارشناس بین الملل ادامه می‌دهد: «یکسری نتیجه گیری‌های غلط هم می‌شود. مثل اینکه می‌گویند بایدن در نتیجه اولین مناظره انتخاباتی ۶۰ درصد و ترامپ ۴۰ درصد محبوبیت کسب کرده اند. بنابراین شانس انتخاب بایدن بیشتر است، اما باید توجه داشت که همین نتیجه بلکه شدیدتر در ۴ سال قبل نیز وجود داشت و خیلی‌ها فکر می‌کردند خانم کلینتون انتخاب می‌شود، که نشد؛ بنابراین نباید این نظرسنجی مورد توجه قرار بگیرد.»

خوش چشم با بیان اینکه امسال آمریکا یک انتخابات پرتلاطم را تجربه خواهد کرد که تا به حال تجربه نکرده است، اظهار می‌دارد: «در این مناظره انتخاباتی زمانی که مجری اصرار به محکومیت گروه‌های راست نژاد پرست افراطی داشت، شاهد آن بودیم که ترامپ ازپاسخ به این موضوع فرار کرد و نژاد پرستی و حتی گروه‌های مسلح جناح افراطی را محکوم نکرد. از طرفی گروه‌های راست افراطی در مزارع و میدان‌های تیر در حال تمرین تیراندازی هستند تا اگر نتیجه انتخابات به ضرر ترامپ بود به خیابان بیایند و درگیری مسلحانه را شروع کنند.»

او ادامه می‌دهد: «ترامپ بطور تلویحی اعلام کرده که شکست را نمی‌پذیرد و از همین حالا شکست خود در انتخابات را تقلب می‌داند، بنابراین قابل پیش بینی است که نتیجه شکست ترامپ در انتخابات آمریکا منتهی به تلاطم شدید در این کشور بشود و این احتمال که آمریکا که الان هم درگیر بحران بزرگ اقتصادی است دچاربحران روزافزون شود. این وضعیت در صورت شکست بایدن هم هر چند با احتمال کمتر وجود دارد»

این کارشناس بین الملل به فاش شدن حقایق در آمریکا و آبروریزی برای این کشور پس از پایان مناظره انتخاباتی اشاره می‌کند و می‌گوید: «اگر چه نوع رفتار نامزد‌های انتخاباتی در مناظره آبروریزی حساب می‌شود، اما در حقیقت هدف آقای ترامپ همین بوده است، این تنها کاری است که ترامپ می‌تواند انجام دهد. البته این بدان معنا نیست که «بایدن»، فردی عقلانی است و می‌تواند جلوی افول آمریکا را بگیرد، فقط ممکن است سرعت افول آمریکا را به نسبت ترامپ کمتر کند.»

به عقیده خوش چشم، عقلای آمریکا حتی بسیاری از مقامات اسبق حزب جمهوری خواه اعلام کرده اند که به بایدن رای می‌دهند، زیرا که می‌دانند جامعه شان در لبه پرتگاه است و به لحاظ شکاف‌های اجتماعی، نژادی و اقتصادی و همچنین عدم عدالت اجتماعی اقتصادی، جامعه آمریکا بسیار ملتهب است و این گونه دوقطبی سازی‌ها و جنجال‌ها سرعت رفتن به سمت پرتگاه را بیشتر می‌کند.

او با اشاره به این موضوع که جامعه سیاسی و اقتصادی ایران نباید به هیچ عنوان آینده خودش را به انتخابات آمریکا گره بزند، می‌گوید: «فارغ از اینکه چه کسی در آمریکا رئیس جمهور می‌شود، استراتژی‌های خارجی و داخلی آمریکا به ویژه استراتژی‌های آمریکا در سیاست خارجی مشابه و بلندمدت است و خیلی تفاوت به لحاظ استراتژی و راهبردی نمی‌کند که چه کسی در سمت ریاست جمهوری باشد؟ ممکن است در سطح تاکتیکی تفاوت‌هایی وجود داشته باشد که البته به دلایل بسیاری وجود بایدن نظام‌های غرب و کشور‌های غرب را برای مقابله با ما یکدست‌تر می‌کند، اما به لحاظ راهبردی هیچ تفاوتی ندارد.»

این کارشناس بین الملل با بیان اینکه هر دو نامزد انتخاباتی آمریکا به دنبال مهار مولفه‌های قدرت جمهوری اسلامی ایران هستند و نباید وضعیت آینده اقتصادی سیاسی جامعه ما به تحولات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گره بخورد، اظهار می‌دارد: «معطل کردن کشور تا مشخص شدن نتیجه انتخابات در آمریکا باعث هزینه سازی برای کشور ما خواهد شد و مردم ما را متحمل خسارت بیشتر می‌کند. چرا که در ۴ سال گذشته نیز همین موضوع معطل گذاشتن به امید موضوعات خارجی وجود داشت و موجب خسارت شد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار