کد خبر: 1021108
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۰۱:۵۱
نگاهی به واکنش مجلس به کم‌کاری فدراسیون فوتبال در پیگیری اصلاح اساسنامه
سعيد احمديان
سرویس ورزشی جوان آنلاین: ساختمان سیاه فدراسیون فوتبال در کوچه سوم خیابان سئول جنوبی تهران، ساختمان خبرسازی است که در یک سال گذشته کانون حاشیه‌های مختلف بوده، از ماجرای قرارداد پرحرف و حدیث ویلموتس گرفته تا ماجرای استعفای زمستان گذشته مهدی تاج و انتظار‌ها برای برگزاری زودهنگام انتخابات فدراسیون فوتبال. هرچند درباره پرونده ویلموتس متهمان این قرارداد که رئیس سابق و اعضای هئیت رئیسه هستند به دادسرا احضار شده‌اند و شمارش معکوس برای محاکمه تاج و سایر متهمان آغاز شده است، اما همچنان زمان برگزاری انتخابات فوتبال و تعیین رئیس جدید نامشخص است. انتخاباتی که لنگ اساسنامه فدراسیون است و رفت و برگشت این اساسنامه برای اصلاح بین فدراسیون فوتبال و فیفا در ماه‌های اخیر ادامه داشته، رفت و برگشت‌هایی که هنوز به نتیجه نرسیده و صدای خیلی‌ها را درآورده است، از اهالی فوتبال گرفته تا نمایندگان مجلس که پس از تخلفات مدیران فدراسیون به صورت ویژه اتفاقات فدراسیون را رصد می‌کنند و انتظار دارند هرچه سریع‌تر انتخابات فوتبال برگزار شود.

زمان خریدن با اصلاح اساسنامه

دی‌ماه گذشته بود که مهدی تاج که آن روز‌ها به دلیل قرارداد با ویلموتس و نتایج ضعیف این مربی و پرداخت ۲ میلیون یورو از جیب کارگران به سرمربی بلژیکی تحت فشار بود، به بهانه بیماری نامه استعفایش را نوشت. با کناره‌گیری رئیس پرحاشیه فوتبال، برگزاری انتخابات زودهنگام فدراسیون فوتبال در دستور کار قرار گرفت، انتخاباتی که در صورت عدم استعفای تاج و ماندنش تا پایان دوره ریاستش قرار بود اردیبهشت ۹۹ برگزار شود، اما کنار رفتن تاج سبب شد انتخابات فوتبال زودتر برگزار شود. در حالی ۲۵ اسفند به عنوان روز برگزاری انتخابات فوتبال تعیین شد که با راپورت تاج به فیفا و سنگ‌اندازی مدیران نزدیک به رئیس سابق که می‌دانستند در صورت برگزاری انتخابات باید بروند، فدراسیون جهانی فوتبال در اوایل اسفند برگزاری انتخابات را منوط به اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال اعلام کرد تا با توجه به پروسه زمان‌بر بودن اصلاحات مورد نظر فیفا، انتخابات ۲۵ اسفند لغو شود. عضویت وزیر ورزش در مجمع فدراسیون فوتبال به عنوان یک مقام دولتی با توجه به تأکید فیفا مبنی بر عدم دخالت دولت در فوتبال و همچنین تعریف فدراسیون فوتبال به عنوان یک نهاد «عمومی غیردولتی» از جمله مهم‌ترین ایرادات فدراسیون جهانی فوتبال بود که در دو مرتبه رفت و برگشت اساسنامه فدراسیون فوتبال به فیفا اصلاح شد. با حذف وزیر از مجمع و معرفی فدراسیون به عنوان یک نهاد «خصوصی غیردولتی»، اواخر تیرماه اساسنامه برای تأیید نهایی به فیفا ارسال شد.

کمیته ملی المپیک به اساسنامه فوتبال ورود کند

حال با گذشت بیش از سه ماه، خبری از سرنوشت اساسنامه فدراسیون فوتبال در فیفا نیست. مسئله‌ای که سبب شده برگزاری انتخابات فوتبال در آبان‌ماه که پیش از این وعده داده شده بود در هاله‌ای از ابهام قرار گیرد. بلاتکلیفی فوتبال با توجه به حواشی و تخلفات مدیران فدراسیون فوتبال نگرانی‌ها را درباره ادامه حضور آن‌ها در فوتبال افزایش داده است. در چنین شرایطی نمایندگان مجلس معتقدند که با توجه به اهمال مدیران فعلی فدراسیون فوتبال در پیگیری چرایی عدم پاسخ فیفا به اساسنامه اصلاحی که می‌خواهند زمان بخرند، کمیته ملی المپیک باید به ماجرای اصلاح اساسنامه فوتبال ورود کند تا هرچه زودتر با مشخص شدن تکلیف اساسنامه، انتخابات فدراسیون برگزار و از رئیس جدید رونمایی شود، به خصوص تا زمانی که اساسنامه به تأیید فیفا و مجمع عمومی فدراسیون فوتبال نرسد، امکان برگزاری انتخابات وجود ندارد.

در این راستا دیروز مهدی فروردین، رئیس فراکسیون ورزش مجلس در گفتگو با برنامه تهران ورزشی رادیو تهران خواستار ورود کمیته ملی المپیک به اساسنامه فوتبال شد: «نمی‌دانم تا چه زمانی می‌خواهند این بلاتکلیفی را ادامه دهند، اما ما نمی‌توانیم در این موضوع ورود کنیم. دو نهاد می‌توانند به فیفا نامه بزنند و درباره اینکه اساسنامه کجاست و چرا پس از سه ماه پاسخی درباره آن ارسال نشده، سؤال کنند. نهاد‌هایی که می‌توانند مکاتبه کنند تا هرچه سریع‌تر تکلیف اساسنامه مشخص شود، اول خود فدراسیون است، اما با این وضعیتی که دوستان به وجود آورده‌اند، بعید می‌دانم چنین مکاتبه‌ای داشته باشند. احساس می‌کنم خود فدراسیون مشغول زمان خریدن است و اراده‌ای برای بحث پیگیری اساسنامه وجود ندارد. اگر فدراسیون اقدامی انجام ندهد، تنها نهادی که می‌تواند در این قضیه ورود کند کمیته ملی المپیک است.»

البته فروردین توصیه قابل تأملی هم به مدیران فعلی فدراسیون فوتبال دارد: «اهالی فوتبال باید همیشه از رفتار صورت گرفته در فدراسیون فوتبال خون دل بخورند. بهترین تصمیمی که از نظر من دست‌اندرکاران فعلی فدراسیون می‌توانند بگیرند استعفای دسته‌جمعی است. با این اقدام می‌توانند بزرگ‌ترین کمک را به فوتبال کشور کنند»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار