کد خبر: 1020129
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۶
محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان کشور موفق به بومی‌سازی پرکاربردترین ماده مورد استفاده در تصفیه فاضلاب و حفظ سلامت آب شدند، ماده‌ای که محققان موفق به تولید آن شدند، سالانه با بیش از ۲۰۰ میلیون دلار وارد می‌شد.
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: بنا بر آمار‌های معاونت علمی ریاست جمهوری، در حال حاضر بیش از ۱۴۰ شرکت دانش‌بنیان در حوزه تصفیه آب و فاضلاب فعالیت دارند. این حوزه هر ساله منابع مالی قابل‌توجهی از بودجه عمرانی کشور را در بر می‌گیرد و محققان زیادی را به خود جذب کرده‌است.

صرفه‌جویی ۲۵۰ میلیون دلاری

یک شرکت دانش‌بنیان اکنون موفق به تولید ماده کلسیم هیپوکلریت (تولید شده به روش ترکیبی) شده‌است. این ماده پر کاربردترین ماده شیمیایی برای بلیچینگ (سفید‌کنندگی)، ضدعفونی و تصفیه منابع آبی و فاضلاب در دنیا شناخته شده‌است. این ماده در آب بسیار محلول است و از هیپوکلریت کلسیم علاوه بر تصفیه آب، در مراکز مختلف، برای ضدعفونی کردن سطوح و تجهیزات استفاده می‌شود. آمار‌های واردات گمرک کشور نشان می‌دهد که سال گذشته بیش از ۲۰۰ میلیون دلار از این ماده از کشور چین وارد شده‌است. کشور‌های ژاپن و هند هم سال گذشته حدود ۵۰ میلیون دلار از این ماده را به ایران فروخته‌اند.

موضوع بحران منابع آب با محوریت بازچرخانی پساب و تصفیه فاضلاب، در سال‌های اخیر حتی منجر به برپایی نمایشگاه‌هایی در پارک‌های علم و فناوری دانشگاه‌های مطرح کشور شده که با استقبال استارتاپ‌های فراوانی هم همراه بود.

یک تیر و دو نشان

مدیر عامل شرکت دانش‌بنیانی که موفق به بومی‌سازی تصفیه آب شده، روز گذشته با اشاره به این اتفاق گفت: «پژوهشگران ما موفق شدند کلسیم هیپوکلریت را به روش ترکیبی که پیشرفته‌ترین روش و حفاظت‌شده‌ترین روش محیط‌زیستی است، تولید کنند. این ماده مهم، پر کاربردترین ماده برای سفید‌کنندگی، ضدعفونی و تصفیه منابع آبی و فاضلاب در دنیا است. این ماده در آب بسیار محلول است و از هیپوکلریت کلسیم علاوه بر تصفیه آب، در مراکز مختلف، برای ضدعفونی کردن سطوح و تجهیزات استفاده می‌شود.» در واقع این دانش‌بنیان با یک تیر دو نشان زده و ماده‌ای که هم برای تصفیه آب به کار می‌رود و هم ماده‌ای مهم برای ضد عفونی کردن سطوح است، تولید شده‌است. شیوع ویروس کرونا موجب شده تا هزینه زیادی هم برای واردات مواد اصلی صنایع تولید‌کننده مواد ضد عفونی صرف شود که در این زمینه هم تولید این ماده موجب صرفه‌جویی می‌شود. محمد علی شریعت، با توجه به اهمیت تصفیه منابع آب کشور و فاضلاب افزود: «محصول کلسیم هیپوکلریت یک محصول مهم و استراتژیک است که ارتباط مستقیم با سلامت جامعه دارد. تولید این محصول در کشور، مقدمات قطع وابستگی ایران به واردات این محصول از خارج از کشور را فراهم کرد.»

شریعت همچنین گفت: «کشورمان در حال حاضر نیز از کشور‌هایی مانند چین، هند و ژاپن کلسیم هیپوکلریت وارد می‌کند. افزایش تولید در این شرکت و توسعه خطوط تولید می‌تواند به کاهش و حتی قطع این وابستگی کمک کند. در صورت حمایت دستگاه‌های ذیربط، می‌توان تمام نیاز کشور را به همت متخصصان جوان ایرانی در داخل کشور تولید کرد.»

برنامه برای صادرات گسترده

این محقق با اشاره به تلاش‌های انجام شده برای تولید داخلی محصول گفت: «برخی از مسائلی که مانع از افزایش تولید این محصول در داخل می‌شود، برخی مشکلات زیست‌محیطی است. برای حل این چالش، با به کارگیری فرایند‌های ابداعی، خط تولید کلسیم هیپوکلریت ترکیبی در حجم بالا بدون مشکلات زیست‌محیطی در شرکت تولیدی شیمیایی کلران به بهره‌برداری رسیده‌است که با تولید انبوه و حجم بالای این محصول، از واردات آن بی‌نیاز شده و به صادر‌کننده مطرح آن در منطقه تبدیل می‌شویم.»

وی افزود: «در فرایند‌های جدید علاوه بر رفع مشکلات زیست‌محیطی، با بومی‌سازی تولید این محصول، هزینه تولید کاهش چشمگیری داشته‌است که شرایط را برای رقابت با نمونه‌های محصولات خارجی فراهم کرده‌است. شرکت موفق به صادرات این محصول شده‌است و در آینده نزدیک، در نظر داریم تا حجم صادرات را به شکل قابل‌ملاحظه‌ای افزایش دهیم.»

کاربرد گسترده در استخرها، پارک‌ها و سازمان‌ها

شریعت در توضیح مزیت‌های محصول ایران ساخت نسبت به محصولات وارداتی گفت: «با توجه به اینکه این محصول بومی‌سازی شده و تولید آن با شرایط و امکانات کشورمان هماهنگ شده‌است، قیمت بسیار پایین‌تری نسبت به نمونه‌های خارجی دارد. صنایع آب و فاضلاب، صنایع شوینده، استخر‌ها و پارک‌های آبی و تمام ارگان‌هایی که نیاز به ضدعفونی کردن محیط دارند، از جمله مشتری‌های این محصول محسوب می‌شوند.» شریعت در پایان بیان کرد: «این شرکت دانش‌بنیان طرح‌های مختلفی را برای توسعه علمی و پژوهش در حوزه تجاری‌سازی محصولات مختلف، در نظر گرفته‌است. در برخی طرح‌های پژوهشی در هماهنگی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مشغول به فعالیت هستیم و امیدواریم با کمک این معاونت، حمایت‌های لازم را برای توسعه خطوط تولید و محصولات جدید دانش‌بنیان دریافت کنیم.»

در سال‌های اخیر استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان زیادی به حوزه آب و فاضلاب گرایش پیدا کرده‌اند. طراحی و ساخت پکیج‌های نوین تصفیه فاضلاب بهداشتی و صنعتی با رویکرد بازیافت آب از دستاورد‌های جدید محققان در این زمینه است.

صف طولانی ثبت اختراع

سال گذشته دانشگاه سهند تبریز نمایشگاه بزرگی در حوزه تصفیه آب برای استارتاپ‌های کشور برگزار کرد که دستاورد‌های ارائه شده در نمایشگاه بسیار چشمگیر بود. در این نمایشگاه راهکار‌های استفاده هرچه بیشتر از آب خاکستری شامل آب پس از شست و شوی لباس، ظروف، روشویی و حمام که گفته می‌شود بیش از ۷۰ درصد از آب فاضلاب تولیدی منازل و برخی مصارف غیرمسکونی را تشکیل داده‌است، به نمایش گذاشته شد. در حال حاضر صف طولانی از دانش‌بنیان‌ها برای ثبت پتنت (اختراع) در حوزه آب و فاضلاب وجود دارد که می‌توانند با دستاوردهایشان از منابع آبی کشور محافظت کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار