کد خبر: 1017761
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۱:۴۰
دادخواهی مردم در سفر رئیس مجلس به خوزستان
دومین روز سفر رئیس مجلس به استان خوزستان با بازدید او از پالایشگاه بیدبلند و بیمارستان بهبهان همراه شد. شب قبل از آن هم قالیباف تا بامداد، پای درددل اهالی شهرک طالقانی بندر ماهشهر نشست تا بی‌واسطه از مشکلات آنان بشنود. شهرک طالقانی در اعتراضات و آشوب‌های آبان ۹۸ و پس از آنکه یک خبرنگار، مستند کوتاهی از وضع معیشتی آنجا و گلایه‌های مردمش ساخت و منتشر کرد، بر سر زبان‌ها افتاد. در آن مستند، همه حرف مردم پس از بیان سختی‌های اقتصادی و بیکاری و نبود امکانات، این بود که «ما ضدانقلاب نیستیم.»
کبری آسوپار
سرویس سیاسی جوان آنلاین: محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پیامی توئیتری درباره علت عدم حضور در کارخانه‌های پتروشیمی توضیحی ارائه کرد: «حدود ۱۲ ساعت حضور در ماهشهر و شهرک‌های اطراف، به کارخانه‌های پتروشیمی نرفتم تا از تمام وقت برای گفتگو با مردم استفاده شود. پتروشیمی‌ها باید نیرو‌های بومی را استخدام کنند و به مسئولیت خود در قبال مردم توانمند و با انگیزه منطقه به طور واقعی و نه صوری عمل کنند.»

می‌خواهیم با رئیس مجلس حرف بزنیم

سه‌شنبه مقابل فرمانداری بندر ماهشهر، عده‌ای از مردم جمع شدند. تجمعی متفاوت با هر تجمع دیگر، یک نفر با صدای بلند می‌گوید سلامتی آقای قالیباف صلوات و باقی، صلوات می‌فرستند. با اطلاع از حضور رئیس مجلس در ساختمان فرمانداری، جمع شده‌اند و درخواست کوچکی دارند؛ گفت‌وگوی رو در رو با خود رئیس مجلس و آنقدر کسی پای حرف‌هایشان ننشسته و آنقدر کسی برایشان کاری نکرده که اکنون انجام این تکلیف توسط قالیباف را خیلی زیادتر از آنچه باید، قدردان هستند. یکی‌شان فریاد می‌زند: «آقای قالیباف! ما نه اغتشاشگریم، نه خیابان بستیم، نه سر و صدا کردیم، فقط می‌خواهیم شما را ببینیم» یکی دو خانم هم آن گوشه دیده می‌شوند. بیراه نمی‌گویند، حرف دارند؛ حرف از مشکلاتی که دولت و مجلس وظیفه حل آن‌ها را بر عهده دارند و چه بسا اگر درست عمل می‌کردند، اکنون مشکلی نبود.

قالیباف به حیاط فرمانداری می‌آید و حالا میان او و مردم فقط در آهنی فرمانداری و تعدادی از تیم حفاظت فاصله است و همان را هم قالیباف می‌گوید کنار بزنند. دستور بازگشایی در را می‌دهد و در تاریکی شبانگاه، حیاط فرمانداری ماهشهر محل دیدار تعدادی از مردم این شهر با رئیس مجلس‌شان می‌شود. مردمی نجیب که با همه سختی‌ها با روی خوش از قالیباف استقبال می‌کنند، نامه می‌دهند، سلام می‌کنند. مسئول جامعه اسلامی میان این مردم امنیت دنیایی و اخروی‌اش تأمین است، اگر واقعاً قصد کار برای ملت را داشته باشد. مؤدبانه اعتراض می‌کنند و حرف می‌زنند، سلفی هم با رئیس مجلس می‌گیرند. از پارتی‌بازی، از ظلم پیمانکاران نفتی، از نگرفتن حقوق، از بیکاری و اشتغال غیربومی‌ها و اخراج بومی‌ها می‌گویند: «ما ضدانقلاب نیستیم. من فرزند جانبازم. پدرم ۸۰ ماه سابقه جبهه دارد. سه ماه حقوقم را ندادند. اخراجم کردند. رفتند از دهات‌های ارومیه نیرو آوردند خوزستان.» شریعتی استاندار خوزستان هم حضور دارد، اما چه فرقی می‌کند، اگر او کارش را درست انجام داده بود که اوضاع خوزستان این نبود! دولت که برکنارش نکرد، خودش باید استعفا می‌کرد و می‌رفت، نه آنکه در این دیدار‌ها بی‌خجالت و سرافکندگی در کنار قالیباف بایستد!

قالیباف تا پایان نیافتن صحبت تمامی حاضران، فرمانداری ماهشهر را ترک نمی‌کند.

استخدام نیرو‌های بومی باید در اولویت قرار گیرد

مرد لباس مشکی بر تن دارد، صورت آفتاب خورده، لاغر، مستأصل است. بدون ماسک جلوی قالیباف نشسته و با پریشانی از خانه کوچک یک اتاقه‌اش بعد از ۱۳ سال کار با وجود سه بچه و حقوق پایینش می‌گوید. اسناد و مدارکی را هم دست قالیباف می‌دهد. او یکی از اهالی شهرک طالقانی ا‌ست که صدای آشوب‌شان را شنیدیم، اما حرف دلشان را گوش ندادیم. همچنین یکی دیگر از مردم منطقه می‌گوید که «تبعیض بلای جان مردم شده، چرا یک مهندس برق از خوزستان در شرکت‌های صنعتی استخدام نمی‌شود، اما همان شرکت‌ها از شهر‌های دیگر نیرو جذب می‌کند. ما از مجلس انقلابی درخواست داریم که این مسائل را پیگیری کند.»

دکتر محمدباقر قالیباف در این دیدار که در ادامه نظارت میدانی رئیس مجلس از حوزه‌های انتخابیه نمایندگان خوزستان انجام شد، با اشاره به دغدغه‌ها و مشکلات مردم شهرک طالقانی، گفت: براساس قول مجلس یازدهم به مردم در اینجا حاضر شدم، ما اینجا هستیم تا نمایندگان واقعی شما باشیم و غیر از این مسئله در ذهن ما نیست. به خاطر دِینی که به خوزستان دارم ابتدا به این استان آمدم، آمده‌ایم تا مشکلات شما را پیگیری کنیم. وی با بیان اینکه یکی از دغدغه‌ها و خواسته‌های مردم منطقه اختصاص ۶۰ هکتار زمین برای توسعه شهرک طالقانی است، ادامه داد: ما وظیفه خودمان می‌دانیم که موضوع حل مشکل مسکن مردم این منطقه را پیگیری کنیم. قالیباف با تأکید بر پیگیری مسئله اشتغالزایی در شهرک طالقانی، گفت: قطعاً ما ایجاد صنایع پایین‌دست در منطقه را دنبال می‌کنیم، از سوی دیگر در مشاغل فعلی و صنایع موجود، جذب و استخدام نیرو‌های جوان و بومی باید در اولویت قرار گیرد که قطعاً ما این مسئله را پیگیری می‌کنیم.

قالیباف در پالایشگاه بیدبلند و بیمارستان بهبهان

قالیباف صبح چهارشنبه ۱۲ شهریور در نظارت‌های میدانی خود در بهبهان، از فرودگاه این شهرستان بازدید کرد و به بررسی مشکلات آن پرداخت که مقرر شد موضوع عملیاتی شدن پرواز‌های مسافرتی فرودگاه بهبهان توسط مسئولان مورد بررسی قرار گیرد.

همچنین پس از بازدید رئیس قوه مقننه از پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس، مقرر شد مشکلات تأمین مالی و بانکی راه‌اندازی فاز ۲ این پالایشگاه هر چه سریع‌تر برطرف شود. حین بازدید رئیس مجلس، برخی پرسنل و کارگران این پالایشگاه مشکلات و مطالبات خود را رودررو با قالیباف در میان گذاشتند. قالیباف همچنین از بیمارستان در حال ساخت حضرت ولیعصر (عج) نیز بازدید کرد، این بیمارستان ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تکمیل ۳۰ درصد باقیمانده نیازمند تأمین اعتبار است، بر اساس این گزارش رئیس قوه مقننه تأکید کرد که این موضوع توسط مجلس پیگیری خواهد شد.

شنیدن ویدئوکنفرانسی مشکلات مردم

رئیس قوه مقننه از طریق ویدئوکنفرانس با تعدادی از فعالان اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی آبادان، خرمشهر، هندیجان و ماهشهر دیدار و گفتگو کرد.

در ابتدای این دیدار ویدئوکنفرانسی یکی از فعالان اجتماعی شادگان از ضعف خدمات پزشکی و دندانپزشکی در این شهرستان گلایه کرد و گفت: عده‌ای از جوانان شادگان به سختی توانستند در یکی از زیرشاخه‌های رشته پزشکی در دانشگاه قبول شوند و برای فعالیت تعهد دادند، اما وزارت بهداشت از جذب آن‌ها سر باز زد، از این رو درخواست می‌شود تا شرایط صدور مجوز برای ادامه تحصیلات تکمیلی این دانشجویان فراهم شود.

همچنین عبادی، یکی از فعالان اجتماعی هندیجان شناسایی رفع موانع تولید در منطقه مذکور را یکی از دغدغه‌های مردم منطقه عنوان کرد و افزود: متأسفانه به دلیل نبود مجموعه‌های فرآوری در هندیجان شاهد خام‌فروشی تولیدات این شهرستان هستیم، این در حالی است که ظرفیت‌های زیادی در حوزه معادن، انرژی و کشاورزی برای ایجاد ارزش افزوده وجود دارد. وی در ادامه صحبت‌هایش خواستار رفع مشکلات فعالان صنعت میگو و فعال‌سازی مسئولیت اجتماعی وزارت نفت برای کاهش آسیب‌های ناشی از فعالیت‌های صنایع پتروشیمی در هندیجان شد.

همچنین یکی از نمایندگان صنف صیادان از هندیجان تأمین سوخت قایق صیادان را از مشکلات جدی مردم هندیجان دانست و اظهار کرد: متأسفانه به رغم سختی شغل صیادی و فعالیت بیش از ۸ هزار صیاد در هندیجان این شغل جزو مشاغل سخت نمی‌شود، از این رو خواستار رسیدگی به این موضوع هستیم. در ادامه ارتباط ویدئوکنفرانسی رئیس مجلس شورای اسلامی یکی از فعالان فرهنگی از بندر ماهشهر هجمه فرقه‌های ضاله به جوانان ماهشهری، بیکاری، آمار پایین ازدواج، عدم‌حمایت کافی منطقه ویژه اقتصادی از جوانان بومی، پایین بودن سرانه ورزشی و نبود سالن‌های ورزشی و عدم‌شفافیت در تقسیم بودجه فرهنگی شهرستان را از جمله مشکلات منطقه بندر ماهشهر عنوان کرد.

بر اساس این گزارش، یکی از فعالان فرهنگی شهر چمران نیز خواستار احیای اراضی کشاورزی این منطقه بر اساس رهنمود‌های رهبر انقلاب و همچنین احداث درمانگاه شبانه‌روزی و رفع معضل اسناد اراضی مسکونی شهر چمران شد.

همچنین یکی از اعضای شورای اسلامی شهر بندر امام خمینی (ره) نیز وجود آمار بالای سکونتگاه‌های غیررسمی را از مشکلات این منطقه دانست و تصریح کرد: امروزه نداشتن فاضلاب شهری سبب ایجاد مشکلات برای مناطق مختلف این بندر شده و رفع این موضوع نیازمند همکاری جدی پتروشیمی‌هاست.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار