کد خبر: 1015271
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۱:۳۲
در شرایطی کمبود برخی امکانات و نیاز‌های ضروری استان‌ها، ساکنان این مناطق را تحت فشار قرار داده، که این موضوعات تحت‌الشعاع کرونا و ضرر‌ها و آسیب‌های وارده از این ویروس به جامعه قرار دارند. روستا‌های محروم لرستان از جمله مناطقی هستند که انتظارشان در حد تأمین ابتدایی‌ترین نیاز‌ها یعنی آب و راه است. با این حال سال‌هاست قول و وعده می‌شنوند و در عمل اتفاقی در جهت رفع مشکلاتشان رخ نمی‌دهد. بی‌آبی‌ها در حالی زندگی برخی از روستا نشینان را با سختی‌های متفاوتی روبه‌رو کرده که به خاطر وجود سوءمدیریت، سالی یک میلیارد متر مکعب از آب‌های روان لرستان هدر می‌رود و برنامه‌ای برای مهار و مصرف بهینه از آن‌ها وجود ندارد.
سجاد مرسلی
سرویس ایران جوان آنلاین: انتظارات و توقعات مردم روستا‌های محروم لرستان به‌ویژه دلفان، آنقدر ابتدایی است که شاید شنیدنش در عصر تکنولوژی و این برهه از زمان باور کردنی نباشند. اما نباید فراموش کرد که همین درخواست‌های ابتدایی و دم دستی دلفانی‌ها، جزو ضروری‌ترین نیاز‌های یک زندگی ساده در هر منطقه‌ای به شمار می‌آید و آن هم تأمین راه دسترسی و آب شرب بهداشتی است. لرستان، هر چه نداشته باشد آنقدر آب دارد که علاوه بر تأمین نیاز ساکنان خودش، با یک مدیریت ساده بتواند احتیاجات استان‌های دیگر را هم برآورده کند. مسئله‌ای که نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی هم با تأیید آن می‌گوید: «متأسفانه به‌رغم اینکه در لرستان طی چند سال اخیر شاهد بارندگی‌های مطلوب بودیم ولی متأسفانه بیشتر روستا‌های استان به‌ویژه شهرستان دلفان با کمبود آب شرب مواجه‌اند.» دکتر یحیی ابراهیمی ادامه می‌دهد: «در دیداری که با اهالی روستا‌ها داشتم انتظارات و توقعات مردم ابتدایی و تأمین راه دسترسی و آب شرب بهداشتی بود. امیدواریم با یکپارچه‌سازی شرکت آبفای روستایی و شهری اتفاقات خوبی رخ دهد.» وی با تأکید بر اینکه روستا‌هایی که تحت پوشش خدمات شرکت آبفا نیستند باید با بررسی و مطالعات از خدمات آبفا بهره‌مند شوند، تأکید می‌کند: «مجمع نمایندگان نیز در بحث پروژه‌های مرتبط با آب شرب در روستا‌ها و شهر‌ها همکاری لازم را با شرکت آبفای لرستان و کشور دارند و باید در بودجه ۱۴۰۰ از اختیارات و توانایی آنان در این راستا استفاده شود.»

روستا‌های زیادی با جمعیت بالا از نعمت آب محرومند

موضوع نرسیدن آب شرب بهداشتی به روستا‌های لرستان به یکی دو روستا ختم نمی‌شود و به گفته مدیرعامل شرکت آبفای لرستان، روستا‌های زیادی با جمعیت بالا در این استان وجود دارد که از نعمت آب محرومند. مهندس حمیدرضا کرموند با اشاره به آخرین وضعیت پروژه‌های آبفای لرستان و با بیان اینکه یکی از اقدامات فوری که در چند ماه اخیر پس از یکپارچه‌سازی در اولویت قرار گرفته، آب‌رسانی به روستاهاست، می‌گوید: «برای حل مشکلات آب شرب روستایی به‌صورت اساسی و بلندمدت نیازمند اعتبارات لازم و همکاری سایر دستگاه‌ها هستیم تا با همدلی و تفاهم بتوانیم این خدمات را در روستا‌های محروم نیازمند آب گسترش دهیم.» باز هم برنامه‌های یک مسئول برای رفع مشکل مردم به قول و وعده‌ها ختم شد و کرموند با بیان اینکه پروژه‌هایی تعریف کرده‌ایم و امیدواریم با حمایت نمایندگان و شرکت آبفای استان و شرکت مهندسی آبفای کشور اعتبارات لازم برای سال ۱۴۰۰ محقق شود، می‌گوید: «مدیرعامل شرکت مهندسی آبفای کشور قول مساعد دادند که به‌صورت ویژه تخصیص اعتبارات به لرستان و برای حل مشکلات آب شرب شهرستان دلفان داده شود.»

یک میلیارد متر مکعب آبی که هدر می‌رود

براساس گزارش‌های سازمان هواشناسی، بارش‌های خوبی در لرستان صورت می‌گیرد و این منطقه می‌تواند علاوه بر رفع احتیاجات خود، نیاز‌های آبی استان‌های همجوار را نیز تأمین کند. اما یک مسئله خیال همه مسئولان و متولیان امر را راحت کرده و آن هم تأمین نشدن اعتبارات است. مدیریت ضعیف در برخی حوزه‌ها آنقدر مشهود است که دیگر نیاز نیست صحبتی در مورد آن‌ها بشود و با دیدن عوارض ناشی از این سوء‌مدیریت‌ها در زندگی مردم و کسب و کار آنها، فقط باید منتظر ماند تا تصمیمی بزرگ در رابطه با تغییر مدیران نالایق گرفته شود. به عنوان مثال، تنها با اجرای طرح‌های آبخیزداری در لرستان می‌توان یک میلیارد متر مکعب آب ذخیره کرد. موضوعی که رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان نیز با اشاره به اینکه در صورت تأمین اعتبار، عملیات آبخیزداری در سطح ۱/ ۲ میلیون هکتار از منابع طبیعی استان انجام خواهد شد، می‌گوید: «این عملیات‌ها مسبب ذخیره‌سازی حداقل یک میلیارد مترمکعب از روان‌آب‌های استان در سفره‌های زیرزمینی می‌شود.» اسفندیار حسنی‌مقدم با تأکید بر اینکه ما شاهد یک نهضت و انقلابی در حوزه عملیات آبخیزداری در استان هستیم، اما نکته مهم دقیق و فنی انجام شدن این پروژه‌هاست، ادامه می‌دهد: «یکی از مباحث مدیریتی در عملیات آبخیزداری استفاده از ظرفیت داخلی و توان تخصصی مراکز تحقیقاتی و آموزشی است که در نیل به این مهم از ظرفیت نیروی تخصصی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان و همچنین دانشکده کشاورزی برای انجام عملیات آبخیزداری به خوبی استفاده شود.» این مسئول هم جملاتش را با «شود» و «بگیرد»، به آینده حواله کرده و می‌گوید: «بهره‌وری از آب‌های پشت‌بند‌ها نیز برای اجرای پروژه‌های پرورش ماهی در قفس، توسعه باغات و گیاهان دارویی باید مورد توجه قرار بگیرد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار