کد خبر: 1012008
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۵:۳۰
جنگ تمام‌عیار ورزش جهان با کرونا
اگر شرایط عادی بود و دنیا با پدیده‌ای به‌نام کووید ۱۹ درگیر نمی‌شد، الان ژاپنی‌ها در حال انجام آخرین برنامه‌ریزی برای برگزاری هرچه با‌شکوه‌تر المپیک ۲۰۲۰ توکیو بودند و خود را برای افتتاح بزرگ‌ترین آوردگاه ورزش جهان آماده می‌کردند.
فريدون حسن
سرویس ورزشی جوان آنلاین: شیوع جهانی بیماری کرونا، اما حالا ژاپنی‌ها را با مشکلی جدی روبه‌رو کرده است. کرونا ابتدا یک سال بازی‌های المپیک را به تعویق انداخت، اما گویا دست‌بردار نیست و می‌خواهد نسخه این مسابقات را برای همیشه بپیچد. این روز‌ها بیماری دوباره در ژاپن اوج گرفته، حتی در توکیو آمار مبتلایان بالا رفته است. بنابراین ژاپنی‌ها با نگرانی چشم به تصمیم‌گیری نهایی کمیته بین‌المللی المپیک در خصوص برگزاری یا عدم برگزاری المپیک در سال آینده دارند. المپیکی که به شرط برگزاری متفاوت‌ترین المپیک تاریخ خواهد بود.

آزمایش و قرنطینه

قرار است امروز برنامه یک‌سال مانده به بازی‌ها بررسی شود، اما هنوز سؤالات زیادی در خصوص برپایی مسابقات وجود دارد؛ اینکه برگزارکنندگان برای اطمینان از امنیت ورزشکاران و تماشاگران چه کار‌هایی باید انجام دهند.

سیکو هاشیموتو، وزیر المپیک ژاپن اخیراً اعلام کرد که دولت قرار است محدودیت‌های اعمال شده سفر به خاطر ویروس کرونا را بررسی کند. به این ترتیب که مسافران ورودی باید به احتمال زیاد قبل از عزیمت و هنگام ورود به ژاپن تحت آزمایش قرار گیرند. اگرچه این نگرانی نیز وجود دارد که برخی از آزمایش‌های مربوط به ویروس کرونا فقط حدود ۷۰ درصد دقیق هستند.

قرنطینه دو هفته‌ای برنامه دیگر ژاپنی‌ها در این خصوص است که هرچند ایده‌آل به نظر می‌رسد، اما نمی‌تواند در خصوص ورزشکاری که نیاز به تمرین دارد اعمال شود، مشکلی که چشم‌بادامی‌ها با آن مواجه هستند.

بنا بر آمار منتشر شده در دهکده ورزشکاران ۱۱ هزار المپیکی و ۴۴۰۰ هزار پارالمپیکی اقامت خواهند داشت. این آمار بالا این واقعیت را بیان می‌کند که با وجود پروتکل‌های در نظر گرفته شده برای کرونا، محدودیت‌ها فراتر از دیوار ورزشگاه‌ها خواهد رفت. به‌رغم این برنامه‌ریزی‌ها مسئولان ژاپنی اعلام کرده‌اند که نمی‌دانند چقدر می‌توانند این قوانین را اجرایی کنند.

با تماشاگر یا بدون تماشاگر

جالب اینکه در میان این همه نگرانی و استرس کمیته بین‌المللی المپیک اعلام کرده که برگزاری بازی‌های توکیو با حضور تماشاگران برگزار می‌شود، نه پشت در‌های بسته. با وجود این نظرسنجی‌های اخیر در ژاپن نشان می‌دهد بیش از نیمی از پاسخ‌دهندگان مخالف برگزاری بازی‌های المپیک و پارالمپیک توکیو بدون محدودیت برای حضور تماشاگران هستند. ژاپنی‌ها هم می‌خواهند المپیک را فقط با حضور شهروندان خود برپا کنند، هرچند که در آخرین نظرسنجی ۷۵ درصد ژاپنی‌ها نیز مخالف برگزاری المپیک بودند.

با وجود این حجم مخالفت با برگزاری المپیک در حضور تماشاگران دیک پوند، عضو ارشد کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) تأکید کرد برگزاری بازی‌های المپیک توکیو تنها با حضور شهروندان ژاپنی خلاف روح همبستگی و دوستی المپیک است. وی گفت: «میزبان بازی‌ها به دنبال ساده برگزار کردن مسابقات المپیک است. فکر می‌کنم تنها شانس توکیو برگزاری بازی‌ها در سال ۲۰۲۱ است. کاملاً مشخص است که این بازی‌ها دیگر نمی‌تواند به تعویق بیفتد. عدم حضور تماشاگران بین‌المللی به دلیل محدودیت‌های سفر ایجاد شده به خاطر ویروس کرونا هم امکانپذیر نیست.»

پوند عنوان کرد: «من فکر می‌کنم المپیک توکیو به معنایی که ما آن را درک می‌کنیم نخواهد بود. ما نمی‌دانیم محدودیت‌های مسافرتی در سال ۲۰۲۱ چگونه خواهد بود، ولی اهمیت المپیک به گردآوردن و همدلی مردم است، چیزی که بازی‌های توکیو با برگزاری مسابقات با حضور شهروندان ژاپنی فاقد این موضوع خواهد شد.»

ژاپن در حال حاضر ورود خارجی‌ها از جمله امریکایی، چینی و کشور‌های اروپایی را به خاک این کشور ممنوع کرده است.

یوشیرو موری، رئیس کمیته برگزاری بازی‌های المپیک توکیو هم ایده برگزاری بازی‌ها بدون تماشاگر و پشت در‌های بسته را رد کرد و گفت: «تماشاگران بخش اصلی ورزش هستند. ما نباید تماشاگران را در شرایط سخت قرار دهیم. ما از ماه سپتامبر با دولت‌های ملی و کلانشهر جلسه تشکیل می‌دهیم تا مشخص کنیم آیا کاهش تعداد تماشاگران ضروری است. ترجیح این است که برنامه حمل مشعل المپیک حفظ شود، اما تغییراتی در طرح اصلی ایجاد خواهد شد. همچنین محدود کردن تعداد ورزشکارانی که در مراسم افتتاحیه و اختتامیه شرکت می‌کنند نیز دشوار خواهد بود.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار