کد خبر: 1009177
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۰۵:۱۵
به بهانه انتشار نقد خاطرات عباس امیر انتظام
شاهد توحیدی
سرویس تاریخ جوان آنلاین: اثری که هم‌اینک به معرفی آنیم، شامل نقد‌های اصغر جمالی فرد از چهره‌های پر‌سابقه انقلابی بر خاطرات عباس امیر انتظام است که در دهه ۷۰ نشر یافت. جمالی فرد پیش و پس از پیروزی انقلاب در عداد یاران شهید‌محمد منتظری بود و پا به پای او در فعالیت‌های سیاسی و انقلابی شرکت داشت. وی در دیباچه خویش بر این مجموعه، نکات ذیل را مورد اشاره قرار داده است:

«پیروزی انقلاب اسلامی در یوم‌الله ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ و شکست مفتضحانه رژیم پهلوی به‌دست توانمند مردم ایران و به رهبری معمار کبیر انقلاب امام امت، میراث خواران انقلاب را بر آن داشت که برای کسب قدرت و رسیدن به مراکز دولتی، نظامی و سیاسی با همکاری و همدستی بقایای رژیم معدوم، جبهه‌ملی، نهضت‌آزادی ایران، منافقان، حزب‌توده و جاسوسان شرق و غرب، به غارت بیت‌المال بپردازند. منافقان، فدائیان و ساواکی‌ها و هم مسلکانشان، از فرصت استفاده کرده و به جمع‌آوری اسلحه و مهمات نظامی مشغول شدند. در این برهه حساس، شهید‌محمد منتظری کمیته‌ای تشکیل داد و به افراد مورد اعتماد و مؤمن به انقلاب اسلامی، مجوز حمل سلاح و جمع‌آوری ادوات نظامی صادر کرد تا آنان بتوانند اسلحه‌های به یغما رفته را که در دست نااهلان و ضدانقلاب و گروهک‌های معاند و منافق بود، باز پس گیرند و به اسلحه خانه‌های نظام جمهوری اسلامی عودت دهند.

محمد منتظری که در متن انقلاب و جریانات روز بود و پیروی از خط رهبری امام خمینی را وظیفه خود می‌دانست و از ماهیت دولت موقت آگاهی داشت، سخت نگران بود. از جمله نگرانی‌های شهید‌محمد انتصاب و گماردن افرادی چون: نزیه، امیرانتظام، میناچی، تیمسار مدنی، تیمسار حسین شاکر، تیمسار شهشهانی، ابراهیم یونسی، مقدم مراغه‌ای و عناصر ساواکی و ضدانقلاب در پست‌های مهم و حساس کشور و نرسیدن به وضع نابسامان ارتش و ادارات، کارشکنی در کار شهید قرنی، خالی کردن پادگان‌ها به ویژه در مناطق مرزی، بهم زدن قرارداد‌های نظامی از قبیل آواکس‌ها، فسخ قرارداد پنج ناو زیردریایی از آلمان، فروش فانتوم‌های اف ۱۴، تحویل نگرفتن زراد‌خانه مستقر در عمان و از بین رفتن آن، بستن قرارداد هشت ساله خرید گندم از امریکا، ادامه روابط با امریکای جنایتکار، ارتباط و پیام تبریک به صدام‌حسین از طرف بازرگان و دعوت وی به ایران توسط ابراهیم یزدی، ارتباط با انور‌سادات و عدم قطع روابط با دولت مصر، فراری دادن سران وابسته به رژیم شاه مانند: شاهپور بختیار، طوفانیان، بهارمست و... همکاری و همیاری در فراری دادن جنایتکاران انگلیسی و امریکایی از مرز بازرگان توسط امیرانتظام و ابراهیم یزدی، عدم برقراری دیپلماتیک با انقلاب فلسطین و کشور لیبی و کارشکنی در امر تأسیس سفارتخانه فلسطین به جای سفارت سابق اشغالگر قدس به بهانه راضی نبودن صاحب ملک، قطع نکردن حقوق ساواکی‌ها و افراد فراری رژیم شاه و مماشات و مذاکره و گفتگو با گروهک‌های معاند و برانداز جمهوری اسلامی و ده‌ها مواضع غیر اسلامی و انقلابی به عنوان کارنامه سیاه دولت‌موقت بود. این موارد شهید محمد را آزرده و نگران کرده بود و او بنا بر تکلیف اسلامی و میهنی خود بپا خاست. برآشفت، فریاد برآورد و صدای حق خود را بگوش مردم مسلمان ایران و جهان رسانید. شهید‌محمد منتظری در مجلس در دفاع از انقلاب و امام، عملکرد دولت‌موقت و بقایای رژیم شاه و امریکا را افشا نمود و ماهیت امریکائی عباس امیرانتظام را در مجلس آشکار ساخت و در دادگاه عباس امیرانتظام شرکت کرد و عملکرد خیانت‌آمیز وی را برملا ساخت. در یکی از جلسات دادگاه بود که امیرانتظام به او گفت: «ما شما را ترور خواهیم کرد! شهید محمد منتظری پس از مدتی نماینده حضرت امام خمینی در هیئت بررسی شایعه شکنجه شد و نقش بنی‌صدر و خطوط انحرافی اطراف وی در ضربه زدن به انقلاب اسلامی و خیانت وی به آرمان‌های امت مسلمان را، به روشنی بیان کرد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار