کد خبر: 1007728
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۶
در حالی بسیاری از دانشگاه‌ها شیوه حضوری امتحانات مخصوصاً در مقطع کارشناسی را انتخاب کرده‌اند که تا چندی قبل تأکید وزارت علوم به امتحان غیرحضوری بود. وزارت علوم با صدور بخشنامه‌ای به برگزاری امتحانات به‌صورت غیرحضوری تأکید داشت و در کنار آن تمهیدات لازم برای برگزاری امتحانات به‌صورت حضوری را نیز یادآور شده است. حال آنکه بخشی از دانشگاه‌ها برگزاری آنلاین امتحانات را درنظر دارند و برخی دیگر این مهم را غیرقابل اجرا می‌دانند.
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: دانشگاه تهران با تفکیک مقطع تحصیلی، شیوه حضوری و آنلاین را به‌صورت همزمان برای به پایان رساندن ترم جاری انتخاب کرده و آن‌طور که در اطلاعیه منتشرشده توسط این دانشگاه آمده، دانشجویان مقاطع کارشناسی و دکتری عمومی دامپزشکی باید بر اساس تقویم آموزشی اعلام‌شده، برای شرکت در امتحان دروس در دانشگاه حضور پیدا کنند. نکته قابل‌توجه در این اطلاعیه آن است که دانشجویان استان‌های تهران، البرز و قم باید حتماً به‌صورت حضوری به دانشکده‌هایشان بروند، اما در مقابل دانشجویان شهرستانی با حضور در واحد‌های دانشگاه پیام‌نور محل زندگی‌شان می‌توانند خوان آخر این ترم را پشت سر بگذارند.

در مقابل، اما قرار نیست دانشجویان کارشناسی‌ارشد و دکتری تخصصی این ترم طعم امتحان حضوری را بچشند چراکه امتحانات آن‌ها به‌صورت الکترونیکی برگزار می‌شود.

عدم کیفیت برگزاری امتحانات

دانشگاه امیرکبیر هم شیوه حضوری را برای امتحانات این ترم درنظر گرفته و آن‌طور که سیداحمد معتمدی، رئیس این دانشگاه گفته بود تمام پروتکل‌های بهداشتی برای برگزاری امتحانات اجرایی خواهد شد و به‌هیچ‌عنوان بحث برگزاری آنلاین امتحانات مطرح نیست چراکه کیفیت لازم را نخواهد داشت. نکته قابل‌توجه در صحبت‌های رئیس دانشگاه امیرکبیر، عدم کیفیت برگزاری امتحانات به شیوه غیرحضوری است. به گفته او، کیفیت پایین امتحانات به این شیوه در دنیا نیز مطرح شده و به همین دلیل نباید به‌سمت برگزاری غیرحضوری امتحانات حرکت کرد.

بهشتی‌ها در برزخ

محمود فتوحی، رئیس دانشگاه صنعتی‌شریف در گفتگو با خبرگزاری دانشگاه آزاد گفت: «تا امروز به تصمیم نهایی درباره چگونگی برپایی امتحانات پایان ترم نرسیده‌ایم، اما قطعاً تا دوشنبه هفته جاری این مسئله مشخص و اطلاع‌رسانی خواهد شد.» این صحبت در حالی است که پیش‌تر سایت این دانشگاه در اطلاعیه‌ای از در نظر گرفتن بخش قابل‌توجهی از نمره پایان ترم براساس ارزیابی مستمر اساتید از دانشجویان خبر داده بود.

به‌عبارت دیگر، هرچند هنوز نحوه چگونگی به پایان بردن این ترم توسط شریفی‌ها مشخص نشده است، اما قطعاًَ عملکرد دانشجویان درطول ترم و حضور در کلاس‌های غیرحضوری یکی از اصلی‌ترین مؤلفه‌ها در نمره‌دهی دروس تلقی خواهد شد.

دانشگاه شهید بهشتی هم یکی دیگر از دانشگاه‌هایی است که همچنان وضعیت برگزاری امتحاناتش مشخص نیست.

افزایش نگرانی دانشجویان

دانشگاه فردوسی مشهد، اما برخلاف دیگر دانشگاه‌ها با انتشار اطلاعیه‌ای تکلیف دانشجویانش را مشخص کرد. بر اساس این اطلاعیه، امتحانات دانشگاه فردوسی مشهد به‌صورت غیرحضوری برگزار خواهد شد و از ۳۱ خرداد تا ۱۲ تیر نیز تقویم امتحانی است؛ با این حال امتحانات دروس عملی از ۱۴ تیر تا ۱۵ مرداد و به‌صورت حضوری برگزار می‌شود و آخرین روز ثبت نمرات دروس عملی و نظری-عملی نیز آخر مرداد تعیین شده است. دانشگاه علم و صنعت نیز یکی دیگر از دانشگاه‌هایی است که به‌رغم نزدیک شدن به زمان شروع امتحانات پایان ترم، اما همچنان وضعیت مشخصی درباره نحوه برگزاری امتحانات ندارد و قطعاًَ این مسئله باعث افزایش نگرانی دانشجویان می‌شود.

جلوگیری از تداخل امتحانی

دانشگاه سوره هم در نظر دارد تا بخش عمده‌ای از امتحانات را به شیوه آنلاین برگزار کند چراکه در اطلاعیه این دانشگاه درباره نحوه برگزاری امتحانات آمده است: «مقرر شد برگزاری امتحانات مذکور یک یا تلفیقی از شیوه‌های آنلاین تستی، آنلاین تشریحی، آنلاین شفاهی، تحویل پروژه یا کار تحقیقی، فعالیت و حضور مستمر کلاسی، یا حضوری باشد. روش‌های مذکور با هماهنگی دانشجو و استاد و گروه مربوطه در اسرع وقت مشخص و توسط گروه به دانشجویان ابلاغ خواهد شد. تعداد دانشجویان در یک زمان برای امتحان، در دانشکده‌های هنر و فرهنگ و ارتباطات و گروه عمومی حداکثر ۶۰ و در دانشکده معماری ۴۰ نفر تعیین شد.»

نکته دیگر در بحث امتحانات پایان ترم دانشگاه سوره زمان برگزاری آنهاست که طبق اعلام خود دانشگاه برای جلوگیری از تداخل، امتحانات نظری دانشکده‌ها از یک‌شنبه‌ها تا چهارشنبه‌ها و گروه عمومی نیز شنبه‌ها و پنج‌شنبه‌ها خواهد بود.

خواجه در بند نقش ایوان است

دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی نیز از دیگر دانشگاه‌هایی است که روش غیرحضوری را برای ترم جاری انتخاب کرده و قرار است دانشجویان این دانشگاه آموخته‌های خود را به‌صورت آنلاین در معرض ارزیابی اساتید قرار دهند. براساس اعلام این دانشگاه اغلب اساتید حاضر در جلسه تصمیم‌گیری امتحانات پایان ترم، شیوه مجازی و غیرحضوری را بهترین روش ارزیابی دانشجویان دانستند.

دانشگاه تربیت مدرس هم همچنان درحال بررسی برای انتخاب بهترین شیوه برگزاری امتحانات است؛ با این حال این دانشگاه نحوه برگزاری کلاس‌های عملی خود را اعلام کرد و براساس آن در مرحله اول تمامی دانشجویان دکتری می‌توانند در کلاس‌های عملی به صورت حضوری شرکت کنند، اما این دانشجویان باید بعد از ۵ تیر و اتمام زمان برگزاری این کلاس‌ها، خوابگاه‌ها را تخلیه و به شهر خود برگردند؛ همچنین در مقابل دروس نظری تمام مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکتری همچنان به‌صورت برخط دنبال خواهد شد.

همان نمره ملاک است

دانشگاه پیام نور هم با انتخاب شیوه غیرحضوری برای برگزاری امتحاناتش قرار است دانشجویان براساس تقویم اعلامی از سوی دانشگاه در امتحانات شرکت کنند. با این حال براساس اعلام این دانشگاه اگر استادی قبل از تاریخ اعلامی، نسبت به ارزشیابی دانشجویانش اقدام کرده باشد، دیگر نیازی به برگزاری امتحان مجدد نیست و همان نمره ملاک اصلی قبولی یا عدم‌قبولی دانشجو قرار می‌گیرد. همچنین اساتید تنها تا ۲۱ تیر می‌توانند نمرات دانشجویان خود را در سامانه دانشگاه به ثبت برسانند.

دانشجویان را از بلاتکلیفی درآورید

در این میان، اما دانشگاه علمی- کاربردی و فنی و حرفه‌ای هنوز زمان دقیق و نحوه برگزاری امتحانات پایان ترم خود را مشخص نکرده‌اند و معلوم نیست با توجه به اینکه بسیاری از دانشگاه‌ها از نیمه اول تیرماه اقدام به برگزاری امتحانات خود می‌کنند، این دو دانشگاه چه زمانی قرار است در این باره تصمیم‌گیری کرده و دانشجویان خود را از بلاتکلیفی دربیاورند، البته باید این مسئله را نیز مدنظر قرار داد که همچنان بسیاری از دانشگاه‌های بزرگ دولتی مانند دانشگاه شهید چمران اهواز، یزد، دانشگاه بوعلی سینا و... تکلیف امتحانات پایان ترم دانشجویان خود را مشخص نکرده‌اند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ﻣﻬﺴﺎ
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
0
0
ﺳﻼﻡ ﻟﻂﻔﺎ ﻋﻤﻠﻜﺮﺩ داﻧﺸﮕﺎﻫﻬﺎﻱ ﺩﻳﮕﻪ ﻫﻢ ﺑﺮﺭﺳﻲ ﻛﻨﻴﺪ ﻣﺎ ﺩاﻧﺸﺤﻮﻫﺎ ﻭاﻗﻌﺎ ﺩﺳﺘﻤﻮﻥ ﺑﻪ ﺟﺎﻳﻲ ﺑﻨﺪ ﻧﻴﺴﺖ ﺩﺭ ﺩاﻧﺸﮕﺎﻩ ﺑﺎﻫﻨﺮ ﻛﺮﻣﺎﻥ ﺑﺮاﻱ ﻣﺎ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﺣﺬﻑ ﻣﺸﺮﻭﻃﻲ ﺭﻭ ﻧﺬاﺷﺘﻦ
ﺩﺭ اﻳﻦ ﺗﺮﻡ ﺫﺭﻩ اﻱ ﺭﻋﺎﻳﺖ اﻳﻦ ﻗﻮاﻧﻴﻦ ﺭا ﻧﺪاﺷﺘﻴﻢ و اﺳﺎﺗﻴﺪ ﺩﻗﻴﻘﺎ ﻣﺜﻞ ﺗﺮﻡ ﻫﺎﻱ ﻗﺒﻞ ﺑﺎ ﻫﻤﺎﻥ ﺑﺎﺭﻡ ﺑﻨﺪﻱ اﻣﺘﺤﺎﻥ ﻣﻴﺎﻧﺘﺮﻡ و ﭘﺎﻳﺎﻧﺘﺮم ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ و ﻫﻴﭻ ﻧﻮﻉ اﺭﺯﺷﻴﺎﺑﻲ اﺯ ﻃﺮﻳﻖ ﺗﻤﺮﻳﻦ و ﭘﺮﻭﮊﻩ ﻭﺟﻮﺩ ﻧﺪاﺷﺖ و ﻋﻴﻦ ﺗﺮﻡ ﻫﺎﻱ ﻗﺒﻞ ﻫﻤﻮﻥ ﺩﻭ ﺳﻪ ﻧﻤﺮﻩ اﻱ ﻛﻪ ﺗﻤﺮﻳﻦ ﺑﺎﺭﻡ ﻧﻤﺮﻩ اﻱ ﺩاﺷﺖ ﺩﺭ اﻳﻦ ﺗﺮﻡ ﻫﻢ ﺑﻪ ﻫﻤﺎﻥ ﻣﻨﻮاﻝ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﺩﺭ اﺧﺮ ﻫﻢ ﺑﺨﺎﻃﺮ ﻣﺸﻜﻼﺕ اﻳﻨﺘﺮﻧﺘﻲ و ﺑﻲ اﻣﻜﺎﻧﺎﺗﻲ ﻛﻪ ﺧﻴﻠﻲ اﺯ ﺑﭽﻪ ﻫﺎ ﻧﻤﻴﺘﻮﻧﺴﺘﻨﺪ ﻛﻼﺳﻬﺎﻱ ﻣﺠﺎﺯﻱ ﺭﻭ ﺷﺮﻛﺖ ﻛﻨﻨﺪ و ﻛﻴﻔﻴﺖ ﭘﺎﻳﻴﻦ ﺁﻣﻮﺯﺵ و ﺳﻮاﻻﺕ ﺧﺎﺭﺝ اﺯ,ﻛﺘﺎﺏ و ﺟﺰﻭﻩ ﺩﺭ اﻣﺘﺤﺎﻧﺎﺕ ﭘﺎﻳﺎﻧﺘﺮﻡ ﺑﻪ ﺭاﺣﺘﻲ اﻓﺘﺎﺩﻩ و ﻣﺸﺮﻭﻃﻲ ﺩاﺷﺘﻴﻢ. و ﺣﺘﻲ ﻣﺜﻞ ﺩاﻧﺸﮕﺎﻫﻬﺎﻱ ﺗﻬﺮاﻥ و ﻋﻠﻢ و ﺻﻨﻌﺖ و ﮔﻴﻼﻥ و ﺳﻤﻨﺎﻥ و ﺷﺎﻫﺮﻭﺩ و ... ﻛﻪ ﺩﺭ اﻳﻦ ﺗﺮﻡ ﻣﺸﺮﻭﻃﻲ ﺭا ﺑﻲ اﺛﺮ ﻛﺮﺩﻧﺪ و ﺩاﻧﺸﺠﻮﻫﺎ ﺑﺎ ﺧﻴﺎﻝ ﺭاﺣﺖ اﻳﻦ ﺗﺮﻡ ﺭا ﮔﺬﺭاﻧﺪﻧﺪ ﭼﻨﻴﻦ ﻗﺎﻧﻮﻧﻲ ﺭا ﺑﺮاﻱ ﻣﺎ ﻗﺮاﺭ ﻧﺪاﺩﻧﺪ .. ﻣﻦ ﻭاﻗﻌﺎ ﻧﻤﻴﺪﻭﻧﻢ ﭼﻂﻮﺭ و ﻛﺠﺎ ﺑﺎ ﻳﺪ ﺑﻪ اﻳﻦ ﺷﻜﺎﻳﺎﺕ و ﺩﺭﺧﻮاﺳﺘﻬﺎﻱ ﻣﺎ ﺭﺳﻴﺪﮔﻲ ﺑﺸﻪ ﻫﻴﭽﻜﺲ ﻫﻢ ﻃﺮﻑ ﺩاﻧﺸﺠﻮ ﻧﻴﺴﺖ.. ﻭاﻗﻌﺎ ﭼﻪ ﻓﺮﻗﻲ ﺑﻴﻦ ﻣﺎ ﺑﺎ ﺑﻘﻴﻪ ﺩاﻧﺸﺠﻮﻫﺎﻱ ﻛﺸﻮﺭﻩ ﻛﻪ ﺣﺎﻻ ﺑﺎﻳﺪ ﻳﻪ ﺩاﻧﺸﺠﻮﻱ اﺭﺷﺪ ﺩﺭ اﻳن ﺩاﻧﺸﮕﺎﻫﻪ ﻛﻪ ﺩﺭ اﻳﻦ ﺗﺮﻡ ﺑﻪ ﺩﻟﻴﻞ اﻳﻦ ﻣﺸﻜﻼﺕ ﻣﺸﺮﻭﻁ و اﺧﺮاﺝ ﺑﺸﻪ اﻣﺎ ﺩاﻧﺸﮕﺎﻫﻬﺎﻱ ﺩﻳﮕﻪ اﻧﻘﺪﺭ ﭘﺸﺖ ﺩاﻧﺸﺠﻮﻫﺎﺷﻮﻧﻦ ..ﻟﻂﻔﺎ اﮔﺮ ﻭاﺳﻪ ﺷﻤﺎ اﻣﻜﺎﻥ ﺩاﺭﻩ ﺭﺳﻴﺪﮔﻲ ﻛﻨﻴﺪ ﻭﺯاﺭﺕ ﻋﻠﻮﻡ ﺑﺎﻳﺪ ﻗﻮاﻧﻴﻨﻲ ﺭا ﺑﺮاﻱ اﻳﻦ ﺗﺮﻡ ﺑﺨﺸﻨﺎﻣﻪ ﻛﻨﻨﺪ ﻛﻪ ﻫﺮ ﺩاﻧﺸﮕﺎﻩ ﺧﻮﺩﺵ تﺻﻤﻴﻢ ﮔﻴﺮﻧﺪﻩ ﻧﺒﺎﺷﺪ ﭼﻮﻥ ﺣﻖ ﺩاﻧﺸﺠﻮﻫﺎ ﺿﺎﻳﻊ ﻣﻴﺸﻪ ﺧﻴﻠﻲ اﺯ ﺩاﻧﺸﮕﺎﻫﻬﺎ ﺑﻪ ﻧﻔﻊ ﺩاﻧﺸﺠﻮ ﺑﻪ ﻫﻴﭻ ﻭﺟﻪ ﻛﺎﺭﻱ اﻧﺠﺎﻡ ﻧﻤﻴﺪﻫﻨﺪ. ﺗﻮﺭﻭﺧﺪا اﮔﺮ اﺯ ﺩﺳﺖ ﺷﻤﺎ ﺑﺮﻣﻴﺎﺩ اﺯ ﻭﺯاﺭﺕ ﻋﻠﻮﻡ ﺑﺨﻮاﻫﻴﺪ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﺣﺬﻑ ﻣﺸﺮﻭﻃﻲ ﺩﺭ ﺗﺮﻡ ﻣﺠﺎﺯﻱ ﺭا ﺑﺨﺸﻨﺎﻣﻪ ﻛﻨﻨﺪ وﭼﻮﻥ ﺩﺭ اﻳﻦ ﺩاﻧﺸﮕﺎﻩ ﻓﻘﻄ ﺑﺎ ﻗﺎﻧﻮﻥ اﺯ ﺑﺎﻻ ﺩﺳﺖ ﻛﺎﺭﻱ اﻧﺠﺎﻡ ﻣﻴﺪﻫﺪ و ﺩﺭﺧﻮاﺳﺖ ﺩاﻧﺸﺠﻮ اﺭﺯﺷﻲ ﻧﺪاﺭﺩ..
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار