کد خبر: 1004504
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۴:۰۰
ستاد ملی مبارزه با کرونا طی تصمیمی اعلام کرده دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی از ۱۷ خرداد بازگشایی می‌شوند و مانند مدارس حضور دانشجویان به صورت اختیاری است؛ ماجرای بازگشایی خوابگاه‌ها، اما همچنان مبهم مانده است.
دلارام عبدزاده
سرویس جامعه جوان آنلاین: خوابگاه‌های اکثر دانشگاه‌های بزرگ در حال آماده‌سازی برای بازگشایی هستند، اما باید پروتکل بهداشتی خوابگاه‌ها برای حضور دانشجویان از سوی ستاد ابلاغ شود که بر اساس آن خوابگاه‌ها فعال شوند؛ اتفاقی که هنوز رخ نداده است.

هنوز بخشنامه‌ای ابلاغ نشده

شرایط و آماده‌سازی خوابگاه‌های دانشجویی برای بازگشایی از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا مشخص و اعلام می‌شود. این ستاد برای بازگشایی خوابگاه‌ها پروتکل بهداشتی مشخص می‌کند که بر اساس این پروتکل باید خوابگاه‌ها آماده‌سازی شوند؛ بنابراین صندوق رفاه دانشجویان و دانشگاه‌ها تصمیم‌گیرنده در این خصوص نیستند و در صورت ابلاغیه‌ای از سوی ستاد کرونا باید خوابگاه‌ها بر اساس دستورات این ستاد توسط دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی آماده‌سازی شود. هنوز بخشنامه‌ای از سوی این ستاد به دانشگاه‌ها یا صندوق رفاه ابلاغ نشده است.

شریف شرایط اسکان ندارد

فاطمی‌زاده، معاون دانشجویی دانشگاه شریف در این خصوص گفت: «تاکنون ابلاغیه‌ای از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر بازگشایی خوابگاه‌ها ابلاغ نشده است. خوابگاه‌های دانشگاه شریف تا حدودی آماده بازگشایی است، اما باید پروتکل بهداشتی خوابگاه‌ها برای حضور دانشجویان از سوی ستاد ابلاغ شود که بر اساس آن خوابگاه‌ها آماده شوند. هیچ دانشجویی در هیچ مقطع تحصیلی در خوابگاه‌های دانشگاه ساکن نیست و شرایط اسکان را نداریم.»

اولویت با دانشجویان تحصیلات تکمیلی

عبدالحمید خشنود، معاون دانشجویی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی هم در این باره گفت: «بخشنامه‌ای هنوز از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا به دانشگاه ابلاغ نشده و فقط بازگشایی را به صورت کلی اعلام کردند و تا جایی که ما اطلاع داریم مانند مدارس حضور دانشجویان در دانشگاه‌ها اجباری نیست و بحث امکان بازگشایی مطرح است.»

وی با اشاره به اقداماتی برای باز شدن خوابگاه‌های این دانشگاه افزود: «ما پیگیری‌های زیرساختی و ضدعفونی و اجاره تجهیزات بهداشتی برای حضور دانشجویان در خوابگاه‌ها داریم، اما نکته مهمی که ستاد ملی مبارزه با کرونا هم اعلام کرده اولویت با دانشجویان تحصیلات تکمیلی بخصوص دانشجویان دکتراست و اگر بازگشایی هم داشته باشیم اولویت در دانشگاه خواجه نصیر دانشجویان دکترا هستند که بر اساس آمار تعداد کمی هستند، خوابگاه‌های کمتری را هم درگیر می‌کنند و با تراکم کمتری هم اسکان داده خواهند شد.»

در حال آمارگیری هستیم

خشنود با بیان اینکه در خصوص حضور دانشجویان ارشد و کارشناسی در خوابگاه‌ها برنامه و پیش بینی نداریم، تصریح کرد: «تعداد دانشجویان در خوابگاه‌های دانشجویان دکترا بسیار کم است، اما با این وضعیت نیز در حال آمارگیری هستیم که بتوانیم اسکان دانشجویان را به گونه‌ای انجام دهیم که فاصله اجتماعی رعایت شود. هنوز تصمیم قطعی در خصوص بازگشایی خوابگاه‌ها گرفته نشده است. هیچ دانشجویی در خوابگاه‌های خواجه نصیر حضور ندارد و امکان اسکان را نیز در حال حاضر نداریم، فقط یکی از خوابگاه‌های دانشجویان بین‌الملل که ۱۵ دانشجوی خارجی در آن اسکان داده شده‌اند فعال است.»

فقط دانشجویان دکتری

سعید حبیبا، معاون دانشجویی دانشگاه تهران هم با اشاره به تصمیم ستاد ملی کرونا مبنی بر بازگشایی دانشگاه‌ها گفت: «بر اساس اعلامی که ستاد ملی کرونا داشته بازگشایی دانشگاه‌ها از ۱۷ خرداد برای رشته‌های آزمایشگاهی است نه تمامی رشته‌های دانشگاهی. آنچه به ما ابلاغ شده است دانشجویان دکتری که نیاز به استفاده از کارگاه و آزمایشگاه دارند می‌توانند به دانشگاه بیایند و اسکان خوابگاهی داشته باشند.»

معاون دانشجویی دانشگاه تهران یادآور شد: «دانشگاه تهران بر همین اسکان امکان اسکان خوابگاه را به این دانشجویان داده و می‌توانند با دارا بودن شرایط برای اسکان مراجعه کنند، هر تقاضایی که ارسال می‌شود باید استاد راهنما تأیید کند که این دانشجو نیاز به استفاده از کارگاه دارد و پس از تأیید معاونت آموزش اسکان خوابگاه می‌دهیم و تاکنون شش نفر مراجعه کرده و اسکان داده شده‌اند. دانشجویانی که غیر از این شرایط مراجعه کنند به هیچ عنوان اسکان خوابگاهی داده نخواهد شد.»

تا ظرفیت ۵۰ درصد

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت نیز در خصوص بازگشایی خوابگاه‌های دانشجویی و دانشگاه‌های علوم پزشکی، ابراز داشت: «تلاش بسیاری کردیم که ستاد مقابله با کرونا بپذیرد که خوابگاه‌های دانشجویی بعد از مدارس بازگشایی شوند، زیرا دانشجویان از شهر‌های مختلف وارد فضای کوچک خوابگاهی می‌شوند و بسیاری در انتهای هفته یا پایان هر ماه به شهر خود برمی‌گردند بنابراین ماندگاری در خوابگاه بیشتر است.»

وی اضافه کرد: «در خوابگاه مکانی باید در نظر گرفته شود که اگر پس از بازگشایی دانشگاه فردی مبتلا مشاهده شد سریع قرنطینه شده و از دیگر دانشجویان جدا شود.»

معاون وزیر بهداشت با اعلام این‌که مقرر است فقط ۵۰ درصد دانشجویان در دانشگاه‌ها حضور یابند، خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی که نظر به بازگشایی دانشگاه‌هاست، ما نیز با احتیاط بازگشایی دانشگاه‌ها و خوابگاه را تا ظرفیت ۵۰ درصد دنبال می‌کنیم. رعایت فاصله اجتماعی در اتاق‌های خوابگاهی، ارائه بسته حمایتی و حفظ شرایط بهداشتی و ایمنی در این خصوص برای ما بسیار مهم است.»

لاری با تأکید بر این‌که باید برای اجرای دستورالعمل‌های ستاد مقابله با کرونا و آن‌چه به نتیجه می‌رسیم در فضای خوابگاهی و دانشگاهی نظارت و پایش دقیقی وجود داشته باشد، از نمایندگان شورای صنفی دانشجویان درخواست کرده که همه واحد‌های شورا‌های صنفی برای اجرای پروتکل‌های بهداشتی اعلام شده به مسئولان دانشگاه کمک کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار