کد خبر: 1003377
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۳
فریدون حسن
با اعلام ستاد مبارزه با کرونا در ورزش فعالیت ۳۰ رشته ورزشی در سراسر کشور آزاد شد و ورزشکاران این رشته‌ها می‌توانند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ورزش بپردازند. با نگاهی به لیست این ورزش‌ها در جمع آن‌ها تنها سه رشته المپیکی را می‌توان دید. وزنه‌برداری، تیراندازی و تیراندازی با کمان، این سه رشته می‌توانند تمرینات خود را آغاز کنند و ملی‌پوشانی که در این رشته‌ها سهمیه المپیک کسب کرده‌اند، می‌توانند در اردو‌ها حضور یابند که البته آن هم منوط به برنامه‌ریزی درست و دقیق است و احتمالاً به یکی، دو هفته آینده موکول خواهد شد.

اما سؤال اصلی در این میان مربوط به سرنوشت دیگر رشته‌های المپیکی ایران است. رشته‌های تیمی و رشته‌هایی که برخورد در آن‌ها اجتناب‌ناپذیر است، مثل کاراته و تکواندو. کمیته ملی المپیک طرح کمپ آنلاین را اجرایی کرده است، اما همانطور که می‌دانیم تمرینات خشک و قرنطینه‌ای که تاکنون از سوی ورزشکاران دنبال شده، هرچند آمادگی آن‌ها را تا حدی حفظ می‌کند، اما آنطور که باید و شاید نمی‌تواند به آمادگی کامل آن‌ها کمک کند. بدیهی است ادامه این نوع تمرینات کم‌کم باعث سرد شدن ورزشکاران و فروکش کردن هیجان، حرارت و شراره‌های انگیزه آن‌ها برای حضور در المپیک خواهد شد. المپیک یک‌سال به عقب افتاده و این وظیفه مسئولان ورزش کشور است که هر طور شده ورزشکاران کشور را در حالت المپیکی نگه دارند.

نباید فراموش کنیم که تمرینات خانگی و آنلاین به کار ورزشکار نمی‌آید و او باید در اردو حاضر شود. علاوه بر این نباید از یاد ببریم که ورزشکار المپیکی در ارتباط مستقیم با مربی خود به لحاظ روحی و روانی نیز آماده می‌شود، اتفاقی که در تمرینات آنلاین و قرنطینه خانگی تقریباً به صفر می‌رسد و باعث بروز مشکلات روحی و روانی در ورزشکاران می‌شود. المپیک یک‌سال عقب افتاده، اما باید برای این یک‌سال برنامه داشت و کار کرد. درست است که سلامت ورزشکاران و آحاد مردم از همه چیز مهم‌تر است، اما نباید فراموش کنیم که از یاد بردن المپیکی‌ها و بسنده کردن به طرح کمپ آنلاین برای حفظ آمادگی آن‌ها ضربات جبران‌ناپذیری را به ورزش کشور در بزرگ‌ترین آوردگاه ورزش جهان یعنی المپیک خواهد زد.

ورزشکار المپیکی برنامه جامع و کامل می‌خواهد و در کنار آن رسیدگی و توجه. اینکه تصور کنیم به صرف ارائه یک برنامه تمرینی آنلاین با توجه به وضعیت کشور و جهان موفق شده‌ایم ورزشکاران المپیکی را کنترل و زیر نظر بگیریم و آن‌ها را آماده حضور در المپیک کنیم، اشتباه است که امیدواریم مسئولان ورزش کشور مرتکب آن نشوند و هر طور شده شرایط را به گونه‌ای فراهم کنند که ورزشکاران المپیکی به طور دقیق از سوی مربیان رصد شوند و در نهایت نیز بتوانند با حضور در تمرینات گروهی با رعایت موازین بهداشتی و پروتکل‌های ستاد مبارزه با کرونا به صورت درست و واقعی آمادگی بدنی، روحی و روانی خود را حفظ کنند.

امروز تمامی سرمربیان تیم‌های ملی و ورزشکاران المپیکی به این واقعیت معترفند که ورزشکاران با محدود شدن در خانه و تمرینات آنلاین و مجازی نمی‌توانند آنطور که باید و شاید برای حضور در مسابقات مهم آماده شوند. از یاد نبریم که ورزش ایران هنوز هم می‌تواند سهمیه حضور خود در المپیک توکیو را افزایش دهد و بسیاری از ورزشکاران در انتظار شروع مسابقات کسب سهمیه هستند، انتظاری که باید با انجام تمرینات درست و زیر نظر مستقیم مربی برآورده شود تا بتواند ثمربخش باشد و به نتیجه مطلوب برسد. فراموش نکنیم که آن‌هایی که سهمیه کسب کرده‌اند در شرایطی به مراتب حساس‌تر از بقیه قرار دارند، چراکه از شور و هیجان افتادن آنها، یعنی به صدا درآمدن زنگ خطر شکست در المپیک. اتفاقی که طولانی شدن مدت قرنطینه خانگی و تمرینات آنلاین به آن کمک شایان توجهی می‌کند. بنابراین تا دیر نشده باید فکری اساسی به حال این جریان کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار