کد خبر: 1000025
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۵
نگرانی در تل آویو، عصبانیت در امریکا، مخالفت در اروپا
صرف‌نظر از عادت ترامپ به لفاظی‏ و بعد جا زدن و عقب‏نشینی کردن، دلیل واقعی عصبانیت او را در سخنان یک سناتور دموکرات در واکنش به پرتاب نخستین ماهواره نظامی ایران می‌توان جست که گفت: «سیاست‌های ترامپ موجب قوی‌تر شدن ایران و ضعیف‌تر شدن امریکا شده است».
سرویس بین الملل جوان آنلاین:  بماند که حالا ترامپ باید بیشتر از پیش جوابگوی لابی صهیونیست‌ها باشد که اسرائیل و تأسیسات حساس آن از جمله نیروگاه هسته‌ای‌اش را زیر ذره‌بین ماهواره نظامی ایران به هدفی بسیار آسان برای موشک‌های ایرانی بدل کرده است. ترامپ که سعی کرد دستاورد ایران در پرتاب موفقیت آمیز اولین ماهواره نظامی خود را با ادعای صدور دستور زدن قایق‌های سپاه به حاشیه بکشاند، البته سریعاً و طبق معمول که کار عقب‌نشینی از مواضعش را معمولاً به اذنابش می‌سپارد، عقب هم نشست و برای همین هم وزارت دفاع امریکا گفته که هیچ دستورالعملی مبنی بر دستور ترامپ جهت هدف قرار دادن قایق‌های ایران دریافت نکرده است.

کریس مورفی، سناتور حزب دموکرات ایالت کانتیکت، در صفحه توئیتر خود نوشت: «امروز ما متوجه شدیم که ایران اولین ماهواره نظامی خود را پرتاب کرده و این ثابت می‌کند که سیاست ترامپ فقط موجب تقویت ایران شده است.» مورفی با بیان اینکه تقریباً امروز ایران از هر نظر در خاورمیانه قوی‌تر و امریکا نسبت به چهار سال پیش ضعیف‌تر شده است، نوشته است که وقتی ترامپ به مقام ریاست جمهوری (در سال ۲۰۱۶) رسید، ایران نیرو‌های امریکایی در عراق را مورد هدف قرار نمی‌داد و اوباما، تهران را قانع کرده بود که نیرو‌های نیابتی را برای جنگ با داعش بفرستد. همزمان، در ادامه واکنش‌ها به تهدید روز چهار شنبه دونالد ترامپ درباره هدف قرار دادن قایق‌های سپاه در خلیج فارس، یک مقام پنتاگون در گفتگو با روزنامه نیویورک‌تایمز دریافت دستورالعملی مبنی بر دستور ترامپ را رد کرد. یک مقام ارتش امریکا هم گفت بعد از رویارویی شناور‌های نظامی ایران و کشتی امریکایی در خلیج فارس در هفته گذشته اتفاق دیگری بین نیرو‌های ایران و امریکا رخ نداده است. بماند که «مات گائتز»، عضو جمهوریخواه کنگره امریکا روز پنج شنبه گفت که کشورش به دنبال جنگ با ایران نیست. گائتز گفت: «طبق دکترین رئیس‌جمهور ترامپ ما قصد ورود به جنگ‌های خارجی را نداریم، ولی تروریست‌ها را از میان برمی‌داریم.»

تکرار تهدید با، چون و چرا

رئیس‌جمهور امریکا بامداد روز پنج شنبه به وقت تهران در سخنانی در کنفرانس خبری کاخ سفید به نوعی تهدیدش را تکرار کرد، البته با تأکید بر مشروط بودن دستورش بر بحث ادعایی مزاحمت. ترامپ با بیان اینکه واشنگتن اجازه نخواهد داد که برای ناو‌های امریکا مزاحمتی ایجاد شود که اگر این اتفاق بیفتد نیرو‌های امریکایی می‌توانند تیراندازی کنند، افزود: ما نمی‌خواهیم قایق‌های ایرانی اطراف کشتی‌های ما باشند، با این حال ایران اخیراً دوباره آن را تکرار کرده است و ما آن را اصلاً تحمل نخواهیم کرد. رئیس‌جمهور امریکا در واکنش به پرتاب موفقیت آمیز ماهواره ایرانی از آن ژست‌های پیامبرگونه گرفت و گفت «ما بیشتر از خود ایرانی‌ها درباره آن‌ها می‌دانیم» تا سخنانش در این باره در مجموعه اراجیفی، چون توصیه مردم امریکا به تزریق مواد ضدعفونی‌کننده به مبتلایان ویروس کرونا یا قرار دادن آن‌ها در معرض اشعه ماورای بنفش قرار بگیرد. اما مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا در گفتگو با شبکه خبری فاکس‌نیوز، در پاسخ به این سؤال که آیا تهدید ترامپ واقعاً یک تهدید جدی است و پس از آن چه می‌شود، مدعی شد: این مسئله تا حدی جدی است. همزمانی چیزی که پرسیدید، یک اتفاق است. به یاد خواهید آورد وقتی که تحت دولت اوباما و جان کری، آن‌ها ۱۰ ملوان نیروی دریایی ما را گرفتند و جان کری با عذرخواهی این افراد را برگرداند. پمپئو همچنین اضافه کرد که رویکرد رئیس‌جمهور ترامپ بسیار متفاوت است و با جدیت متعهد است که از نیرو‌های ما در هر جایی که ممکن است باشند، محافظت کند خواه این مسئله در ناو‌های ما در «خلیج عربی» باشد تا بار دیگر نشان داده باشد که می‌توان وی را نماینده شیوخ عربی در کابینه ترامپ دانست.

عکسبرداری از مراکز حساس اسرائیل

گزارشگر ارشد روزنامه فرانسوی فیگارو موفقیت ایران در پرتاب ماهواره نور-۱ را ستود و اعتراف کرد: «ایرانی‏‌ها به یک رکورد فنی دست یافته‌اند که تنها شمار اندکی از کشور‌ها آن را در اختیار دارند.»

ژرژ مالبرونو، گزارشگر ارشد روزنامه فیگارو و متخصص در مسائل خاورمیانه روز جمعه، در صفحه توئیترش با بررسی ابعاد موفقیت ایران در پرتاب ماهواره «نور ۱» نوشته، نور ۱، یک ماهواره اپتیکی یا جاسوسی و قادر به تصویربرداری و رصد است. هرچند عمر آن از ماهواره‌های زمین-ایستگاهی کمتر است، ولی می‌تواند از پایگاه‌های نظامی و مرکز هسته‌ای دیمونای اسرائیل عکسبرداری کند.

مسکو: نقض نیست.

اما در تازه‌ترین موضع‌گیری غربی‌ها علیه ایران وزارت خارجه انگلیس با صدور بیانیه‌ای مدعی شد: «گزارش‌ها مبنی بر اینکه ایران با استفاده از فناوری موشک بالستیک، پرتاب ماهواره انجام داده، مایه نگرانی شدید و در تضاد با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است.» سخنگوی وزارت خارجه انگلیس در این بیانیه ادعا کرد: «سازمان ملل از ایران خواسته فعالیت‌های مرتبط با موشک‌های بالستیک را که با قابلیت حمل سلاح هسته‌ای طراحی شده‌اند، انجام ندهد. ایران باید از این امر تبعیت کند». پیش از این کشور‌های فرانسه و آلمان نیز از پرتاب این ماهواره به فضا ابراز نگرانی کرده بودند، اما سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: ایران با پرتاب ماهواره نظامی نور۱ قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را نقض نکرده است و ادعای طرف امریکایی دراین باره بی‌اساس است. ماریا زاخارووا افزود: بارهاست که امریکا تلاش می‌کند خود را از محکومیت جهانی به خاطر نقض قطعنامه ۲۲۳۱ خلاص کند و به همین دلیل ایران را متهم می‌کند. وی گفت: این تاکتیک امریکا را بی‌اعتبار می‌خوانیم و در شورای امنیت نیز چنین حرکتی را مردود خوانده‌ایم. قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و برجام، ایران را از حضور صلح آمیز در فضا و امور فضایی منع نکرده است، ضمن اینکه ادعای امریکا مبنی بر اینکه موشک‌های فضایی ایرانی می‌تواند سلاح هسته‌ای حمل کند، بی‌اساس است. ماریا زاخارووا، با بیان اینکه پرتاب ماهواره نظامی ایران نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل نیست، افزود: این نخستین بار نیست، کشوری که خود به شدت قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل را زیر پا می‌گذارد، ایران را به نقض الزامات شورای امنیت متهم می‌کند. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه نیز در توئیتر خود نوشت: «بیش از ۵ هزار نفر از نظامیان امریکایی به کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند و دونالد ترامپ باید به فکر رفع نیاز‌های آن‌ها باشد، نه همصدا شدن با تروریست‌های زمان صدام در تهدید ما. علاوه بر این، نیرو‌های مسلح امریکا در فاصله ۷ هزار مایلی از خانه‌های خود حق تحریک ملوانان ما را ندارند که در کنار سواحل خودی در خلیج فارس به سر می‌برند.»

ظریف نوشت: امریکا برخلاف قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، از سال ۲۰۱۷ مشغول زورگویی به همه بوده است. اروپا به جای تبعیت از قطعنامه ۲۲۳۱، از امریکا اطاعت کرده است. هیچ کدام آن‌ها نمی‌توانند بر پایه تفسیر اشتباه و بی‌مبنا از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، ایران را موعظه کنند.

ایران نه سلاح هسته‌ای دارد و نه موشکی که برای حمل چنین سلاح‌های دهشتناکی، طراحی شده باشد. حدس بزنید چه کسی دارد؟
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
0
0
جناب محمدجواد عزیز شما هرچه به این غربیها میگید اینها سرماخوردگی شدیدی دارند نمی شنوند نمی بینند تنها راه متوجه کردن انها همان راهی که امام خمینی فرموده صور انقلاب که شما مسولین کوتاهی کردین فقط سران این کشورها رادهه عاشورا در مراسمات دست جمعی دعوت کنید شما دولتیا هم فقط هزینه ایاب ذهاب انا رو بدین مردم عاشورایی از عام نذری انها را پذیرایی خواهند مطمئن باش خوب جواب میده
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار