کد خبر: 999791
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۰
سردار حسن حسن‌زاده، فرمانده سپاه سیدالشهدا (ع) استان تهران در گفتگو با «جوان» عنوان کرد
امروز در قالب رزمایش همدلی و کمک مؤمنانه با حضور سردار غلامرضا سلیمانی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین و انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران به صورت رسمی تعداد ۱۱۰ بسته در سطح استان توزیع و همچنین ۱۱۰ رأس گوسفند و گوساله قربانی شده و در بین نیازمندان پخش می‌شود
محمدرضا هادیلو
سرویس ایران جوان آنلاین: سپاه و بسیج ثابت کرده‌اند که مرد روز‌های سخت هستند. از هشت سال دفاع مقدس گرفته تا سیل و زلزله و حوادث غیرمترقبه دیگر که همیشه با حضور نیرو‌های بی‌ادعا و جهادگران بی‌نام و نشان به حماسه‌ای بزرگ برای حفاظت از خاک ایران و جان هموطنان ایرانی تبدیل شده، اما در زمینه جهاد سلامت هم بسیج برگ زرینی در دفتر خود به ثبت رسانده که هنوز هم جهانیان مبهوت آن هستند. وقتی در اوایل دهه ۷۰ نیرو‌های بسیجی واکسیناسیون تمام کودکان ایرانی در برابر فلج اطفال را برعهده گرفتند و در کمتر از چند هفته آن را به پایان رسانده و برای همیشه ریشه این بیماری را در ایران اسلامی خشکاندند؛ حالا یکبار دیگر با هجوم ویروس کرونا به ایران و صدمات ناشی از آن به صنعت و کسب و کار، در کنار اقدامات نیرو‌های بسیجی و جهادگر برای ضدعفونی و کمک به کادر درمانی، با فرمایشات رهبری و همت بسیج و سپاه رزمایش همدلی و کمک مؤمنانه در سراسر کشور برای حمایت از خانواده‌های کم‌برخوردار و صدمه دیده از این بیماری آغاز شده است. در همین راستا سپاه سیدالشهدا (ع) استان تهران در مرحله اول این رزمایش ۵۰۰ هزار بسته معیشتی و بهداشتی و یکهزار رأس دام را برای کمک به خانواده‌های محروم آماده کرده است که به همین بهانه و برای اطلاع از برنامه‌های دیگر این مجموعه به سراغ سردار حسن حسن‌زاده، فرمانده سپاه سید‌الشهدا (ع) استان تهران رفتیم تا در گفت‌وگویی به تشریح نحوه جمع‌آوری و توزیع کمک‌ها بپردازد:

امروز برنامه رزمایش همدلی و کمک مؤمنانه به صورت رسمی از پایگاه سیدالشهدا (ع) سپاه استان تهران آغاز می‌شود. ابتدا بفرمایید نحوه جمع‌آوری و آماده‌سازی سبد‌های معیشتی و بهداشتی به چه صورت انجام می‌شود؟

قبل از هر چیز باید در بحث کمک مؤمنانه از همه آحاد مردم و اصناف تشکر و اعلام کنم، اصناف و افرادی که معمولاً به‌عنوان خیر در برنامه‌ها حضور دارند. صنایع و کارگاه‌های تولیدی به دو شکل به میدان آمده‌اند. یکی اینکه اقلام و کالا‌های مورد‌نیاز را به قیمت تولید به دست ما می‌رسانند. دوم اینکه تعدادی از تولیدکنندگان، خودشان در تأمین سبد‌های غذایی و بهداشتی مشارکت می‌کنند. یعنی اعلام می‌کنند مقداری از کالا‌ها از طرف آن‌ها در سبد‌ها قرار بگیرد. البته این افراد در جمع‌آوری کمک‌ها هم سهیم می‌شوند و از خیران تولید‌کننده و مجموعه صنعت برای ورود به این طرح دعوت می‌کنند. در این میان خیران مردمی نقش بسیار مهمی دارند و کمک‌های خوبی از طرف آن‌ها می‌رسد.

چه برنامه‌هایی برای این رزمایش دارید و امروز چه اتفاقی صورت می‌گیرد؟

امروز در قالب رزمایش همدلی و کمک مؤمنانه با حضور سردار غلامرضا سلیمانی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین و انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران به صورت رسمی تعداد ۱۱۰ بسته در سطح استان به صورت متمرکز توزیع می‌شود. همچنین ۱۱۰ رأس گوسفند و گوساله به صورت متمرکز قربانی شده و در بین نیازمندان پخش می‌شود. باید تأکید کنم این کمک‌ها مربوط به مرحله اول رزمایش است. در مرحله اول ۲۵۰ هزار سبد معیشتی و ۲۵۰ هزار بسته بهداشتی توزیع می‌شود. قربانی‌ها هم در مرحله اول رزمایش به یک هزار رأس خواهد رسید که تا‌کنون ۴۰۰ رأس آن پس از ذبح در میان خانواده‌ها توزیع شده و باقیمانده آن‌ها را طی چند روز آینده به دست جامعه هدف می‌رسانیم.

یعنی رزمایش در ۲ مرحله انجام می‌شود؟

در ستاد مرکزی که سردار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه تصمیم گرفتند، قرار شد ما یک مرحله در ابتدا و یک مرحله هم در پایان ماه مبارک رمضان و به مناسبت عید‌سعید فطر برنامه توزیع سبد‌معیشتی و کمک به خانواده‌ها را داشته باشیم. این به معنی دو مرحله‌ای بودن رزمایش نیست، اما باید گفت حداقل دو مرحله بزرگ خواهیم داشت و بر طبق فرمایش رهبری تا رفع مشکل مردم این کار ادامه دارد. بر همین اساس امکان دارد این رزمایش تا چهار یا پنج مرحله هم ادامه پیدا کند و تا زمانی که نیاز باشد، در خدمت خانواده‌های کم‌برخوردار و صدمه دیده از کرونا هستیم. برنامه‌ریزی‌ها برای حمایت‌ها طوری است که تا زمان رونق دوباره تولید و سامان گرفتن اشتغال‌ها که وضع مردم را به حالت قبل بازگرداند، باید در کنار آن‌ها باشیم و نگذاریم فشار‌های اقتصادی به کانون خانواده‌ها آسیب بزند.

به غیر از حمایت‌های معیشتی آیا حمایت‌های جانبی دیگری از خانواده‌ها دارید؟

در بحث کمک مؤمنانه در شهرستان‌های تهران، چند کارگروه در ذیل قرارگاه‌ها ایجاد شده است. مثلاً اصناف با معتمدین به سراغ افرادی که املاک خود را اجاره داده‌اند می‌روند و با صحبت کردن با آن‌ها درخواست می‌کنند تا یا اجاره را به طور کامل برای یکی دو ماه ببخشند یا حداقل تخفیف بدهند و بخشی از آن را نگیرند. این کار با بنگاه‌های مسکن و در رابطه با خانه‌های اجاره‌ای و اجاره‌نشین‌ها هم صورت می‌گیرد. همچنین خیران را به این خانواده‌ها مرتبط می‌کنیم تا بخشی از اجاره این افراد را متقبل شوند.

یکی از کار‌های دیگر قرارگاه این است که خیران به عنوان حامی با خانواده‌هایی که ارتباط دارند تا پایان مشکلات ارتباطشان را قطع نکنند. آن‌ها می‌توانند با همفکری تصمیمات بهتری بگیرند و وقتی یک خیر چند ماه با یک خانواده ارتباط داشته باشد، حتماً برای کار و ایجاد اشتغال هم اقداماتی می‌کنند.

نمونه‌ای از کمک‌های تولیدکنندگان دارید؟

بله، قرار بود در دماوند ۱۰ هزار بسته عسل تهیه کنیم تا در سبد‌معیشتی خانواده‌ها قرار دهیم. وقتی فروشنده قیمت را به حداقل رساند و متوجه شد که برای چه کاری این عسل‌ها خریداری می‌شود، گفت ۲۰ درصد آن را با هزینه خودش تأمین می‌کند.

آیا قبل از شروع رزمایش هم شما کار کمک به خانواده‌های آسیب دیده از کرونا را داشتید؟

بله، وقتی کرونا وارد ایران شد به یکباره همه مشاغل و صنایع و بازار و کسب و کار‌ها را فلج کرد. در اواخر سال گذشته بود، وقتی دیدیم بسیاری از کارگران روزمزد نتوانسته‌اند برای شب عید خود درآمدی داشته باشند سریعاً ۱۵ هزار سبدمعیشتی و ۱۵ هزار بسته بهداشتی به صورت متمرکز آماده کرده و در میان آن‌ها توزیع کردیم. البته باید اعلام کنم که چندین برابر این آمار نیز بسته‌های معیشتی و بهداشتی در شهرستان‌ها تهیه و به خانواده‌های کم برخوردار اهدا شد، مجموع آن‌ها حدود ۵۰ هزار بسته بود و در هر محله به نسبت شناختی که از خانواده‌ها وجود داشت، این کار صورت گرفت.

سردار با توجه به اینکه کرونا یک ویروس ناشناخته است و راه‌های مقابله با آن خیلی مشخص نیست، چطور بسیج و سپاه به این مسئله ورود کرده و برنامه‌ریزی‌هایشان را انجام دادند؟

چون کرونا قبل از ایران وارد چند کشور دیگر و به‌خصوص چین شده بود، می‌دانستیم اگر به صورت ملی و با اتحاد کامل با آن مقابله نشود، خیلی مهلک خواهد بود. همه می‌دانستند یک بحران در پیش است، با این حال شاید برای بسیجیان امروز و جوانان و نوجوانان برخورد با چنین حادثه‌ای تازگی داشت، اما کسانی که با تجربه‌تر بودند و زمان قبل از انقلاب و بحبوحه انقلاب را دیده و توفیق حضور در جبهه‌های هشت سال دفاع مقدس را داشتند و صحنه‌های متفاوتی را دیده بودند، می‌دانستند می‌شود کاری کرد. کرونا اگر ویروس جدیدی بود، اما توانست عرصه‌هایی از توانمندی‌ها و قدرت بسیج را عیان کند که تا‌کنون شاهد آن نبودیم. امروز در بیشتر کشور‌های دنیا در مورد نوع توانمندی‌ها و نوع برخورد ایران با کرونا صحبت می‌شود. جالب است هم دشمنان و هم دلدادگان و هم مسئولان در همه سطوح، ظرفیت و توانمندی‌های بسیج را باور کردند و دیدند در عرض چند روز تمام کمبود‌ها و نیاز‌ها با تکیه بر نیروی داخلی تأمین شد.

در کمتر از ۴۸ ساعت سپاه و بسیج در همه زمینه‌ها از تولید ماسک گرفته تا کمک به کادر درمانی بیمارستان‌ها وارد عمل شدند، در این مورد بفرمایید.

وقتی کرونا وارد ایران شد ما تولید‌کنندگان زیادی نداشتیم که ماسک تولید کنند. مردم می‌ترسیدند. طبیعی هم بود، بخشی به استرس و نگرانی‌ها و بخشی هم به مراجعه زیاد به داروخانه‌ها برای تهیه ماسک و محلول و ژل ضد‌عفونی‌کننده باز می‌گشت. یعنی عرضه و تقاضا دچار چالش شد. ما نمی‌توانستیم انتظار داشته باشیم که کشور روزی را پیش‌بینی کند که ۸۰ میلیون نفر به یکباره درخواست ماسک کنند. پس تولید این کالا کم بود. نکته جالب اینجاست که وقتی همه کشور‌ها به چنین مشکلی بر می‌خورند به مؤلفه‌های خارجی متکی می‌شوند و دست به واردات می‌زنند، اما این دفعه ماجرای کرونا به‌گونه‌ای شد که چنین چیزی امکانپذیر نبود. اولاً اینکه وقتی قرار شد واردات صورت گیرد، نگذاشتند محموله به ایران برسد و بعد متوجه شدیم برای ایران ممنوعیت می‌گذارند و به جایش در جای دیگر دنیا راهزنی می‌کنند.

در همین زمان مردم پای کار آمدند و اولین قدمی که برداشته شد، توسط بسیج سازندگی بود. بر همین اساس کارگاه‌های خیاطی و شبیه این‌ها به کارگاه‌های تولید ماسک تبدیل شدند. بعد کم‌کم کار‌ها گسترش یافت و در فاز اول به خانه‌ها رفت، اما بعد از چند هفته و در اولین فرصتی که حس کردیم ظرفیت تولید به جایگاه خوبی رسیده است، تولید خانگی را قطع کردیم. در تولید محلول هم نخبگان بسیجی پیغام دادند، آمادگی دارند ورود کنند. در این زمینه هم ما به سمتی رفتیم که تولید محلول با رعایت استاندارد‌ها در کمتر از ۴۸ ساعت به آزمایشگاه فرستاده می‌شد و مجوزهایش را اخذ می‌کردیم. همچنین ژل ضد‌عفونی تولید شد و به فاصله کوتاهی بسیج، پایگاه‌ها، مساجد و... که تبدیل به اماکنی برای تولید ماسک شده بودند، برای تولید گان و شیلد و وسایل و تجهیزات مورد‌نیاز بیمارستانی اعلام آمادگی کردند. به این صورت در کمتر از سه هفته بسیاری از نیاز‌های اولیه جامعه در همه زمینه‌ها تأمین و آرامش حاکم شد.

در خبر‌ها دیدیم حتی در این مدت کار‌های بزرگی در زمینه تولید دستگاه‌های ضد‌عفونی در بسیج انجام شده که کار نخبگان معاونت دانش‌پژوهش و علمی و فناوری سپاه استان تهران بود، در مورد این اقدام بفرمایید.

در بحث ضد‌عفونی در ابتدا مشکل داشتیم. چون تولیدات صورت می‌گرفت و بعد ضد‌عفونی می‌شدند. اول با سازمان انرژی اتمی تهران صحبت کردیم، گفتند اقلامتان را بیاورید برایتان ضد‌عفونی می‌کنیم، چون حجم تولیدات زیاد شده بود بعضاً تا دو روز طول می‌کشید تا تحویل بگیریم. بچه‌های معاونت دانش‌پژوهش و علمی و فناوری خودمان که قبلاً کار ازن کرده بودند، دستگاهی را طراحی کردند که کار ضدعفونی را با ازن انجام می‌دهد. این دستگاه ۱۰ هزار ماسک را در مدت یک ساعت کاملاً ضدعفونی می‌کند. جالب است بدانیم از لحاظ علمی هم ثابت شده، بهترین و مؤثرترین و باکیفیت‌ترین نوع ضدعفونی استفاده از سیستم ازن است.

یعنی تمام این دستگاه در بخش‌های داخلی سپاه استان طراحی و ساخته شده است؟

بچه‌های مبتکر بسیجی با استفاده از کمد بایگانی توانستند مخزن این دستگاه را طراحی کنند. یعنی با استفاده از حداقل‌ها مهم‌ترین کار‌ها را کردند. البته دستگاه اصلی یک دستگاه ازن است که چند سالی روی آن کار شده و به ثمر رسیده است، اما در‌این‌باره در معاونت دانش پژوهش و علمی و فناوری سپاه استان تهران اتفاقات خوبی رقم خورده است. پس اگر قرار باشد از همدلی و کمک مؤمنانه صحبت کنیم باید بگوییم اینکار از قبل در سپاه استان تهران آغاز شده است و همه اقشار از نخبگان، بازاریان، تولیدکنندگان، صنعتگران، خیران، مردم عادی، کارگران و کارمندان همگی در آن نقش دارند. کافیست چند روز اینجا باشید تا تعداد تماس‌ها را ببینید. هر روز تعدادی از گروه‌های جهادی به این محل می‌آیند و انجام بخشی از امور را بر عهده گرفته و آن را پیش می‌برند. جالب اینکه روزانه تماس‌های زیادی هم داریم مبنی بر اعلام آمادگی مردم و خواهران و برادران جهادی که داوطلب کمک در کار‌ها هستند. در حال حاضر هم همه کار‌های بسته‌بندی توسط این جهادگران انجام می‌شود. بر همین اساس ما با معرفی مجمع خیران استان تهران درخواست کردیم تا کمک‌های مردمی در یک جا جمع‌آوری شود و شماره حساب ۳۸۱۸۷۰۳۷۷۱۷۵۱ و شماره کارت ۶۲۷۳۸۱۱۱۴۹۰۴۷۹۳۵ در اختیار شهروندان قرار گرفته تا وجوه نقدی و کمک‌های مالی را برای رسیدن به دست نیازمندان به این حساب واریز کنند. البته هموطنان عزیز می‌توانند اقلام و کالا‌های غیر‌نقدی خود را در اختیار سپاه استان تهران بگذارند تا به تناسب نیاز خانواده‌ها، ما آن‌ها را به دست افراد نیازمند برسانیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار