کد خبر: 998747
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
به دنبال الحاق نشدن بازار جهانی تبریز به ۲۱ مجموعه ملی
انجمن‌های میراث فرهنگی آذربایجان‌شرقی در نامه‌ای به وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نسبت به بی‌توجهی هیئت وزیران در قرار دادن نام بزرگ‌ترین بازار تاریخی جهان در لیست ۲۱مجموعه ملی میراث کشور اعتراض کردند.
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: به گزارش ایسنا، در آخرین ساعات ۲۰ فروردین امسال، مونسان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از اصلاح آیین‌نامه هیئت امنایی شدن ۲۱مجموعه ملی موزه‌ای که در سال ۱۳۸۳ تصویب شده بود، خبر داد؛ آیین‌نامه‌ای که قانون آن ۱۵سال قبل در ادامه قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی به تصویبِ مجلس وقت رسید و اجازه می‌داد تا نگهداری و اداره اماکن و محوطه‌های تاریخی و موزه‌ها به هیئت‌های امنا واگذار شود. هر چند از آن زمان به بعد گاهی خبر‌هایی از هیئت امنایی شدن برخی از موزه‌ها منتشر می‌شد و حتی از آغاز برخی اقدامات توسط این اعضای هیئت امنا در موزه‌ها حرف‌هایی به گوش می‌رسید، اما با اطلاعاتی که توسط وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به تازگی منتشر شد و از برگزاری جلسه هیئت وزیران برای تصویب اصلاح این آیین‌نامه خبر می‌داد، اکنون امیدواری‌ها برای آغاز اجرایی شدن این طرح بیشتر شده است.

در بیانیه اعتراضی شش انجمن میراث فرهنگی آذربایجان‌شرقی برای قرار ندادن نام بازار جهانی تبریز به عنوان بزرگ‌ترین بازار تاریخی جهان در لیست هیئت امنایی ۲۱مجموعه میراث ملی کشور توسط هیئت وزیران خطاب به علی‌اصغر مونسان آمده است: «به دلایل مختلف از نظر متخصصان و کارشناسان حوزه میراث فرهنگی، بازار جهانی تبریز به عنوان بزرگ‌ترین بازار تاریخی جهان، یکی از مستعدترین مجموعه‌ها برای هیئت امنایی شدن است. یکی از مهم‌ترین این دلایل، شرکت فعال مردم و بازاریان در مرمت این اثر منحصر به فرد معماری در طول تاریخ و دوره معاصر است که بحق به عنوان مشارکتی‌ترین پروژه مرمت جهانی شناخته شده است. از دیگر دلایل مهم در این خصوص، زنده بودن این مجموعه تاریخی است که به جرئت می‌توان گفت قطب تجاری - بازرگانی شمال غرب کشور محسوب می‌شود، این دلایل و چندین دلیل مهم دیگر از دید وزارتخانه مزبور به طرز نامعلومی نادیده انگاشته شده‌اند.

بر اساس این مصوبه در قدم نخست ۲۱مجموعه ملی مورد نظر این‌طور طبقه‌بندی شدند که «مجموعه فرهنگی- تاریخی سعدآباد»، «مجموعه فرهنگی -تاریخی نیاوران»، «مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان»، «موزه ملی فرش ایران»، «موزه ملی ایران»، «مجموعه توس و آرامگاه فردوسی مشهد»، «مجموعه میراث جهانی تخت جمشید و پاسارگاد»، «مجموعه میراث جهانی منظر باستان‌شناسی ساسانی فارس»، «مجموعه حافظیه و سعدیه شیراز» و «مجموعه میراث جهانی میدان امام اصفهان» از آن جمله هستند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار