کد خبر: 998370
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۱
نامه سرگشاده انجمن کارگردانان سینمای مستند خطاب به رئیس صدا و سیما
انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند ایران در نامه‌ای سرگشاده از رئیس سازمان صدا و سیما خواست تا به مشکلات معیشتی مستندسازان توجه بیشتری کند و فرصت‌های بیشتر و بهتری را برای ساخت فیلم‌های مستند فراهم سازد.
سیدمرتضی ذاکر
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: به گزارش «جوان» به نقل از روابط عمومی انجمن کارگردانان سینمای ایران، در بخش‌هایی از این نامه خطاب به علی‌عسکری با بیان اینکه این خواسته بیش از ۳۰۰ تن از کارگردانان سینمای مستند است، آمده است: «آشکار است که کاراترین جایگاه فیلم مستند، تلویزیون است و این آثار به دلیل رویکرد فرهنگسازی باید در خانه‌های مردم جاری و ساری شود تا صاحبان واقعی این فرهنگ، یعنی مردم ایران، با گنجینه‌های خود آشنا شوند ولی آنچنان که باید و شاید چنین نشد. پس از گذشت چهار دهه که قرار بود تلویزیون همانند دانشگاه آموزنده و پیشرو باشد نه تنها چنین رویکردی پا نگرفت بلکه بستر ساخت و نمایش آثار درخور و آموزنده روز به روز تنگ‌تر می‌شود. تلویزیون و بودجه‌اش از بامدادان تا شامگاهان جولانگاه برنامه‌های جُنگ، سریال‌های عقیم و دیگر برنامه‌های ناکارا شده که پیامدش رویگردانی بسیاری از رسانه ملی بود.» در بخش دیگری از این نامه ضمن گلایه از بودجه فیلم‌های مستند آمده است: «نگاهی گذرا به یک سده تاریخ سینمای ایران نشان می‌دهد که فیلم مستند در فرهنگسازی همیشه پیشگام بوده تا گزاره ثبت با سند برابر است را معنا سازد. ما نه تنها روایتگر فتح بوده‌ایم بلکه هنگام شکست‌ها نیز ناامید نشده‌ایم و در کنار مردم و جامعه مانده‌ایم. همین روز‌های ناگوار را یادآور می‌شویم که همکارانمان در کنار جانفشانان نبرد با بیماری ایستاده‌اند تا روایتگر فتحی دیگر باشند. بی‌آنکه همانند دیگر عوامل نمایشی قدر ببینند و از کمینه‌ها بهره‌مند گردند.» در بخش پایانی نامه آمده است: «اکنون از شما می‌خواهیم از آنجا که معیشت مستندسازان، همیشه با تنگنا‌ها و سختی همراه بوده، شرایطی فراهم گردد تا این دسته از فرهنگسازان ایران آسوده‌تر بتوانند وظایف انسانی و اخلاقی خود را عملی سازند، از این رو پیشنهاد می‌گردد زمینه‌ای فراهم شود تا مدیران شبکه‌ها با مستندسازان همکاری و همراهی لازم را در پیش بگیرند و بودجه‌ای افزون بر آنچه تاکنون بوده است برای تولید فیلم مستند فراهم گردد.

انجمن آمادگی دارد که در هم‌اندیشی با مدیران، زمینه را برای تولید آثاری فراهم کند که بایسته و شایسته باشند تا با راه‌اندازی برخی از طرح‌های مصوب، اندکی از رنج‌های مستندسازان کاسته شود. بیکاری و تنگناها، بسیاری از کارگردانان فیلم مستند را به ستوه آورده، زیرا از هیچ حقوق ثابتی برخوردار نیستند و به سختی روزگار می‌گذرانند، از این رو تلویزیون در این روز‌های ناگوار باید به گونه‌ای با کارگردانان فیلم مستند تعامل کند تا دست کم از کمینه‌ها برای گذران زندگی بهره‌مند شوند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار