کد خبر: 998366
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۵
گفت‌وگوی «جوان» با جمشید جم، رئیس انجمن موسیقی بسیج هنرمندان
همزمان با هفته هنر انقلاب اسلامی و سالگرد شهادت سیدمرتضی آوینی با جمشید جم رئیس انجمن موسیقی بسیج هنرمندان درباره وضعیت موسیقی در مقطع کنونی به گفتگو نشسته‌ایم.
نوید پارسا
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین:

موسیقی مصادف با سال‌های منتهی به انقلاب اسلامی رسالت هنری خود را بروز داد و تقریباً می‌توان گفت تا حدودی در آن مقطع دین خود را به انقلاب ادا کرد، اما به مرور موسیقی اصیل و انقلابی دچار ضعف شد تا جایی که این سال‌ها شاهد غلبه ابتذال در موسیقی هستیم. ریشه این انحراف و آسیب را در چه می‌دانید؟
متأسفم که عرض می‌کنم از سال ۸۰ و به خصوص در زمینه هنر و خواسته موسیقی تلاش‌ها بیشتر یا اکثراً نادرست، بی‌هویت و سطحی است و ساده پسندی و ساده انگاری در ملودی و خاصه کلام سبب شده موسیقی بسیار سیل نزولی داشته باشد و مسئولان امر در حوزه موسیقی و کلام در انواع اجرای آن ضعیف عمل کرده‌اند و فقط هر از گاهی حرکتی کوچک انجام گرفته که شامل ارشاد، صدا و سیما و حوزه هنری می‌شود، البته ظرفیت‌های زیادی وجود دارد و تنها زمزمه‌هایی در چند جشنواره بسیج هنرمندان با حضور استعداد‌های بی‌نظیر در ۳۲ استان کشور چندین هزار عاشق دارد که خود را بروز داده‌اند، اما به نتیجه رسیدن آن به خاطر کمبود بودجه ناتمام یا ناقص می‌ماند. از سویی دیگر موازی‌کاری فراوان لطمه بر موسیقی پاک و منزه ایران زده است.

ایراد بیشتر به اهالی موسیقی است یا مسئولان و مدیران این عرصه؟
به نظرم اهالی موسیقی همیشه درست عمل می‌کنند به خصوص در حوزه موسیقی ایرانی که به غلط همچنان می‌گویند سنتی و موسیقی اقوام ایرانی که باز به غلط می‌گویند موسیقی محلی و موسیقی مقامی سینه به سینه تا اجرا‌های تلفیقی که همراهی ساز‌های الکترونیکی و آکوستیک یازنده را دربرمی‌گیرد که خاص نوجوانان و جوانان است، اما مسئولان موسیقی کشور، چون کمتر اتفاق می‌افتد اهلیت داشته باشند، راه در فراز و فرود است و با رفتن یک مسئول، دیگران و هنرمندان بلاتکلیف می‌مانند تا مسئول بعدی با سلیقه متفاوت از راه برسد و مسبب این هستند که بودجه‌ها در ادارات یا سازمان‌های موازی مصرف می‌شود که به درد جامعه و مردم نمی‌خورد. باید هنر به خصوص هنر موسیقی و کلام در انواع در خدمت اهداف متعالی و انقلاب باشد. معنویات، اخلاق، جامعه جوانان، شاد کردن مردم و نزدیک کردن زندگی ایشان به سبک زندگی سالم و ایرانی یک تکلیف است.

فکر می‌کنید آسیب این تغافل و انفعال در زمینه موسیقی چقدر در سال‌های اخیر خسران‌آفرین بوده است؟
اگر قرار است در عرصه فرهنگ و هنر هم دفاع کنیم و هم تهاجم نیاز داریم تا این عرصه جدی گرفته شود و مدیرانی لایق، آگاه و مدبر بر رأس امور باشند و صرفاً با حرف زدن کاری از پیش نمی‌رود. اهالی فن هنرمندان متعهد موسیقی آماده‌اند، اما اداره قوی و بودجه وافی نیاز دارند تا کار‌های ارزشمند انجام گیرد.

درباره جذب جوانان با اجرا‌ها و نغمه‌های زیبا و نمونه‌های فراوان، حرف و سخن بسیار است و بدیهی است که اوضاع هنر به خصوص موسیقی بسیار بد است و خوب کار نمی‌شود. موسیقی می‌تواند شور و شوق و تعهد ایجاد کند، اما در جامعه ما متأسفانه از موسیقی استفاده درست و دقیقی صورت نمی‌گیرد و برخی مسئولان کار را رها کرده‌اند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
افسانه نیرومتد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
0
0
دقیقا سخنان شما واقعیت دارد و کاملا درست میباشد
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار