کد خبر: 998290
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۲
معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: قرارگاه‌های رزمایش همدلی برای رسیدگی به نیازمندان در مساجد استان تهران راه‌اندازی شده‌است.
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: حجت الاسلام حجت الله ذاکر  با اعلام این خبر اظهار داشت: همچنین طرح «هر مسجد یک قربانی» اجرا می شود و هزینه های افطاری ماه مبارک رمضان در هر مسجد نیز برای خانواده های نیازمند همان محله درنظر گرفته می شود.

وی با ارائه آماری از کمک های مردمی در مساجد استان تهران که در قالب کمک مومنانه انجام شده، اضافه کرد: در اسفندماه بیش از ۳۵ هزار بن پوشاک میان خانواده های نیازمند در استان تهران توزیع شد و ۵۰۰ تا یکهزار مسجد نیز قبول کردند تا صندوق های خیریه را به نیازمندان اختصاص دهند.

رهبر معظم انقلاب روز پنجشنبه مصادف با نیمه شعبان در سخنرانی تلویزیونی خود بر انفاق و کمک به مستمندان در ماه رمضان تاکید کرده و افزودند: چه خوب است که یک رزمایش گسترده‌ای برای مواسات و همدلی و کمک مؤمنانه به نیازمندان و فقرا در کشور به وجود بیاید.

در صورت شکایت‌های مردمی به مساجد تذکر می دهیم

معاون مرکز رسیدگی به امور مساجد افزود: پس از شیوع ویروس کرونا به ائمه جماعت و هیات امنای مساجد توصیه کردیم تا برای جلوگیری از فراگیر شدن این ویروس از برگزاری نماز جماعت خودداری کنند.

وی افزود: البته تاکید مرکز رسیدگی به امور مساجد بر این سفارش بود تا چنانچه برخی از متولیان مساجد قصد برگزاری نماز جماعت دارند، حتی الامکان نماز را به صورت مختصر و بدون سخنرانی و همچنین با رعایت اصول بهداشتی داشته باشند.

ذاکر با اشاره به وضعیت شیوع ویروس کرونا در اسفندماه اظهار داشت: در این زمینه با ستاد ملی مبارزه با کرونا مکاتبه کردیم که در پاسخ اعلام کردند نمازهای جماعت نیز باید تعطیل شود.

وی افزود: اکنون در تعدادی محدود از مساجد نماز جماعت برگزار می شود که بیشتر در مساجدی است که نیروهای داوطلب و بسیجی مشغول تهیه ماسک، دستکش و مواد بهداشتی هستند که هنگام ظهر یا مغرب ضمن رعایت شرایط بهداشتی و ضدعفونی کردن مهر و استفاده از ماسک، نماز جماعت را با رعایت فاصله اجتماعی برگزار می کنند.

معاون مرکز رسیدگی به امور مساجد ادامه داد: میزان فاصله ای که در نماز می توان درنظر گرفت، در حدود ۸۰ سانتیمتر است و به عبارت دیگر به اندازه یک نفر یا یک سجاده در صف نماز است.

وی افزود: البته در این مساجد نماز جماعت حداکثر با ۱۵ تا ۲۰ نمازگزار برپا می شود. با این حال چنانچه از سوی مردم شکایتی صورت بگیرد، این شکایت ها را پیگیری می کنیم و تذکرات لازم را نیز می دهیم.

بازگشایی مساجد با نظر ستاد مبارزه با کرونا خواهد بود

ذاکر درباره احتمال بازگشایی مساجد اظهار داشت: در این زمینه منتظر نظر ستاد مبارزه با کرونا هستیم تا به صورت مشخص زمانی را برای بازگشایی مساجد اعلام کند. البته یک بخشنامه بهداشتی نیز از سوی مرکز رسیدگی به امور مساجد برای بازگشایی مساجد آماده شده است.

وی با اشاره به وضعیت انتشار ویروس کرونا در مکان های مختلف گفت: هنوز وضعیت بازگشایی مساجد استان تهران مشخص نیست. چون ممکن است وضعیت نماز جمعه برخی استان ها که مشکلی ندارند، از سوی ستاد نماز جمعه مشخص شود ولی با توجه به احتمال انتشار ویروس در برخی مکان ها مانند مترو یا مساجد که در حدود ۲۲ درصد است، درباره تهران نمی توان زمانی را مشخص کرد.

ذاکر با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در نیمه شعبان مبنی بر محروم بودن از جلسات عمومی در ماه مبارک رمضان، احتمال برگزاری مراسم شب های قدر و مناسبت های ماه رمضان را بسیار ضعیف دانست و اظهار امیدواری کرد تا با روند کاهشی این ویروس شاهد باز شدن درهای مساجد در آینده ای نزدیک باشیم.
منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار