کد خبر: 997753
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۰
کووید ۱۹ تنها یک ویروس و یک بیماری نیست بلکه فرهنگ‌ها و ملت‌ها را در سراسر دنیا در برابر یک آزمون بزرگ قرار داد؛ آزمونی که تقابل و شکاف عمیق میان فرهنگ غربی و فرهنگ اسلامی را در قالب تصاویر قفسه‌های خالی فروشگاه‌ها، صف‌های طویل در برابر اسلحه‌فروشی و به خشونت کشیده شدن خرید کالا‌هایی همچون دستمال توالت در فروشگاه‌ها به سراسر جهان مخابره شد این، اما تمام تصویر غرب وحشی نبود.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: همانگونه که مردم کشور‌های غربی با ظاهر شیک و اتو کشیده و کراوات و ادوکلن‌زده‌شان حاضر شدند یکدیگر را به باد کتک بگیرند تا یک بسته دستمال توالت بیشتر بردارند، دولت‌های غربی هم برای تدارک ماسک و کالا‌های پزشکی حاضر شدند به راهزنی روی بیاورند و در این میان حتی از خیر کشور‌های کوچک و ضعیف هم نگذشتند، کما اینکه امریکا ۴۸ دستگاه تنفس مصنوعی کشور ۲۸۰ هزار نفری باربادوس را دزدید تا نمایش تمام عیاری از فیلم‌های وسترن را در برابر چشمان حیرت‌زده مردم دنیا به تصویر بکشد. امریکایی که در قرن ۲۱ حتی حاضر نیست داغ تبعیض نژادی را از پیشانی خود پاک کند و در دوران فراگیری بیماری کرونا سیاهپوستان قربانیان اصلی این بیماری هستند آن هم در شرایطی که به لحاظ جمعیتی نسبت به سفید‌پوستان در اقلیتند. شاید شرایط کنونی حاکم بر امریکا را بتوان از زبان فرماندار ایالت ایلینویز امریکا توصیف کرد، وقتی وی درباره رقابت ایالت‌های امریکا علیه یکدیگر برای به دست آوردن تجهیزات پزشکی و بهداشتی سخن می‌گوید و فضا را اینگونه ترسیم می‌کند: «اینجا فضای غرب وحشی حاکم است!»

«ملت ایران در آزمون کرونا خوش درخشیدند» این جمله مقام معظم رهبری درباره نحوه مواجهه مردم ایران یا به عبارت دیگر فرهنگ ایرانی- اسلامی با اپیدمی یک بیماری تفاوت و تقابل این فرهنگ را با فرهنگ غربی به خوبی به نمایش می‌گذارد.

روز‌های نخست بروز این بیماری کشور ما هم آمادگی لازم را برای مقابله با آن نداشت، به خصوص اینکه ما علاوه بر چالش‌های معمول در شرایط بروز یک اپیدمی اینچنینی که کشور‌های ثروتمند و پیشرفته دنیا را هم با خود درگیر کرده است با تحریم‌های گسترده غرب و امریکا علیه کشورمان هم روبه‌رو هستیم؛ تحریم‌هایی که حتی شامل دارو و تجهیزات پزشکی هم می‌شود و بنا بر همین تحریم‌ها ما نمی‌توانیم بسیاری از دارو‌ها و اقلام پزشکی را از دیگر کشور‌ها خریداری و به کشور وارد کنیم، اما از همان روز‌های نخست گروه‌های جهادی مردمی از یک سو و شرکت‌های دانش‌بنیان و در کنار آن‌ها نیرو‌های مسلح دست به کار شدند و همه ظرفیت‌های خود را به کار گرفتند. حالا بنا به تأکید مهدی یوسفی رئیس هیئت امنای صرفه‌جویی ارزی ۸۵‌درصد از تجهیزات پزشکی مورد نیاز برای مقابله با کرونا در داخل کشور تولید می‌شود و در این زمینه نیازی به واردات نداریم. بسیجیان، طلاب و نیرو‌های جهادی هم نیاز کشور به ماسک و گان و کالا‌هایی از این قبیل را برطرف کرده‌اند و حتی با تمام خطرات و احتمال انتقال بیماری نگذاشته‌اند متوفیان کرونایی بدون غسل و کفن دفن شوند و به عنوان غسال داوطلب در آرامستان‌ها هم حضور یافته‌اند.

طلوع درمان کرونا با پلاسما از ایران
پیشرفت‌های خوبی در درمان بیماران کرونایی در کشورمان ایجاد شده است. به گفته ناصر ریاحی عضو اتاق بازرگانی تهران۲۰۰ مبتلا به کرونا با تزریق پلاسما بهبود یافته‌اند. درمان کرونا به وسیله تزریق پلاسما در ایران از روز‌های ابتدایی اسفند کلید خورد و تاکنون تمام گام‌های آن با موفقیت طی شده است، اما این شیوه در ایران مورد توجه قرار نگرفته و رسانه‌های خارجی از معجزه امریکا در این زمینه می‌گویند. بنا به تأکید ریاحی به زودی مقالات علمی این طرح درمانی منتشر شده و تجربه ایران در اختیار جهان قرار خواهد گرفت.

آخرین آمار‌های کرونا در دنیا
طبق آخرین آمار‌ها تاکنون بیش از یک‌میلیون و ۶۰۰‌هزار نفر به ویروس کووید ۱۹ آلوده شده و از این تعداد حدود ۹۶ هزار نفر جانشان را از دست داده‌اند. امریکا با حدود ۴۶۷ هزار مبتلا همچنان در صدر تعداد مبتلایان به این بیماری قرار دارد. آمار مبتلایان به کرونا در ایالت نیویورک امریکا، از مبتلایان در ایتالیا و اسپانیا نیز فراتر رفت. تاکنون در این ایالت نزدیک ۱۶۰هزار نفر به کرونا مبتلا شده‌اند.

فوت‌شدگانی که خویشاوندی نداشته باشند یا بستگان آن‌ها توان پرداخت هزینه‌های خاکسپاری را نداشته باشند، به منطقه «هارت آیلند» منتقل شده و در گور‌های دسته‌جمعی دفن می‌شوند. اسپانیا، ایتالیا، آلمان و فرانسه در جایگاه‌های بعدی جای دارند. بر اساس گزارش گاردین، انگلیس افراد فوت شده در خانه‌های سالمندان و کلینیک‌های پرستاری را از آمار قربانیان ویروس کرونا در این کشور مستثنی کرده است تا آمارکشته شدگان بر اثر کرونا را کمتر جلوه دهد. تعداد افراد فوت شده به دلیل این ویروس در خانه‌های سالمندان به حدود هزار تن می‌رسد، در حالی که طبق آمار‌های رسمی، این عدد بسیار کمتر است و تنها ۲۰مورد مرگ در خانه‌های سالمندان تا ۲۷ مارس در انگلیس و ولز ثبت شده است.

ایران با ۶۸هزار و ۱۹۲نفر در رتبه هفتم مبتلایان به کرونا قرار دارد. تاکنون ۴ هزارو۲۳۲ نفر از بیماران، جان خود را از دست داده‌اند. ۳۵هزار و ۴۶۵ نفر از بیماران نیز بهبود یافته و ترخیص شده‌اند.

سیاهان؛ قربانی نژادپرستی کرونایی
چالش‌های دنیای غرب در مواجهه با ویروس کووید ۱۹ همچنان ادامه دارد. فرهنگ سرمایه‌داری غربی موجب شده تا امکانات درمانی به بیمارانی برسد که سود بیشتری برای نظام لیبرالی دارند به همین خاطر هم در اغلب کشور‌های غربی سالمندان، افراد دارای معلولیت یا بیمار‌هایی با سرطان‌های پیشرفته در اولویت گرفتن خدمات و دستگاه‌های تنفسی قرار ندارند. اختلاف فاحش میان شمار قربانیان سیاهپوست کرونا در امریکا در مقایسه با سفیدپوستان رفته‌رفته به یک رسوایی بزرگ در این کشور تبدیل شده است. دیلی‌میل خبر داد، شماری از سناتور‌های دموکرات از وزارت بهداشت امریکا خواستند دامنه آزمایش کرونای خود را تا جایی گسترش دهد که تمامی آحاد جامعه از جمله سیاهپوستان را هم در بر گیرد.

این سناتور‌ها با استناد به آمار‌های موجود می‌گویند در حال حاضر سیاهپوستان بیشتر در معرض خطر مرگ و میر ناشی از ابتلا به کرونا هستند و این امر نشان‌دهنده تبعیض نژادی در دستیابی به خدمات سلامت و درمانی در این کشور است. نداشتن بیمه درمانی مناسب و توان مراجعه به بیمارستان، انجام شغل‌های خدماتی و عدم استفاده از ماسک به خاطر ایجاد احساس ناامنی در دیگران عللی است که برای مرگ بیشتر سیاهپوستان از کرونا عنوان می‌شود.

واشنگتن پست در همین رابطه نوشته است: تحلیل از اطلاعات موجود و سرشماری‌ها نشان می‌دهد میزان آلودگی به ویروس کرونا در شهر‌هایی که اکثریت جمعیت آن سیاهپوست هستند سه برابر و میزان مرگ و میر آن تقریبا شش برابر شهر‌هایی است که اکثریت ساکنان آن سفید پوست هستند.

مقامات و کارشناسان بهداشتی به سال‌های طولانی تبعیض و بی اعتمادی بین جوامع سیاه پوست و سیستم مراقبت‌های بهداشتی اشاره کرده‌اند. تعداد زیادی از امریکایی‌های آفریقایی‌تبار بیمه نیستند و در جوامعی با امکانات بهداشتی ناکافی زندگی می‌کنند. حتی برخی از فعالان می‌گویند سیاه پوستان احتمالاً بیشتر در معرض ابتلا به کووید- ۱۹ هستند، زیرا بسیاری از آن‌ها مشاغلی دارند که باید با مردم در ارتباط باشند مانند کار در خدمات غذایی، حمل و نقل عمومی و بهداشت و درمان.

لوری لایت فوت، شهردار شیکاگو می‌گوید: «تعداد سیاهپوستان مبتلا به این ویروس هفت برابر بیشتر از هر گروه دیگری در این شهر است.» در شهر نیواورلئان در لوئیزیانا حدود ۲۹‌درصد از جمعیت سیاهپوست هستند، اما در میان کسانی که در این شهر به دلیل ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند، حدود ۷۰‌درصد را سیاهپوستان تشکیل می‌دهند. در میلواکی در ایالت ویسکانسین ۳۸‌درصد جمعیت سیاهپوست هستند، اما سیاهپوست‌ها ۸۷‌درصد قربانیان کرونا را تشکیل می‌دهند. در میشیگان ۱۴‌درصد جمعیت سیاهپوست هستند، اما ۴۰‌درصد قربانیان کرونا سیاهپوست هستند.

تبعیض نژادی میان سفیدپوستان و سیاهپوستان در حوزه اشتغال آنان هم وارد شده است. ایهان عمر، عضو مجلس نمایندگان از ایالت مینه سوتا در توئیتر نوشت: ۱۹ درصد از رنگین‌پوستان در مینه‌سوتا بیکار شده‌اند در حالی که بیکاری برای سفیدپوستان ۵ /۹ درصد است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار