کد خبر: 997358
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۲
یکه‌تازی‌های کووید ۱۹ در دنیا همچنان ادامه دارد، اما امریکا با بیش از ۳۵۵‌هزار نفر مبتلا همچنان در صدر تعداد مبتلایان به کرونا در جهان قرار دارد. آمار جانباختگان این کشور هم از ۱۰‌هزار نفر فراتر رفته است. با وجود این روزنامه واشنگتن پست به نقل از متخصصان حوزه بهداشت و درمان امریکا نوشت: «میزان تلفات ویروس کرونا در این کشور بسیار بیشتر از آمار‌های اعلام شده است.»
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: جروم آدامز جراح برجسته و فرمانده بهداشت عمومی امریکا هم هفته پیش رو را سخت‌ترین و غم‌انگیزترین هفته برای مردم ایالات متحده خواند. وی لحظات سخت و دشوار روز‌های آینده برای امریکایی‌ها را با حادثه بمباران بندر پرل هابر در جنگ جهانی دوم و ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ میلادی مقایسه کرد. با تمام این‌ها دولت امریکا همچنان تاکتیک غرب وحشی و راهزنی مدرن را برای تأمین تجهیزات پزشکی ادامه می‌دهد. کار به جایی رسیده که مدعی بزرگ‌ترین ابرقدرت و کدخدای جهان به دزدی از کشور‌های کوچک و گمنام دنیا افتاده است. وزیر بهداشت کشور ۲۸۰‌هزار نفری باربادوس اعلام کرد ۴۸ دستگاه تنفسی که این کشور خریده و پولش را پرداخت کرده توسط دولت امریکا توقیف و ضبط شده است.

آمار مبتلایان به ویروس کرونا در دنیا به بیش از یک‌میلیون و ۲۸۲‌هزار نفر در سراسر دنیا افزایش یافته است. از این تعداد بیش از ۷۰‌هزار نفر جان خود را از دست داده و بیش از ۲۶۹‌هزار نفر نیز بهبود یافته و از بیمارستان‌ها مرخص شده‌اند.

امریکا همچنان در تعداد مبتلایان به کووید ۱۹ رتبه نخست دنیا را دارد. شمار جان باختگان در قاره اروپا بر اثر ابتلا به این ویروس هم از ۵۰‌هزار نفر بیشتر شده است. بعد از امریکا، اسپانیا، ایتالیا، آلمان و فرانسه دارای بیشترین تعداد بیماران مبتلا به کرونا هستند. اوضاع بیمارستان‌ها اضطراری است. کمبود تجهیزات پزشکی حالا به جایی رسیده که در کنار راهزنی برخی دول غربی از یکدیگر برای تأمین تجهیزات مورد نیاز برخی دستورالعمل‌ها هم برای صرف‌نظر از درمان و اختصاص تجهیزات تنفسی و دارو به برخی گروه‌ها همچون سالمندان صادر شده است.

راهزنی امریکا از کشوری ۲۸۰‌هزار نفره!
در نیویورک تصاویر اجساد رها شده در راهرو‌های یک بیمارستان نشان‌دهنده وضعیت قرمز این شهر است. به نوشته دیلی‌میرور، با پر شدن ظرفیت سردخانه‌های نیویورک، کیسه‌های اجساد قربانیان کرونا در کامیون‌های یخچال‌دار قرار داده می‌شود. این کامیون‌ها در تمام نقاط شهر دیده می‌شود.

مقامات امریکا هشدار داده‌اند این کشور «هفته‌ای بسیار دشوار» پیش رو دارد. برخی از مقامات ایالات متحده وضعیت فعلی را که به دنبال شیوع نوع جدید ویروس کرونا پدید آمده است با حملات ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ مقایسه کرده‌اند. دولت امریکا، اما همچنان به روش راهزنانه‌اش برای تمامی کالا‌ها و تجهیزات پزشکی ادامه می‌دهد و حتی از تجهیزات پزشکی خریداری شده از سوی کشوری کوچک نمی‌گذرد. وزیر بهداشت کشور کوچک باربادوس اعلام کرد دستگاه‌های تنفسی که این کشور خریده و پولش را پرداخت کرده توسط دولت امریکا توقیف و ضبط شده است. «والنس جفری بوستیک» وزیر بهداشت کشور باربادوس گفت ۴۸ دستگاه تنفسی خریداری شده برای کشورش توسط دولت امریکا توقیف شده است. دستگاه‌های تنفسی یکی از مهم‌ترین تجهیزات مورد نیاز در جهان است و باربادوس صرفا تلاش می‌کند همانند ۲۰۳ کشور دیگر در جهان از این دستگاه‌ها برای خود تأمین کند.

باربادوس کشوری جزیره‌ای با ۲۸۰‌هزار نفر جمعیت است که میان دریای کارائیب و اقیانوس اطلس شمالی و شمال شرق ونزوئلا قرار گرفته است.

بحران کرونا در اروپا
در اسپانیا هم شمار جانباختگان ویروس کرونا از ۱۲‌هزار نفر گذشت. وخامت اوضاع در اسپانیا به حدی است که رئیس ستاد کل ارتش این کشور از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) درخواست کرده که هرچه سریع‌تر دستگاه‌های تنفس مصنوعی، لباس‌های محافظ و کیت‌های تشخیص ابتلا به کرونا برای این کشور ارسال کند. ملکه انگلیس هم کرونا را بحرانی متفاوت از چالش‌های قبلی توصیف کرد.

تقدیر سرلشکر باقری از نیرو‌های مسلح در مدیریت کرونا
در ایران هم تعداد مبتلایان به کووید ۱۹ روز گذشته به ۶۰‌هزار و ۵۰۰ نفر رسید از این تعداد ۳‌هزار و ۷۳۹ نفر جان خود را از دست داده و ۲۴‌هزار و ۲۳۶ نفر بهبود یافته‌اند.

با وجود افزایش آمار بیماران، اما بنا بر اعلام مسئولان وزارت بهداشت روند بیماری مدیریت شده پیش می‌رود. این مدیریت هم بی‌تردید به واسطه همراهی سازمان‌ها و نهاد‌های مختلف و به طور ویژه نیرو‌های مسلح، بسیج و سپاه است. در همین راستا روز گذشته سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح در پیامی از تلاش‌های مجموعه کادر درمانی کشور، نیرو‌های مسلح، بسیجیان و مردم در مسیر مبارزه با کرونا قدردانی کرد.

در این پیام آمده است: همزمان با تلاش مجموعه درمانی کشور و بخش‌های درمانی و بهداشتی نیرو‌های مسلح، ارتش، سپاه، وزارت دفاع، نیروی انتظامی و بسیجیان سلحشور ایثارگر نیز با بسیج امکانات و به کارگیری همه ظرفیت‌های مادی و معنوی در حوزه‌های مختلف از جمله اقدامات پزشکی، بهداشتی، رفع آلودگی اماکن و معابر، غربالگری، تولید اقلام تخصصی، فعال بودن بیمارستان‌های ثابت و ایجاد بیمارستان‌های سیار و نقاهتگاه‌های متعدد توانسته‌اند نقش مؤثر و تعیین کننده‌ای در امر مبارزه و مقابله با این بیماری ایفا کنند که بسیار امیدبخش و قابل تقدیر است.

تولید روزانه ۳۰‌هزار بطری مواد ضدعفونی‌کننده و۲۵۰‌هزار ماسک N ۹۵ و N ۹۹
سردار احمد عبداللهی معاون سلامت، بهداشت و دفاع زیستی سپاه هم از تولید روزانه ۳۰‌هزار بطری مواد ضدعفونی کننده و همچنین ۲۵۰‌هزار ماسک N ۹۵ و N ۹۹ به‌صورت رایگان و تحویل این اقلام به مراکز درمانی و بیمارستانی درگیر با ویروس کرونا خبر داد. به گفته وی این محصولات تولید شده به صورت رایگان در اختیار مراکز درمانی و بیمارستانی قرار می‌گیرد.

در خانه بمانیم یا نمانیم؟!
در ایران، اما چه خبر است؟ آیا از پیک بیماری عبور کرده ایم و در برخی استان‌ها منطقه سفید وجود دارد یا همچنان اوضاع اضطراری است و بحران هنوز کنترل نشده است؟ بازگشایی پلکانی ادارات و فعالیت‌های اقتصادی چه تبعاتی می‌تواند برای سلامت مردم داشته باشد و چرا گزارشات و اظهارنظر‌های مسئولان این همه تناقض دارد؟ در حالی که بناست تا کسب و کار‌های بنا به تعبیر رئیس‌جمهور کم ریسک از شنبه ۲۳ فروردین آغاز به کار کنند، روز گذشته علی ربیعی سخنگوی دولت تأکید کرد، هنوز هم شعار ما «در خانه بمانید» است.

عادی‌سازی اوضاع شرایط کرونا را اضطراری می‌کند
حسن کریم رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز در نشستی خبری گفت: واقعیت این است هر چند ما از ایجاد بحران جدی در طول ۵/ ۱ ماه اخیر جلوگیری کرده‌ایم ولی اگر قرار باشد روند عادی‌سازی به زندگی مردم بازگردد، بحران جدی‌تری در پیش خواهیم داشت. بنا به تأکید وی اگر با باز شدن اصناف، بانک‌ها، ادارات و... مردم بخواهند مثل روز‌های عادی و بدون رعایت اصول بهداشت فردی و رعایت اصل فاصله گذاری اجتماعی در فضا‌های عمومی تردد داشته باشند، به احتمال زیاد اردیبهشت و خرداد سختی در پیش خواهیم داشت.

علیرضا زالی رئیس ستاد مقابله با کرونای استان تهران هم با اشاره به آخرین آمار شیوع و ابتلا به بیماری کرونا در تهران افزود: ما نه تنها به مرحله کنترل این بیماری نرسیده‌ایم بلکه آمار رو به افزایش است.

به گفته وی کرونا به مرحله پاندومی در تهران رسیده است و نوسانات سینوسی در تهران ناشی از هشدار‌هایی بوده که در روز‌های قبل داده‌ایم.

زالی با اشاره به افزایش ۳۵ درصدی مراجعه سرپایی بیماران و همچنین افزایش تعداد بستری‌ها در سه روز گذشته، افزود: اپیدمی کرونا در حال حاضر در تهران به پاندومی تبدیل شده است، ما بر اساس میزان مداخله در کاهش تردد شهری می‌توانیم نسبت به مدیریت این ویروس اظهارنظر کنیم، اما نکته قابل ذکر اینکه کووید ۱۹، درمان قطعی و واکسن ندارد و تنها راه مقابله با آن، پیشگیری است، به همین علت پیدا کردن مظنونین به بیماری، راه نخست است که ما نمی‌توانیم آن را عملیاتی کنیم، چون امکاناتش را نداریم.

بنا به تأکید وی در حال حاضر کمبود تخت در استان تهران نداریم، اما اگر موج ابتلا افزایش یابد و فرسایش نیرو‌های درمانی که از ابتدای اسفند جسم و روح‌شان درگیر این فعالیت فزاینده است ادامه یابد، شرایط قابل پیش‌بینی نیست.

کرونا از آنفلوآنزا هم کشنده‌تر و هم سریع‌الانتشارتر است
کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت هم در مقایسه میان کرونا و آنفلوآنزا گفت: یافته‌های قبلی در دنیا مبنی بر این بود که آنفلوآنزا تیپ A ممکن است مرگبارتر از کرونا باشد، اما این ویروس سریع الانتشارتر است. آنچه امروز می‌بینیم بعد از ۴۵ روز این است که علاوه بر سریع الانتشارتر بودن کرونا، بیماری‌زایی بیشتری در کشور ایجاد کرده و موارد فوت هم بیشتر بوده است. از این جمع تعداد بیشتری نسبت به آنفلوآنزا H ۱ N ۱ فوت کرده‌اند. در نتیجه یافته‌های ما این است که رفتار ویروس کرونا در ایران هم بیماری‌زایی بیشتری نسبت به آنفلوآنزا داشته و هم سریع‌الانتشارتر است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار