کد خبر: 997274
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۹
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان البرزخبرداد
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان البرز از ذخیره ۳۳ میلیون مترمکعب آب در استان با انجام عملیات آبخیزداری خبر داد.

اصغر بیات در خصوص میزان پیشرفت طرح‌های آبخیزداری اجرایی استان طی سال گذشته، اظهار کرد: در این راستا بیش از ۸۵ درصد اقدامات در حوزه مربوطه انجام شده است، باقی کارها نیز بعد از مناسب شدن شرایط جوی آغاز خواهد شد و طی دو ماه به اتمام می‌رسد.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون شدت بارش‌ها در البرز و همچنین پراکندگی بارش در قیاس با مدت مشابه سال قبل کمتر بوده است، گفت: این مهم درعدم بروز مشکل در حوزه‌های آبخیز استان به هنگام وقوع بارش‌های نوروزی امسال مؤثر بوده است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان البرز افزود: با توجه به گزارش‌هایی که از نقاط مختلف استان از جمله روستاهای «فشند»، «سیبستانم و «خور» شهرستان ساوجبلاغ و یا روستاهای واقع در جاده چالوس مانند «کندر»، «ارنگه»، «نشترود»، «واریان»، «تکیه سپهسالار» و یا «آزادبر» دریافت کرده ایم، سازه‌های آبخیز کار شده در آنجا نقش مؤثری در جلوگیری از مخاطرات سیل داشته است.

اقدامات آبخیزداری مانع بروز سیل در البرز شد

بیات در ادامه افزود: در شهرستان اشتهارد نیز در روستاهای «ایپک» و «قره ترپاق» که فروردین ماه سال ۹۸ در آن نقاط به دنبال بروز سیل مشکلاتی پیش آمد، امسال با کمک سازه‌های آبخیزی که در آن نقاط کار شد خوشبختانه دیگر شاهد بروز سیلاب نبودیم.

وی توضیح داد: سال گذشته در قالب اقدامات مکانیکی در حوزه‌های آبخیز استان البرز بالغ بر چهار هزار و ۴۷۰ متر مکعب سازه خشکه چین، ۱۱ هزار و ۴۹۶ مترمکعب سازه گابیونی، ۳۰ هزار و۱۷۱ مترمکعب سازه سنگ و ملات، ۳ هزار و ۴۸۵ مترمکعب سازه بتنی و ۱۰ هزار مترمکعب سازه خاکی اجرایی شد، در کنار آن سه هزار و ۲۰۵ مترمکعب نیزاقدامات مرمتی بر روی سازه‌های آبخیرموجود اجرایی شد.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان البرز با اشاره به اینکه سال گذشته در حوزه آبخیزداری به میزان حجم عملیات مکانیکی کار شده، اقدامات بیلوژیکی مانند کپه کاری، بذرکاری و بذرپاشی نیز پیش برده شد، عنوان کرد: در این زمینه طی سال گذشته عملیات بیولوژیک بالغ بر دو هزار و۸۵۰ هکتارکپه کاری، ۶۵۰ هکتار بذرپاشی، ۴۴۰ هکتار بذر کاری انجام شد که به یقین یک ماه دیگر شاهد رویش کشت‌هایی خواهیم بود که در این عرصه‌ها انجام شده است.

مدیریت چِرا در ۲۳۰ هزار هکتار اراضی البرز

بیات با این توضیح که به یقین مدیریت چرا و حفاظت از کشت‌های انجام شده در حوزه بیولوژیک بسیار مهم است، افزود: در سال گذشته حفاظت و قرق سه هزار ۵۰۰ هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی انجام شد و در کنار آن ۴۳۲ هکتار توسعه جنگل و همچنین تولید نهال به میزان دو میلیون اصله صورت گرفت.

وی گفت: در اردیبهشت ماه که حرکت دام‌ها در سطح عرصه‌ها آغاز می‌شود باید با عملیات قرق از عرصه هایی که در آن کشت انجام داده بودیم محافظت کنیم، در این راستا در سال گذشته قراردادی در حوزه مدیریت چرا منعقد شده است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان البرز با اشاره به اینکه قرار است تا ۱۰ روز دیگر پیمانکار مربوطه طبق برنامه‌های عملیاتی حفاظت از عرصه‌هایی که در آن کشت انجام شده را پیش ببرد، عنوان کرد: مدیریت چرا در سطح ۲۳۰ هزار هکتار مدنظر قرار داده شده است، هدف این است تا بتوانیم از مراتع و پوشش‌های گیاهی محافظت کنیم تا به دنبال آن میزان فرسایش خاک کاهش یابد.

بیات توضیح داد: سال گذشته انجام تمامی اقدامات در استان البرز در حوزه آبخیزداری که مشتمل بر کارهای بیولوژیک و مکانیکی بوده است منجر به ۳۳ میلیون مترمکعب ذخیره آب و تغذیه سفره‌های آبی زیرزمینی، ۱۸ میلیون مترمکعب استحصال آب، جلوگیری از هدر رفت و فرسایش ۳۰۰ هزار تن خاک، مهار ۱۳۳ هزار متر مکعب رسوب و نیز افزایش حجم پوشش گیاهی به میزان ۴ هزار تن شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار