کد خبر: 997101
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۹
مسوولیت اجتماعی سلبریتی‌ها هنگام بحران چیست
هنگام بحران است که عیار آدم‌‌ها مشخص می‌‌شود. در این بحران‌‌ها مشخص می‌‌شود چه کسانی واقعا در میدان هستند. در کشور هنگام این بحران‌‌ها مردم در میدان کمک‌رسانی فعال هستند. در این گیرودارهاست که مساله‌‌ای به نام سلبریتی‌‌ها هم خودنمایی می‌‌کند؛ مساله‌‌ای که در ایران کمی متفاوت از سایر جهان است و مساله‌شان هم شاید پیچیده‌تر.
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: هنگام زلزله کرمانشاه پدیده‌ای عجیب رخ داد؛ برخی چهره‌های سرشناس هنر، سینما، ورزش و حتی سیاست بدون توجه به حضور نهاد‌های امدادرسان رأسا وارد عمل شدند و با اعلام شماره‌حساب اقدام به جمع‌آوری کمک‌های مردمی کردند که برخی به سرانجام رسید، ولی عمدتا به نتیجه نهایی نرسید تا اینکه دادستانی وارد عمل شد و از آن‌ها بابت این اقدام سوال کرد. این اتفاق باعث شد که در سیل سال گذشته این افراد مردم را به سمت نهاد‌های امدادرسان حاکمیتی هدایت کنند که اتفاق درستی بود. با این حال این انتقاد مطرح شد که چرا این افراد همیشه سعی می‌کنند از شهرت خود برای جمع کردن کمک مردم استفاده کنند و خود هیچ‌گاه هزینه‌ای را متقبل نمی‌شوند؛ اما اتفاقی که درباره سلبریتی‌های مشهور جهان رخ می‌دهد این است که آن‌ها کمک‌های خود را که به نهاد‌های امدادرسان می‌دهند، آشکارا اعلام می‌کنند تا مردم هم برای کمک کردن تشویق شوند.

در ماجرای کرونا ماجرا فرق کرد و درحالی‌که گروه‌های جهادی از همان روز‌های اول برای کمک وارد میدان شدند، اما سلبریتی‌های ایرانی همچنان خاموش نظاره‌گر میدان بودند. این در حالی است که در کشور‌های کره جنوبی و چین این چهره‌ها به صورت فعال وارد معرکه شده و حتی یک کارگردان چینی کمک دو میلیون دلاری به مردم ایران اهدا کرد. در کره جنوبی هنرمندانش از ۱۰ میلیون تا ۱۰۰ میلیون وون معادل ۸۳ هزار دلار به دولت خود برای حل این بحران کمک کرده‌اند تا دین خود را برای مبارزه و مقابله با کرونا ادا کنند. «لی یانگ آئه» بازیگر سرشناس کره‌ای یا همان یانگوم مبلغ ۵۰ میلیون وون برای افزایش تجهیزات پزشکی کمک کرده، «پارک سو جون» دیگر بازیگر مشهور کره‌ای نیز ۱۰۰ میلیون وون به دولت کره جنوبی پرداخت کرده است تا برای افزایش تجهیزات هزینه شود. همچنین «شوگا» خواننده سرشناس و «سون یه جین» بازیگر کره‌ای به انجمن‌های خیریه کمک کرده‌اند. «سونگ گاین» خواننده کره‌ای درآمد یکی از کنسرت‌های خود را به کمک به بیماران کرونا اختصاص داده و «گیم گویون» دیگر هنرمند کره‌ای ۴۰ هزار ماسک را خریداری و بین مردم توزیع کرده است. «بونگ جون هو»، کارگردان اسکاری فیلم انگل هم مبلغ یک میلیون وون کره معادل ۸۲ هزار دلار برای مبارزه با کرونا کمک کرد. «سونگ کانگ هو» هنرپیشه اصلی فیلم انگل نیز به همین میزان یک میلیون وون برای مبارزه با ویروس کرونا اهدا کرد.

در کشور‌هایی نظیر آمریکا هم چهره‌های سرشناس کمک‌های مالی خود را برای مبارزه با کرونا اهدا کردند. مجری و بازیگر مشهور آمریکایی در پستی اینستاگرامی، خبر اهدای ۱۰ میلیون دلار برای مقابله با اثراث مخرب شیوع ویروس کرونای جدید را رسانه‌ای کرد. آنطور که وینفری گفته است، یک میلیون دلار از این مبلغ مستقیم به یک خیریه اهدا می‌شود، اما درباره ۹ میلیون دلار باقیمانده و نحوه هزینه کردن آن توضیحی نداده است. وینفری یکی از ثروتمندترین چهره‌های دنیای سرگرمی است که میزان دارایی‌اش فراتر از دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار تخمین زده می‌شود. بر اساس گزارش فوربس، جف بزوس، مالک آمازون و بیل گیتس، بنیان‌گذار مایکروسافت هم هر کدام ۱۰۰ میلیون دلار برای این کار اختصاص داده‌اند؛ حتی آکادمی اسکار هم در این ماجرا وارد شد و کمک‌هایش را اعلام کرد. جاستین تیمبرلیک، خواننده و بازیگر آمریکایی در حساب اینستاگرام خود نوشت که به یک بانک غذا در زادگاهش، شهر ممفیس ایالت تنسی پول اهدا خواهد کرد.

اما در ایران اوضاع چگونه شد؟ در ایران سلبریتی‌ها بعد از انتشار چند ویدئو از رقص پرستاران در بیمارستان گویا سرنخ فعالیت خود را پیدا کرده بودند و حتی یکی از بازیگران صداوسیما با انتشار یک فیلم از رقص خود، سایر همکارانش را به این چالش دعوت کرد که با انتقاد شدید مردم مجبور به عذرخواهی شد. در نهایت با فرارسیدن نوروز، عموم چهره‌های سینمایی با انتشار هشتگ#در_خانه_بمانیم از مردم خواستند که در خانه بمانند. اتفاقی که در صورت عدم دعوت این چهره‌ها هم رخ می‌داد. مهم‌ترین اقدام چهره‌های سینمایی و فرهنگی، نامه به هنرمندان جهان علیه تحریم‌های ایران در مبارزه با کرونا بود که خب مشخص شد تا اینجا همه این اقدام، صرفا نامه‌نگاری و هشتگ‌نویسی در فضای مجازی بوده و اصولا پولی در این راه هزینه نشده است، در حالی که بسیاری از این چهره‌های سینمایی در محل بودجه‌های دولتی دستمزد‌های گزافی دریافت می‌کنند، ولی خب در این مورد خاص حاضر نشدند کمی از جیب خود مایه بگذارند.

حالا با گذشت بیش از ۵۰ روز از شیوع این ویروس خطرناک در ایران، اشکان خطیبی کارزاری راه انداخته است تا به مردمی که در این ماجرا آسیب‌پذیر بودند کمک مالی شود. وی در این پویش از هنرمندان دعوت کرده تا به ضعیف‌تر کمک کنند؛ اقدامی که با حمایت رامبد جوان هم مواجه شد. وی که برای شانه خالی کردن از ساخت خندوانه مورد انتقادی شدید قرار گرفت، با انتشار یک ویدئو از این پیشنهاد استقبال کرد و از بهرام رادان، محمدرضا گلزار، رضا عطاران حامد بهداد و جواد عزتی درخواست کرد به پویش #ما_باهاتیم بپیوندند.

اینکه چهره‌های سرشناس فرهنگی و هنری کشور از حرف زدن فاصله گرفته‌اند و سعی می‌کنند هنگام بحران‌ها اقدامی مفید و در راستای مسوولیت اجتماعی خود انجام دهند، کاری مفید است؛ هر چند باز هم این اقدام انفرادی است و این افراد سعی می‌کنند به دور از نهادهایی، چون کمیته امداد فعالیت خود را پیش ببرند، اما در هر صورت این اتفاق می‌تواند نشانه‌ای مثبت برای پذیرفتن نقشی جدید در جامعه باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار