کد خبر: 995892
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۲:۴۰
معاون حقوقی قوه‌قضائیه با اشاره به ارسال لایحه پلیس ویژه اطفال‌ونوجوانان به دولت گفت: اتخاذ تدابیر و اقدامات حمایتی، پیشگیرانه و مبتنی بر قضازدایی عمده‌ترین ویژگی این لایحه است.
سرویس جامعه جوان آنلاین: حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مصدق گفت: کودکان و نوجوانان بزهکار و بزه‌دیده در نظام دادرسی پیش از هر مرجعی با پلیس مواجهه پیدا می‌کنند و این امر اهمیت وجود پلیس متعهد، کارآزموده و آموزش‌دیده را در این ارتباط روشن می‌سازد. وی اظهار داشت: نگرش و رویکردی وسیع بر تدوین «لایحه پلیس ویژه اطفال و نوجوانان» حاکم بوده و براین اساس تدابیر و اقدامات حمایتی، پیشگیرانه و مبتنی بر قضازدایی برای اطفال و نوجوانان در معرض خطر، بزه‌دیده، ناقض قوانین جزایی و شاهد یا مطلع از وقوع جرم پیش‌بینی شده است.

مصدق با بیان اینکه ماده ۳۱ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲، بر تدوین لایحه فوق به منظور حسن اجرای وظایف ضابطان در مورد اطفال و نوجوانان تصریح کرده است، افزود: این لایحه مشتمل بر ۵۸ ماده، در معاونت حقوقی قوه‌قضائیه با حضور و مشارکت قضات، مستشاران، متخصصان و صاحب‌نظران مربوط تدوین شده است.

وی اظهار داشت: نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران براساس ماده۳ این لایحه مکلف است، ظرف شش ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون، پلیس ویژه اطفال و نوجوانان را در سراسر کشور تشکیل دهد و نسبت به انتخاب، جذب و آموزش افراد واجد شرایط اقدام کند.

مصدق به تبیین برخی مواد این لایحه پرداخت و درخصوص شرایط و ویژگی‌های پیش‌بینی شده برای جذب نیروی پلیس‌ویژه گفت: بهره‌مندی از نیرو‌های متخصص ویژگی عمده این پلیس است و ناجا برای جذب نیرو در پلیس ویژه اطفال علاوه بر شرایط عمومی استخدام شرایطی نظیر تأهل و ترجیحاً دارابودن فرزند، داشتن مدرک تحصیلی کارشناسی یا بالاتر در یکی از رشته‌های علوم انتظامی، روانشناسی، علوم تربیتی، علوم‌اجتماعی، حقوق و سایر رشته‌های مرتبط را مدنظر قرار می‌دهد. وی با بیان اینکه گذراندن آموزش‌های تخصصی علاوه بر آموزش‌های مربوط به ضابطان برای افراد جذب شده در پلیس ویژه الزامی است، تصریح کرد: با این وصف به کارگیری کارکنان وظیفه در اجرای وظایف و مأموریت‌های تخصصی پلیس ویژه اطفال و نوجوانان ممنوع خواهد بود. این مقام قضایی اظهارداشت: چنانچه پلیس ویژه از وجود کج‌روی‌های اجتماعی مانند فرار از منزل یا مدرسه یا دیگر وضعیت‌های مخاطره‌آمیز موضوع ماده ۳قانون حمایت از اطفال و نوجوانان برای طفل و نوجوان و اماکن عمومی مطلع شود، مکلف است ضمن اقدام قانونی نسبت به تحویل فوری وی به اولیا یا بازگرداندن به مدرسه، در موارد ضروری آن‌ها را به مراکز حمایتی و درمانی معرفی کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار