کد خبر: 995763
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۵
پاکستان، چین و روسیه تصمیم گرفته‌اند دلار را از مبادلات تجاری خود حذف کنند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به گزارش اکسپرس‌نیوز، این سه کشور برای کم کردن قدرت دلار امریکا این تصمیم را گرفته‌اند. گزارش‌ها حاکی است این سه کشور با همکاری دیگر کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگ‌های تصمیم دارند به‌جای استفاده از دلار امریکا یا پوند انگلیس از پول رایج خود استفاده کنند. قرار است به‌زودی این تصمیم با حضور مسئولان این کشور‌ها شکل اجرایی به خود بگیرد و عملاً دلار امریکا از چرخه روابط اقتصادی حذف شود. پیشنهاد حذف دلار امریکا از روابط اقتصادی مورد استقبال دیگر کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگ‌های نیز قرار گرفته و گفته می‌شود اگر این کشور‌ها بتوانند تصمیم خود را عملی کنند گامی جدی در کاهش قدرت امریکا در منطقه برداشته خواهد شد.

پیش از این نیز زمزمه‌هایی از تلاش کشور‌های چین و پاکستان برای حذف دلار امریکا در مبادلات تجاری به گوش می‌رسید و البته هر سه کشور انگیزه‌های کافی برای حذف دلار از مبادلات تجاری خود دارند. سوای پکن که در مناسبات جهانی خود با امریکا در مسیر استراتژیک حذف دلار گام برمی دارد، در توازن میان هند و پاکستان نیز مدتی است که امریکا دست به انتخاب هند زده و به این ترتیب، اسلام‌آباد را متقاعد کرده که به سمت چین حرکت کند. همزمان، امریکا با تحریم روس‌ها، نزدیک شدن آن‌ها به چین را تسریع کرده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه دیروز درگفت‌وگو با ایتارتاس تأکید کرد مسکو در نتیجه تحریم‌های خارجی حدود ۵۰ میلیارد دلار زیان دید، اما توانسته با توسل به ابزار‌های مختلف از جمله جایگزین کردن واردات این زیان‌ها را خنثی و جبران کند. پوتین گفته است: «براساس تخمین‌های مختلف ما ۵۰میلیارد دلار زیان دیده‎ایم، اما همین میزان هم درآمدزایی داشته‎ایم.» به گفته رئیس‌جمهور روسیه، این زیان قابل‌توجهی است، اما تحریم‌ها سبب شد روس‌ها از مغز‌های خود استفاده کنند. او می‌گوید: «روسیه بر جایگزین کردن واردات متمرکز شده و شروع به تولید اقلام و فناوری‎‌هایی کرده که ما قبلاً تولید نمی‎کردیم یا آن‌ها را فراموش کرده بودیم. ما همه این فرآیند را بازیابی کرده‎ایم و بی‎شک در حال بهره‎مندی از مزایای آن هستیم. این اقدام سبب متنوع شدن اقتصاد ما می‎شود.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار