کد خبر: 994771
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۳:۲۴
یک کارشناس نظامی عراقی با بیان اینکه خبر کشته شدن دو نظامی امریکایی در عراق ساختگی است، تأکید کرد که امریکا از این نوع خبر‌ها برای توجیه ادامه حضور خود در عراق بهره می‌برد. در عین حال یکی از سران حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق از جانب همه کرد‌های عراق حرف زد، اما در واقع حرف خانواده بارزانی را زد و مدعی شد که کرد‌ها از باقی ماندن نیرو‌های امریکایی در داخل عراق حمایت می‌کنند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: بعد از آنکه سازمان تروریستی «سنتکام» روز دوشنبه در بیانیه‌ای مدعی کشته شدن دو نظامی امریکایی در درگیری با داعش شد، «صفاء الاعسم» کارشناس نظامی عراقی در این خصوص به وبگاه المعلومه گفت که این خبر ساختگی است و با هدف دست و پا کردن بهانه لازم برای ادامه حضور امریکا در عراق منتشر شده است.

الاعسم تأکید کرد: «نیرو‌های امریکایی پیش از این نیز دست به جعل چنین خبر‌ها و رخداد‌هایی زده بودند از جمله اینکه مدعی مدتی پیش حمله حشدالشعبی به سفارتخانه خود یا پایگاه عین الاسد شدند.»

او همچنین گفت که امریکا تاکنون به هیچ یک از درخواست‌های دولت عراق برای خارج کردن حتی یک نیروی خود پاسخ نداده و علاوه بر این اختیارات وسیعی به مستشاران نظامی ناتو به بهانه آموزش نیرو‌های عراقی داده است. یک منبع آگاه امنیتی در استان «الانبار» عراق، روز دو شنبه اعلام کرد که پایگاه هوایی عین‌الاسد شاهد ورود هواپیما‌های حامل سربازان و مستشاران نظامی امریکایی بود.

از سوی دیگر فرمانده سازمان حشدالشعبی عراق گفت: عناصر تروریستی داعش در مناطقی حضور دارند که نیرو‌های امریکایی در آنجا مستقر هستند. علی الحسینی از فرماندهان سازمان حشدالشعبی (بسیج مردمی) عراق با انتقاد از نقش مخرب امریکا در حمایت از داعش گفت: تروریست‌ها به صورت مخفیانه از سوی امریکا حمایت می‌شوند و کمک‌هایی دریافت می‌کنند. خبر دیگر از عراق اینکه یک منبع آگاه امنیتی عراق از شهادت فرمانده گروهان سازمان حشدالشعبی و زخمی شدن چهار نیروی دیگر عراقی در حمله تروریستی داعش به شمال شرق استان دیالی، جنوب این کشور خبر داد

کرد‌ها یا بارزانی
در چنین شرایطی یکی از سران حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق گفت که موافقت کرد‌ها با نخست‌وزیر جدید، هیچ ارتباطی به باقی ماندن یا خروج نیرو‌های امریکایی از عراق ندارد. وی با بیان این مطلب افزود: «کرد‌ها از باقی ماندن نیرو‌های امریکایی در داخل عراق حمایت می‌کنند، هرچند هزار نشست برای اخراج این نیرو‌ها برگزار شود.»
«غیاث السورجی» به پایگاه خبری المعلومه گفت که در سال ۲۰۱۱، «همه فراکسیون‌های سیاسی [عراق]به جز کردها، به اخراج نیرو‌های امریکایی از عراق رأی دادند و موضع ما مشخص بود؛ باقی ماندن این نیرو‌ها در داخل عراق.»

این رهبر کرد تصریح کرد که «کرد‌ها مخالف خروج امریکایی‌ها [از عراق]هستند و موافقت کرد‌ها با نخست‌وزیر جدید، هیچ ارتباطی به باقی ماندن یا خروج نیرو‌های امریکایی از عراق ندارد.» السورجی خاطرنشان کرد: «کرد‌ها در برابر تصمیم اخراج نیرو‌های امریکایی نخواهند ایستاد؛ به ویژه اینکه پارلمان سخن خود را در این زمینه گفته است. هرچند که موضع کردها، مخالف خروج امریکایی‌هاست.»

در همین ارتباط، «ثامر ذیبان» نماینده فراکسیون پارلمانی «صادقون» از حمایت‌های «مسعود بارزانی» رئیس حزب دموکراتیک کردستان از امریکا انتقاد کرد و گفت که پارلمان، تصمیم خود را برای اخراج نیرو‌های امریکایی از خاک عراق اتخاذ کرده است و هیچ کس حق ندارد نسبت به تصمیم پارلمان اعتراض کند.

وی تأکید کرد که «مسعود بارزانی باید به تصمیم بغداد احترام بگذارد و در این موضوع، مداخله نکند. رئیس حزب دموکراتیک کردستان، خود را در موضع مدافع امریکا در عراق قرار داده است؛ [کشوری]که عراق را نابود کرده است.»
با وجود تصویب قانون خروج نظامیان خارجی از عراق در پارلمان این کشور، «مسرور بارزانی» نخست‌وزیر منطقه کردستان عراق اواخر بهمن ماه خواستار تداوم حضور این نظامیان شد و «مایک پمپئو» وزیر خارجه امریکا از او به خاطر مواضعش تشکر کرده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار