کد خبر: 994292
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۳
مدیر سینما آزادی
سجاد نوروزی مدیر سینما آزادی بیان کرد که دولت باید برای جبران خسارت ناشی از تعطیلات کرونایی، به سینما‌ها یارانه بدهد در غیر این صورت با شرایط به وجود آمده، ۶۰ درصد سینما‌ها تعطیل می‌شوند.
سرويس فرهنگ و هنر جوان آنلاين: سجاد نوروزی مدیر سینما آزادی درباره تعطیلی سینما‌ها در ایام شیوع ویروس کرونا در کشور گفت: ضرری که سینما از کرونا دید، قابل محاسبه نیست به طوری که به نظرم ممکن است ۶۰ درصد سینما‌ها به‌دنبال این بحران تعطیل شوند. می‌خواهم بگویم فاجعه عمیقی برای سینما‌ها رخ داده، اما چیزی که مشخص است این است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان متولی اصلی که از نظر حاکمیتی می‌تواند سینمایی را تعطیل یا بازگشایی کند، بعد از اتمام این قضایا نیاز است که یک چارچوب منطقی یارانه برای سینما‌ها طراحی کند. البته فکر نمی‌کنم این یارانه رقم بزرگی در هزینه‌های ارشاد باشد.

نوروزی اظهار کرد: آقای انتظامی رییس سازمان سینمایی خودش در توییتی به رقم ۶۰۰ میلیون تومانی برای فروش روزانه اشاره کرده بود، اما این به صورت خوشبینانه رقم فروش تهران است. اگر بخواهیم تمام کشور را در نظر بگیریم و بدون افزایش قیمت همان فروش سال گذشته را در ایام عید محاسبه کنیم، می‌بینیم رقم بزرگ‌تری است. فروش عید ۹۸ در سینما آزادی نزدیک به ۳ میلیارد تومان بوده است. اگر بخواهیم همین ۳ میلیارد تومان را در نظر بگیریم می‌بینیم یک رقم هنگفتی را هم صاحب فیلم و هم سینماداران از دست داده‌اند. برای مثال ما متصور بودیم سه، چهار فیلم فروش خوبی خواهند داشت، یعنی حداقل در سینما آزادی به فروش ۵۰۰ میلیاردی می‌رسیدند که با این شرایط این رقم را از دست داده‌اند. مشخص است که اگر این موضوع جبران نشود دچار یک ضرر بزرگ می‌شویم این را هم باید در نظر بگیریم که بعد از این ایام، به ماه رمضان می‌خوریم که یک فصل سوخته برای اکران محسوب می‌شود.

وی افزود: ذخیره سینماداری از دوران پیک فروش است که اصلی‌ترین آن مربوط به نوروز می‌شود یعنی سینما‌ها هزینه‌های خود را در ماه محرم، صفر و رمضان که فروشی ندارند از فروش نوروز در می‌آورند. معضل ثانویه هم این است که حتی در صورت بهبود شرایط باز هم طول می‌کشد که مردم دوباره به سینما‌ها بیایند بنابراین باید یک بازه زمانی را در نظر بگیریم که حس ترس و احتیاط مردم از بین برود. اینگونه نیست که به محض اعلام بازگشایی سینما‌ها همه چیز به روال عادی برگردد از همین رو یک بازه زمانی خیلی جدی را باید در نظر بگیریم. باید یک طراحی صنفی داشته باشیم یعنی ارشاد باید با صنوف طرحی داشته باشد که به سینما‌ها کمک کند. البته ما نمی‌گوییم این کمک باید به صورت بلاعوض باشد شرایط کشور هم به گونه‌ای است که نمی‌توانیم وجه بلاعوض را متصور شویم، ولی حداقل باید یک طراحی باشد تا این پیکره نیمه جان سرپا شود، چون کشش یان را ندارد که یک موضوع دیگر بر آن حادث شود.

نوروزی در پایان بیان کرد: اقتصاد سینمای ایران شکست خورده است یعنی حدود ۸۰ درصد از سینما‌های ما مخاطب ندارند مگر امسال چند فیلم داشتیم که به فروش خوبی رسیده باشند؟ امسال تنها ۵ یا ۶ فیلم پرفروش داشتیم که چرخ سینما‌ها با همان ۵، ۶ فیلم چرخید برای مثال اگر «مطرب» نبود سینما آزادی، کورش و باغ کتاب تعطیل می‌شدند. «مطرب» یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان فقط در آزادی فروش کرد. با این وضعیتی که جشنواره امسال داشت و با حجم فیلم‌هایی که به نظر می‌رسد مخاطبی نداشته باشند چه می‌شود کرد؟ مگر امسال چند فیلم پرمخاطب در جشنواره وجود داشت؟ تنها سه فیلم «درخت گردو»، «شنای پروانه» و «روز صفر» توانسته بودند پرمخاطب باشند.
منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار