کد خبر: 994017
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۵
وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد که در درگیری‌های دیروز ادلب سوریه، یک سرباز ترکیه کشته و ۹ تن دیگر زخمی شده‌اند. رئیس‌جمهور ترکیه که همچنان چشم به راه کمک از غرب است خطاب به اتحادیه اروپا تهدید کرد در صورتى که از عملیات نظامى جدید آنکارا در سوریه حمایت نکند، موج بیشترى از پناهجویان را به اروپا سرازیر خواهد کرد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: رجب طیب اردوغان دیروز در سخنرانى در جمع نمایندگان پارلمانى حزب عدالت و توسعه گفت: «تا زمانى که قانون اساسى جدیدى مبنى بر وحدت سیاسى و تمامیت ارضى سوریه مصوب و انتخابات آزاد برگزار نشود و دولت دموکراتیک منتخب مردم به قدرت نرسد، موج ورود پناهجویان به اروپا ادامه خواهد داشت.» او با مخاطب قرار دادن اتحادیه اروپا تأکید کرد: «اروپا اگر خواهان حل بحران پناهجویان است باید از حضور ترکیه در سوریه حمایت کند. افزایش آوارگان براى اروپایى که شاهد افزایش جریان هاى فاشیسم (راستگرایى افراطى) است، یک فاجعه عظیم محسوب مى شود. امیدواریم شرایط کنونى، اروپا را با واقعیت‌ها آشنا کند تا حمایت لازم از کشور ما داشته باشند.»
اردوغان در خصوص باز کردن مرزهایش براى ورود پناهجویان به اروپا نوشت: «بعد از حمله هوایى سوریه که باعث کشته شدن ٣۶ نظامى ترکیه شد، ما طبق قوانین بین‌المللی عمل کرده و گذرگاه‌ها را براى آوارگان پناهجو به اروپا گشودیم. این اروپایی‌ها هستند که با بستن مرزهای‌شان به روى پناهجویان و غرق کردن قایق‌های آنان، قوانین حقوق بشر را زیر پا مى گذارند.» رئیس‌جمهور ترکیه ضمن تهدید بشار اسد به اینکه او روزی متوجه خواهد شد که دیگر کمک‌های هوایى و نظامى دیگر کشور‌ها نجاتش نخواهد داد، گفت: «نجنگیدن ترکیه به معناى بلد نبودن نیست بلکه به این معناست که ما خواهان جنگ نیستیم.» رئیس‌جمهور ترکیه در پایان گفت که امیدواریم در دیدار روز پنج شنبه با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه، تصمیمى مبنى بر آتش‌بس فوری در ادلب گرفته شود. اما در سوی دیگر اروپا همچنان از موضع یونان در برخورد فیزیکی با پناهجویان ورودی از ترکیه دفاع می‌کند. «اورسولا فن در لاین» رئیس کمیسیون اروپا از یونان به‌عنوان «سپری» در برابر سیل پناهجویان سوری تقدیر کرد. به نوشته روزنامه ایندیپندنت، فن در لاین روز سه شنبه گفت: «این مرز فقط مرز یونان نیست، بلکه مرز اروپا است. از یونان به‌خاطر اینکه در این برهه سپر ما شده است تشکر می‌کنم.»

یونان طی روز‌های اخیر با استفاده از گاز اشک‌آور از ورود آن‌ها به داخل خاک این کشور جلوگیری کرده و به سمت قایق‌های حامل مهاجران که به سوی سواحل آن رفته‌اند، شلیک کرده است. خبرگزاری آناتولی به نقل از «سلیمان صویلو» وزیر کشور ترکیه، روز چهارشنبه، اعلام کرد که ۱۳۵هزار و ۸۴۴ مهاجر از مرز‌های ترکیه به یونان رفتند.

ارتباط مقر‌های نظامی ترکیه با تروریست‌ها
سخنگوی وزارت دفاع روسیه روز چهار شنبه با انتقاد بی‌سابقه از عملکرد ترکیه در شمال سوریه اعلام کرد: نتیجه یک سال و نیم توافق درباره سوریه با ترکیه در سوچی، ارتباط یافتن تروریست‌ها با نظامیان ترکیه شده است. به گفته ژنرال ایگور کوناشنکوف، وضعیت منطقه امن ادلب که در نتیجه اقدامات متقابل ارتش سوریه، تروریست‌های گروه هیئت تحریرالشام به مسافت دور از حلب رانده شدند، زمان حساس دیگری بود.

کوناشنکوف ادامه داد: در سال ۲۰۱۸ نه فقط کشور‌های غربی بلکه سازمان ملل هم از امضای توافقنامه سوچی درباره ادلب استقبال کرد.

وی افزود: بخش کلیدی این تفاهمنامه تعهد ترکیه به جداسازی تروریست‌ها از معارضان میانه‌رو و دور کردن تروریست‌ها از محدوده امن ادلب تا ۱۵تا ۲۰ کیلومتر و خارج کردن تسلیحات سنگین توپخانه‌ای از این منطقه بود. سخنگوی وزارت دفاع روسیه خاطرنشان کرد: به جای این اقدامات، شاهد هستیم که در ۱۸ ماه اخیر گروه‌های تروریستی هیئت تحریرالشام، حزب اسلامی ترکستان و حراس‌الدین که از سوی سازمان ملل تروریستی شناخته شده‌اند، معارضان میانه‌رو را به شمال و به سوی مرز با ترکیه راندند. به گفته کوناشنکوف، حمله‌های گسترده توپخانه‌ای و گلوله‌باران مناطق مسکونی سوریه و حملات به پایگاه حمیمیم در لاذقیه سوریه، رویداد‌های روزمره شده است. وی خاطرنشان کرد که ترکیه با نقض معیار‌های بین‌المللی به ادلب سوریه لشکرکشی کرد، اما غرب این مسئله را نادیده می‌گیرد. کوناشنکوف با بیان اینکه در دوره اعتبار تفاهمنامه سوچی میان روسیه و ترکیه برای ایجاد منطقه امن در ادلب، تمام درخواست‌های رسمی روسیه از سازمان ملل و کشور‌های غربی بدون پاسخ ماند، افزود: تهدید‌های علنی برای نابودی همه واحد‌های ارتش سوریه و بازگرداندن جاده «ام. ۵» در سوریه تحت کنترل تروریست‌ها را امریکا و کشور‌های اروپایی، حق قانونی آنکارا برای دفاع از خود می‌خوانند.

سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت: همزمان با بیشرمی کامل و نگرانی ساختگی غرب از اوضاع انسانی در منطقه امن ادلب، فقط مرکز آشتی طرف‌های درگیر در سوریه و دولت قانونی سوریه هر روز کمک‌های لازم را به ساکنان محلی مناطق آزاد شده از تروریست‌ها می‌رسانند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار