کد خبر: 992415
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۳
«ترس کرونا» از خود بیماری سریع‌تر شایع شد. با این حال دیشب ۲۱ بیمار کرونایی از مجموع ۶۱ بیمار قطعی درمان و مرخص شدند.
سرویس جامعه جوان آنلاین: آخرین آمار رسمی مرگ ناشی از کرونا ۱۲ نفر است. از طرف دیگر شایعات کرونایی هم به سرعت در حال انتشار است تا حدی که برگه جعلی استعفای وزیر بهداشت هم در شبکه‌های مجازی دست به دست چرخید، اما سعید نمکی گفت: «استعفایم کذب است و تا آخرین لحظه حیاتم از خدمتگزاری دریغ نمی‌کنم». رئیس بیمارستان مسیح دانشوری هم از بهبودی نیمی از بستری‌های مشکوک به کرونا خبر داده است. از اخبار مهم دیگر، تعطیلی‌های کرونایی است که در مواردی زمزمه‌هایی برای تعطیلی تا ۱۴ فروردین ۹۹ هم به گوش می‌رسد. اما حالا فارغ از اخبار راست و دروغ درباره کرونا، به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، این وزارتخانه «بسیج ملی مقابله با کرونا» را تشکیل داده است. وزیر دفاع هم به صنایع دفاع دستور داده که روزنامه ۲۰ هزار لیتر مایع ضدعفونی‌کننده تولید شود. از طرف دیگر خبر رسیده که ۲۱ بیمار مبتلا به کرونا درمان و مرخص شده‌اند.

کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت در نشست خبری ستاد پیشگیری و مراقبت از کرونا با اشاره به آخرین وضعیت بیماری کرونا در کشور اظهار داشت: تاکنون در مجموع ۱۲ نفر از مبتلایان به ویروس کرونا در کشور جان باخته‌اند. وی از ابتلای ۱۸ نفر دیگر به کرونا در کشور خبر داد و گفت: یک نفر در استان همدان، هشت نفر در قم، دو نفر در استان مرکزی، سه نفر در تهران، دو نفر در اصفهان و دو نفر در گیلان به کرونا مبتلا شده‌اند.

رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت افزود: در مجموع تا روز گذشته ۶۱ نفر به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.

تکذیب اظهارات آقای نماینده
جهانپور از بهبودی سه نفر از مبتلایان خبر داد و گفت: این سه نفر بهبود یافته دارای عوارض شدید بوده‌اند که از بخش مراقبت ویژه ترخیص شده‌اند، ضمن اینکه دو نفر نیز تحت مراقبت هستند. جهانپور ضمن تکذیب اظهارات یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر فوت ۵۰ نفر در قم گفت: این آمار کاملاً کذب است و صحت ندارد و این فرد صلاحیت اظهارنظر در این مورد را ندارد. متأسفانه رفتار ایشان از رفتار افرادی که در قالب اکانت‌های ناشناخته و مجعول از خارج از کشور اقدام به شایعه‌پراکنی می‌کنند زشت و مشمئز کننده‌تر است.

جهانپور افزود: این نماینده به جای اینکه به مردم قم کمک کند و روحیه مردم را افزایش دهد به تضعیف روحیه مردم و ایجاد استرس پرداخته است، این رفتار بسیار زشت است و هیچ انسان ایرانی مسلمان دلسوزی به خصوص اگر نماینده مجلس باشد این رفتار را در حق هموطنان انجام نمی‌دهد. این آمار ارائه شده کذب است. این فرد به آمار دسترسی ندارد و صلاحیت اظهارنظر در این خصوص را ندارد.

وی گفت: آمار رسمی هر روز ظهر از سوی وزارت بهداشت اعلام می‌شود، بنابراین هرگونه عدد و رقمی که خارج از وزارت بهداشت اعلام می‌شود، صحت ندارد.

گفتنی است، امیرآبادی فراهانی، نماینده قم روز گذشته مدعی شد که آمار ۵۰ نفر از فوتی‌های شهر قم بر اثر بیماری کرونا را به مسئولان وزارت بهداشت ارائه کرده است. البته دیگر نماینده جدید انتخاب شده قم یعنی علیرضا زاکانی هم با رد اظهارات همکارش فوتی‌های کرونا را در قم ۹ نفر اعلام کرده است.

جهانپور درباره آمار مبتلایان به کرونا که گفته می‌شود بهبود یافته‌اند این گونه توضیح داد: وقتی از آمار تشخیص قطعی مبتلایان صحبت می‌شود به این معنی نیست که آمار کل افراد مبتلا به کرونا را در کشور نشان می‌دهد بلکه تعدادی از افراد ممکن است علائم خفیف داشته باشند و مراجعه‌ای به مراکز درمانی نداشته باشند یا مراحل بیماری را طی کرده و بهبود یافته باشند. وقتی از بهبود صحبت می‌شود منظور افرادی است که علائم حاد یا شدید بیماری را داشته‌اند و تشخیص قطعی داده شده‌اند و حالا بهبود یافته‌اند. گفتنی است محمد توکلی نماینده وزارت بهداشت در اظهاراتی گفته است: ۲۱ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در قم بهبود یافته و مرخص شده‌اند.

مرگ و میر کرونایی حداکثر ۳ درصد
سخنگوی وزارت بهداشت گفت: طبق گزارش‌های موجود آمار مرگ و میر ناشی از این بیماری حداکثر حدود ۳ درصد است، رفتار این ویروس نباید خیلی متفاوت با سایر مناطق باشد.

وی ادامه داد: بر اساس مطالعات دنیا درباره این بیماری در هفته‌های اخیر گزارش شده بود یک رژیم دارویی شامل پنج دارو برای مبتلایان آغاز شد که البته الان زود است بخواهیم درباره اثربخشی آن قضاوت کنیم، اما با توجه به گزارش‌های موردی که داریم حداقل ظرف دو سه روز اخیر که این رژیم دارویی آغاز شده به نظر می‌آید اقدامات درمانی و حمایتی انجام شده در کل وضعیت بیماران رو به بهبودی بوده و همکاران وضعیت بهتری گزارش کرده‌اند؛ بنابراین به نظر می‌آید در حوزه درمان این بیماری چشم‌انداز مثبتی خواهیم داشت.

فروش ماسک ممنوع، توزیع مقابل منازل
جهانپور ادامه داد: بر اساس سیاست وزارت بهداشت ماسک از این پس، وارد شبکه توزیع وزارت بهداشت شد و تمام ماسک تولیدی کشور از طریق وزارت بهداشت خریداری می‌شود و به صورت عادلانه و با مکانیسمی مشخص با اولویت شهر قم توزیع خواهد شد که البته در حال حاضر پکیج‌های آن وارد شهر قم شده و توزیع خواهد شد، در جایی که لازم باشد از سوی نیرو‌های بهداشت در مقابل منازل تحویل داده خواهد شد. مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت افزود: بنابراین این اقدام در قم آغاز شده و در شهر‌های دیگر به فراخور زمان و مکان مناسب و به نحو مقتضی در قالب ارائه ماسک یا کیت‌های حفاظتی که شامل ماسک، محتوای آموزشی و محلول ضدعفونی‌کننده است به مردم ارائه می‌شود و عملاً خرید و فروش ماسک ممنوع شده و تمام ماسک تولیدی و وارداتی کشور را وزارت بهداشت خریداری و توزیع خواهد کرد.

قرنطینه و تعطیلی مدارس بی‌تأثیر است
جهانپور در پاسخ به پرسشی درباره تعطیلی مدارس هم گفت: براساس بررسی‌های وزارت بهداشت تعطیلی مدارس هیچ تأثیری در پیشگیری از بیماری کرونا ندارد و اعتقاد به تعطیلی مدارس نداریم، این البته جدا از تعطیلی سینما‌ها و مراکز ورزشی و نمایشی، تئاتر‌ها و مراکز تجمعی و اردو‌های دانشجویی و دانش‌آموزی است که فعلاً تا اطلاع ثانونی تعطیل هستند.

وی اضافه کرد: بررسی وزارت بهداشت در چند روز گذشته که برخی مدارس تعطیل شده‌اند، این است که تعطیلی مدارس باعث افزایش تردد خانواده‌ها در سطح شهر شده و ریسک ابتلای بیماری را افزایش داده است، بنابراین هیچ ابلاغیه‌ای مبنی بر تعطیلی مدارس از سوی وزارت بهداشت صادر نشده است.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت درباره قرنطینه شهر‌ها گفت: هیچ اعتقادی به قرنطینه نداریم، این روش مدرن، علمی و کارآمد نیست و سازمان بهداشت جهانی نیز چنین توصیه‌ای ندارد. قرنطینه شهر ووهان نیز یک استثنا بود و ما نمی‌توانیم با چین نسخ مشترکی داشته باشیم، زیرا ساختار کشور ما با چین متفاوت است. قرنطینه تهران نیز صحت ندارد و در دستور کار نیست و اگر چنین بود این کار برای قم انجام می‌شد.

جهانپور اضافه کرد: فرماندهی مبارزه با کرونا به وزارت بهداشت سپرده شده است و وزارت بهداشت چنین نظری برای قرنطینه هیچ شهری ندارد. توصیه وزارت بهداشت این است که مردم از سفر‌های درون شهری و برون شهری غیرضروری خودداری کنند و سفر‌های خود را به تعویق بیندازند و تا جای ممکن در خانه بمانند و تردد‌های شهری را کاهش دهند. این توصیه برای سالمندان افراد و بیمار مزمن جدی‌تر است.

۲۲ درمانگاه کرونا در تهران
جهانپور در پاسخ به این سؤال که افراد دارای علائم به کجا مراجعه کنند، گفت: افراد با ۱۱۵ تماس می‌گرفتند که موج شلوغی روی خط ایجاد شده و دسترسی مردم را دچار مشکلاتی کرده بود و در تلاش هستیم سامانه مجزایی برای پاسخگویی در زمینه کرونا راه‌اندازی کنیم که همزمان قادر به پاسخگویی به ده‌ها نفر باشد و ظرف روز‌های آینده این اقدامات بالفعل خواهد شد.

رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت اظهار کرد: برای تسهیل کار به ویژه در تهران و جلوگیری از تراکم بیماران از امروز ۲۲ مرکز به عنوان درمانگاه کرونا فعال شده و آدرس مراکز اطلاع‌رسانی خواهد شد. همچنین مکان این درمانگاه‌ها روی اپلیکیشن‌های مسیریابی در دسترس خواهد بود و پزشکان در این مراکز شرح حال و علائم را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز با اورژانس به بیمارستان‌های معین اعزام خواهند شد. افزون بر این با توجه به اینکه افراد ممکن است دغدغه و اضطراب داشته باشند این کار مسیر را برای تشخیص تسهیل خواهد کرد و از مشکلات شهروندان تهرانی خواهد کاست.

وی درباره تعداد آزمایشگاه‌های تست ویروس کرونا گفت: بیش از یک ماه و نیم قبل یک آزمایشگاه مرجع برای تست کرونا تعیین شده بود و اکنون تعداد آزمایشگاه‌های کرونا به سه مورد رسیده است. با توجه به نیازی که در شرایط کنونی حس می‌شود و آزمایشگاه‌ها ظرفیت محدودی دارند یک آزمایشگاه در تهران و چهار مورد در سایر استان‌ها فعال خواهند بود و در صورت نیاز تعداد آزمایشگاه‌ها افزایش پیدا خواهد کرد.

دستور وزیر دفاع برای تولید روزانه ۲۰ هزار تن مایع ضدعفونی‌کننده
در همین زمینه وزیر دفاع به سازمان صنایع دفاع مأموریت داد که به‌منظور مقابله با کرونا از امروز خط تولید مایع ضدعفونی‌کننده را به سرعت راه‌اندازی کند.

سرتیپ حاتمی با صدور دستوری به سازمان صنایع دفاع مأموریت داد که به منظور تأمین نیاز مردم به مایع ضدعفونی دست و صورت برای مقابله با ویروس کرونا، از امروز خط تولید این مایع ضدعفونی‌کننده را به سرعت راه‌اندازی کند.

طبق این دستور قرار است از امروز روزانه، ۲۰ هزار لیتر مایع ضدعفونی‌کننده از سوی وزارت دفاع تولید شود و در اختیار مردم قرار گیرد. با راه‌اندازی این خط تولید توسط وزارت دفاع عمده نیاز کشور به مایع ضدعفونی‌کننده رفع خواهد شد.

بسیج ملی مقابله با کرونا
گفتنی است، سخنگوی وزارت بهداشت در همین خصوص با اشاره به جلسه‌ای که با مدیران روابط عمومی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، گفت: بسیج ملی مقابله با کرونا ویروس با هشتگ «کرونا را شکست می‌دهیم»، با دستور وزیر بهداشت آغاز به کار کرد.

وی افزود: با توجه به کلید خوردن بسیج ملی مقابله با کروناویروس، امروز در جمع مجازی با روابط عمومی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور، جلسه‌ای برگزار شد که ضمن بررسی برنامه‌ها و اهداف ابتدایی، از فاز یک این بسیج، با هشتگ «کرونا را شکست می‌دهیم» رونمایی شد. امیدواریم ظرف روز‌های آینده با همکاری و تعامل خوب با رسانه‌ها و تعامل دوسویه با رسانه‌های محلی و استانی، شاهد جهشی در اطلاع رسانی و آموزش عمومی در جهت اهداف این کمپین که قاعدتاً کنترل و مدیریت بیماری کروناویروس جدید و مقابله با انتشار و شیوع این ویروس است، باشیم.

وزیر بهداشت: تا آخر حیاتم در خدمت مردم هستم
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پی انتشار نامه‌ای کذب در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر استعفای وی به دلیل شیوع ویروس کرونا ضمن اعلام جعلی بودن این استعفانامه تأکید کرد: سوگند می‌خورم تا آخرین لحظه حیاتم و با تمام وجودم از خدمتگزاری صادقانه و بی‌وقفه به نازنین‌ترین مردم جهان دریغ نورزم. سعید نمکی روز گذشته در حساب توئیتر خود نوشت: نامه مربوط به استعفای وزیر بهداشت کذب است. الان برای کنترل ویروس کرونا نیاز به کمک همه مردم است و این‌گونه اخبار کذب فقط باعث گمراهی و نگرانی بیشتر مردم خواهد شد و منافع عده‌ای را تأمین خواهد کرد.

تعطیلی‌های کرونایی
تدابیر پیشگیرانه برای مقابله با کرونا باعث شده است تعطیلی‌هایی در ارگان‌های مختلف در نظر گرفته شود. در همین راستا آموزش و پرورش استان تهران اعلام کرده مدارس این استان امروز تعطیل هستند. با وجود این خبر رسمی، برخی اخبار غیررسمی از تعطیلی مدارس همه استان‌ها تا آخر هفته خبر می‌دهند. مطابق خبری که خبرآنلاین منتشر کرده با تصمیم اعضای شورای تأمین استان‌ها و به منظور حفظ سلامت دانش‌آموزان تمامی مدارس و مراکز آموزشی شامل مدارس دوره‌های پیش دبستانی، ابتدایی، متوسطه اول و دوم و همچنین آموزشگاه‌های علمی آزاد و زبان‌های خارجی تحت پوشش آموزش و پرورش از روز دو شنبه لغایت چهار شنبه تعطیل است.

در همین راستا، شهرداری تهران اعلام کرد: تمامی مجموعه‌های فرهنگی و ورزشی شهرداری‌های مناطق بیست و دو گانه پایتخت به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا تا اطلاع ثانوی تعطیل است. بیشتر سینما‌ها و تئاتر‌ها و کنسرت‌ها هم تا اطلاع ثانوی تعطیل شده‌اند.
برچسب ها: ویروس کرونا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار