کد خبر: 990505
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۹
سند بودجه وزارت امور خارجه امریکا چه می‌گوید
نگاهی به سند بودجه سال آینده دولت امریکا نشان می‌دهد ارقام اختصاص یافته به وزارت امورخارجه امریکا برای جنگ نرم و مقابله با نفوذ ایران در منطقه به شدت افزایش یافته و به بیش از ۳۰۰ میلیون دلار رسیده که نشان‌دهنده برنامه جدید امریکایی‌ها برای ایجاد فتنه و آشوب در داخل ایران به خصوص در سال ۱۴۰۰ است.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: یکی از مهم‌ترین اسناد بالادستی برای هدایت کلان برنامه‌های امنیتی و نظامی چه در حوزه داخلی و چه در حوزه سیاست خارجی سند بودجه ملی امریکاست که هر ساله توسط کنگره امریکا به تصویب می‌رسد. بسیاری از مهم‌ترین برنامه‌های امریکا علیه ایران در قالب همین سند تصویب و برای اجرا به دستگاه‌های مرتبط با امنیت ملی امریکا ابلاغ شده است، به عنوان مثال تحریم بخش نفتی و بانک مرکزی ایران که ستون‌های اصلی سیاست تحریمی امریکا برای به صفر رساندن واردات نفت ایران هستند بر اساس بودجه دفاع ملی امریکا در سال ۲۰۱۱ علیه ایران اعمال می‌شود.
همچنین بحث ممنوعیت ورود کسانی که به ایران سفر کرده‌اند بر اساس بودجه تصویب شده از سوی امریکا ابلاغ شده است، بخش‌های مهمی از کمک‌های مرتبط با بحث جنگ نرم و مسئله نفوذ در ایران نیز در قالب بودجه ملی به تصویب می‌رسد. نگاهی به بودجه پیشنهادی دولت ترامپ نشان می‌دهد بار دیگر ارقام مرتبط با بحث حوزه جنگ نرم در دو سال آینده در حال افزایش است.

۳۳۷ میلیون دلار برای مقابله با ایران
بر اساس سند سیاسی که توسط دولت ترامپ در خصوص بودجه دو سال آینده منتشر شده است، بخش اعظم بودجه مقابله با ایران به وزارت امورخارجه امریکا اختصاص یافته است.
در ایالات متحده در رئوس کلی و ارقام اصلی بودجه سال۲۰۲۱ این کشور که سال گذشته اعلام شده، ۳۳۷میلیون و ۵۰۰هزار دلار برای مقابله با نفوذ «مخرب» ایران در خاورمیانه درخواست شده است.
در بودجه پیشنهادی دولت دونالد ترامپ به کنگره امریکا تقاضا شده که کمک‌های نظامی و اقتصادی از جمله ۳۳۷میلیون و ۵۰۰هزار دلار به شرکای مهم ایالات متحده در خاورمیانه برای مقابله با تهدید‌های منطقه‌ای رژیم جمهوری اسلامی ایران اختصاص داده شود.

بر اساس گزارشی که دفتر سخنگوی وزارت خارجه امریکا روز دوشنبه ۲۱بهمن منتشر کرد، این مبلغ بخشی از ۴۱میلیارد دلار بودجه درخواستی برای این وزارتخانه و آژانس ایالات متحده برای توسعه بین‌المللی است که مسئول توزیع کمک‌های خارجی امریکا به کشور‌های مختلف است.
وزارت خارجه امریکا محور‌های هزینه بودجه خود در سال ۲۰۲۱ را تقویت حمایت از استراتژی هندوچین- پاسیفیک، مقابله با نفوذ مخرب روسیه، چین و ایران، حفاظت از حقوق بشر و آزادی مذهبی، تأمین امنیت مرز‌های ایالات متحده و کمک به تقویت امنیت ملی متحدان و شرکای اقتصادی امریکا اعلام کرده است.
همچنین با وجود کاهش بودجه نهاد‌هایی همچون صدای امریکا تقویت شبکه‌های فارسی‌زبان در دستور کار قرار گرفته و قرار است تجهیزات جدیدی به این موضوع اختصاص پیدا کند.

اختصاص بودجه برای فتنه سال ۸۸
این بار اول نیست که امریکا رقم‌های گسترده‌ای را برای جنگ نرم و ایجاد اغتشاش و آشوب در ایران اختصاص می‌دهد، به عنوان مثال تلاش‌های امریکا برای تغییر رژیم ایران با عنوان پیشبرد حقوق بشر در دوره جورج بوش هزینه‌های زیادی را دربر داشت که این مبالغ با عناوین پیشبرد دموکراسی و موازین حقوق بشر به گروه‌هایی در ایران اختصاص داده شد. بودجه‌های اختصاص‌یافته از سال ۲۰۰۴ تا سال ۲۰۰۹ که در اسناد بودجه امریکا آمده به این شرح است:

سال ۲۰۰۴: اعتبارات کمک‌های خارجی (به موجب قانون عمومی شماره ۱۹۹- ۱۰۸، مصوب در کنگره صد‌و‌هشتم) مبلغ ۵ /۱ میلیون دلار «جهت پیشبرد دموکراسی و حقوق بشر در ایران به سازمان‌های آموزشی، انسانی و غیردولتی در ایران» اختصاص داد. «اداره دموکراسی و کار وزارت خارجه» یک میلیون دلار از این مبلغ را به یکی از واحد‌های دانشگاه ییل و ۵۰۰ هزار دلار مابقی را به بنیاد اعانه ملی برای دموکراسی، از سازمان‌های مهم جنگ نرم امریکا اختصاص داد.

سال ۲۰۰۵: مبلغ ۳ میلیون دلار از اعتبارات کمک‌های خارجی تخصیص یافته در لایحه بودجه سال ۲۰۰۵ (قانون عمومی شماره ۴۴۷- ۱۰۸ مصوب در کنگره صد‌و‌هشتم) به ارتقای دموکراسی در ایران اختصاص می‌دهد. اولویت‌های تخصیص این بودجه به این شرح هستند: توسعه احزاب سیاسی، رسانه‌ها، حقوق کارگری، ارتقای جامعه مدنی و حقوق بشر.

سال ۲۰۰۶: مبلغ ۵/ ۱۱ میلیون دلار برای ارتقای دموکراسی از محل اعتبارات عادی کمک‌های خارجی برای ارتقای دموکراسی در ایران اختصاص می‌یابد. (قانون عمومی شماره ۱۰۲- ۱۰۹ مصوب کنگره صد‌و‌نهم). مبلغ ۱۵/۴ میلیون دلار از این وجوه به «اداره دموکراسی و کار وزارت خارجه» و ۷ میلیون دیگر به اداره امور خاور نزدیک اختصاص داده شد. مبلغ ۱/۶۶ میلیون دلار (از ۷۵ میلیون دلار درخواست شده) از محل بودجه تکمیلی سال ۲۰۰۶ (به موجب قانون عمومی ۲۳۴- ۱۰۹، مصوب کنگره صد‌و‌نهم) برای اهداف زیر اختصاص یافت: ۲۰ میلیون دلار برای ارتقای دموکراسی (۵ میلیون بالاتر از میزان درخواست شده)، ۵ میلیون دلار برای دیپلماسی عمومی با هدف اثرگذاری بر قشر عادی جمعیت ایران (برابر با میزان درخواستی)، ۵ میلیون دلار برای برنامه‌های فرهنگی مبادله نفرات و گروه‌ها (برابر با بودجه درخواستی) و ۱/۳۶ میلیون دلار برای رسانه‌ها و شبکه‌های پخش تلویزیونی فارسی‌زبان مانند صدای امریکا و رادیو فردا.

سال ۲۰۰۷: لایحه بودجه سال ۲۰۰۷ مبلغ ۵۵ /۶ میلیون دلار برای پیشبرد دموکراسی در ایران و سوریه اختصاص داد که ۰۴/۳ میلیون دلار از آن برای ایران صرف شد.

سال ۲۰۰۸: مبلغ ۶۰ میلیون دلار (از ۷۵ میلیون دلار درخواستی) در «لایحه تلفیقی اعتبارات» برای برنامه‌های ارتقای دموکراسی در ایران و از جمله تلاش‌های غیرخشونت آمیز برای جلوگیری از نفوذ ایران در منطقه اختصاص یافت (قانون عمومی ۱۶۱- ۱۱۰ مصوب کنگره صد‌و‌دهم). بخشی از این وجوه به شبکه‌های پخش فارسی‌زبان مانند صدای امریکا و رادیو‌فردا و بخشی دیگر به برنامه‌های مبادلات فرهنگی نفرات و گروه‌ها اختصاص یافت.

سال ۲۰۰۹: ۶۵ میلیون دلار برای «حمایت از آرمان‌های مردم برای داشتن جامعه‌ای دموکرات و باز، مشارکت مدنی، آزادی رسانه‌ها و آزادی اطلاعات» اختصاص داده شد.
نتیجه این سرمایه گذاری گسترده که اغلب از طریق دفتر وزارت امورخارجه امریکا در دبی هزینه می‌شد، منجر به راه‌اندازی فتنه سال ۸۸ و صدمات گسترده به کشور شد، از این رو به نظر می‌رسد با گسترش بودجه اختصاص یافته به این مسئله هوشیاری نهاد‌های امنیتی و بررسی دقیق بودجه‌های اختصاص یافته بر اساس اسناد آشکار مورد بررسی قرار گیرد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Germany
|
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
0
0
خجالت هم خوب چیزیه!
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
0
0
لازم به بول باشی هست؟؟؟؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار