کد خبر: 988871
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۵
استاندار اصفهان:
دکترعباس رضایی گفت: استان اصفهان دردولتهای مختلف چوب استان برخودارراخورده است درصورتی که اصفهان استانی توسعه نیافته با آلاینده های زیست محیطی، آب، خشکسالی، مهاجرت بی رویه و کنترل نشده، حاشیه نشینی و پروژه های نیمه تمام به جای مانده از سال های گذشته دست و پنجه نرم می کند وتاکنون در حوزه های مورد اشاره به این استان ظلم شده است.

به گزارش ناهید ایزدی خبرنگار جوان انلاین از اصفهان، استاندار اصفهان دراولین شب دهه مبارک فجردرنشست خبری به مناسبت گرامیداشت ایام الله دهه فجردر جمع خبر نگاران به تشریح ظرفیت ها و پتانسیل های استان اصفهان پرداخت واظهار داشت: پس از دوازده سال درسال آبی گذشته در طول تابستان آب زاینده رود جاری بود.

دکترعباس رضایی با اشاره به اینکه در سال زراعی گذشته به عنوان سال پرآبی برداشت گندم در استان اصفهان ۲۷۰ هزار تن و سطح زیرکشت و تولید ۳.۲ دصد از سطح کل کشور را به خود اختصاص داد، افزود: این در حالی است که در سال زراعی ۹۶-۹۷ برداشت گندم در استان اصفهان در سال کم آبی ۱۴۸ هزار تن و سطح زیرکشت و تولید ۱۷ درصد از سطح کل کشور بود.

وی اذعان نمود : استان اصفهان با ۵۸۶ هزار هکتار اراضی کشاورزی و ۶ میلیون واحد دامی در مجموع ۵.۷ میلیون تن تولید محصولات کشاورزی تولید کرد وهمچنین محصولات گلخانه ای و توسعه سطح گلخانه های استان به میزان هزار و ۸۴۶ هکتار و تولید سالانه حدود ۲۷۹ هزار تن تا سال ۱۳۹۷ بود که حدود یک سوم تولیدات باغی استان اصفهان را دربرداشت.

استادار اصفهان خاطر نشان کرد : پروژه های آب رسانی به عنوان پروژه های شاخص ومهم عمرانی استان اصفهان است واجرای سد کوهرنگ ۳، پروژه تونل کوهرنگ ۳ و پروژه اجرای خط سامانه دوم آبرسانی از پروژه های زیر بنایی هستند که در این یک سال از پیشرفت قابل توحهی برخوردار شده اند.

درادامه این نشست دکتررضایی به ارزش صادرات ده ماهه اول سال جاری اشاره ای داشت و تصریح کرد: استان اصفهان با جایگاه پنجم و بالغ بر ۶ میلیون و ۷۷ هزار تن به ارزش دومیلیارد و ۲۲۱ میلیون دلار و از لحاظ وزنی با رشد ۴۸ درصد و از لحاظ ارزشی با رشد ۱۱ درصد نسبت به سال گذشته صادرات داشته است. ۹۵ درصد از محصولات صادراتی استان محصولات ساخته شده و فراوری شده واحدهای تولیدی استان اصفهان است که گامی پیشرونده از صادرات محصولات خام به شمار می رود.

وی با اعلام ۳۷۵ پروژه سرمایه گذاری در حال اجرا در استان اصفهان با بیش از ۱۱.۵ هزار میلیارد تومان توسط بخش خصوصی در دهه فجر امسال اظهار داشت: در این ایام ۶۰ پروژه بالغ بر ۳۶۰ میلیارد تومان در حال افتتاح است و ۴ پروژه کلنگ زنی و شروع عملیات اجرایی بالغ بر ۳۲۰ میلیارد تومان است.

استاندار اصفهان بازدید گردشگران تا پایان مهرماه ۹۷ را ۳۳۰ هزار نفر با ۲۰ درصد رشد نسبت به زمان مشابه معرفی کرد و گفت: در ۱۶۵ مرکز علمی و دانشگاهی استان اصفهان بالغ بر ۳۰۰ هزار دانشجو با بیش از ۶ هزار و ۲۴۴ عضو هیات علمی مشغول به تحصیل و دانش هستند.

وی تعداد نخبگان و استعدادهای برتر تحت پوشش را دو هزار و ۸۰۰ نفر دانست و اعلام کرد: استان اصفهان بعد از تهران بالاترین تعداد نخبگان درتمام کشور را دارد و اصفهان موسس پارک های علم و فناوری کشور با شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان است.

دکتررضایی تمام شرکت های دانش بنیان کشور را چهار هزار و ۵۷۷ شرکت معرفی کرد و گفت: اصفهان دارای رتبه دوم از نظر تعداد شرکت های دانش بنیان است و ۵۲۰ واحد فناور و شرکت دانش بنیان مستقر در شهرک هستند و فروش فناوری و یا مشارکت سرمایه گذار در تجاری سازی ۷۶ فناوری و هزار و ۲۰۰ فناوری و محصول تجاری سازی شده است.

وی

مهمترین چالش و آسیب استان اصفهان را بحران آب دانست و راه حل برون رفت آن را در گفت وگو و مدارا با استانهای محل دعوی دانست و گفت: آثار و نشانه های بحران کمبود آب در حوضه زاینده رود را درعدم تامین حقابه زیست محیطی رودخانه و تالاب بین المللی گاوخونی و خطر نابودی محیط زیست طبیعی رودخانه و تالاب است.

استاندار اصفهان با اشاره به تخصیص ۲۰ میلیون متر مکعب آب زیست محیطی به رودخانه زاینده رود بیان داشت: نابودی کمی و کیفی آبخوان ها و منابع آب زیرزمینی و پدیده فاجعه بار و غیرقابل جبران فرونشست سراسری دشت ها از پیامدهای خشک شدن و عدم جریان مداوم زاینده رود است.

ویابرازنمود: آثار و نشانه های بحران کمبود آب در حوضه زاینده رود خطر نابودی میراث ایران اسلامی در اصفهان درپی خشک شدن رودخانه زاینده رود را در پی خواهد داشت.

دکتررضایی با بیان اینکه نابودی کشاورزی در بخش های میانی و شرق از تبعات بحران کمبود آب در حوضه زاینده رود است، ادامه داد: خشک شدن باغ های چندصدساله و دارای حقابه مصرح در طومار شیخ بهایی و پیامدهای ویرانگر خشک شدن زودخانه زاینده رود بر زندگی و روان شهروندان اصفهان تاثیر خواهد گذاشت.

وی با تاکید بر اینکه بحران آب در حوضه زاینده رود یک معضل ملی است، تصریح کرد: آب شرب ۶ میلیون نفر جمعیت ساکن در حوضه زاینده رود، یزد، کاشان، نایین، اردستان به زاینده رود وابسته است. ۶۸ درصد تولید آهن و فولاد کشور در اصفهان تولید می شود و ۸.۵ درصد تولید برق کشور هم وابسته به حوضه زاینده رود است.

استاندار اصفهان با اشاره به اینکه تداوم کمبود آب در حوضه زاینده رود بحرانی تمام عیار در تمامی ابعاد اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، زیست محیطی، امنیتی را موجب می شود، گفت: بحران آب در حوضه زاینده رود آثار و پیامدهای سو ملی در پی خواهد داشت.

دکتررضایی دشت هایی با بیشترین افت تجمعی آب زیرزمینی در استان اصفهان را اعلام کرد و گفت: مهیار با افت تجمعی ۴۶.۶۹ متر در بازه زمانی ۳۷ ساله و دامنه با افت تجمعی ۳۹.۹۸ متر در بازه زمانی ۳۵ ساله و اصفهان-برخوار با افت تجمعی ۳۵.۱۷ متر در بازه زمانی ۳۶ ساله و دشت گلپایگان با افت تجمعی ۲۷.۴۵ متر در بازه زمانی ۲۵ ساله گفت: محدوده های اصفهان-برخوار، شهرضا در سال ۱۳۴۵ اولین دشت های استان اصفهان هستند که ممنوعه شده اند. اعلام ممنوعیت دشت ها، به منزله زنگ خطری در جهت جلوگیری از افت مستمر سطح آب و متعاقباً فرونشست است.

استاندار اصفهان درپایان این کنفرانس خبری اذعان نمود : استان اصفهان دردولتهای مختلف چوب استان برخودارراخورده است درصورتی که اصفهان استانی توسعه نیافته با آلاینده های زیست محیطی، آب، خشکسالی، مهاجرت بی رویه و کنترل نشده، حاشیه نشینی و پروژه های نیمه تمام به جای مانده از سال های گذشته دست و پنجه نرم می کند وتاکنون در حوزه های مورد اشاره به این استان ظلم شده است.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر