کد خبر: 988233
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۹
سعید احمدیان
شروع مقتدرانه نمایندگان استقلال و شهر خودرو در لیگ قهرمانان آسیا یک پیام ویژه به AFC داشت، آسیا به ایران احتیاج دارد و بدون حضور تیم‌های ایرانی، لیگ قهرمانان کیفیت و جذابیت لازم را ندارد. اگر چه کنفدراسیون فوتبال آسیا با یک تصمیم سیاسی دو نماینده کشورمان را به دلیل واهی ناامنی از میزبانی محروم کرد، اما این توطئه هم نتوانست مانع موفقیت شاگردان مجیدی و سرآسیایی شود که در شرایط پر‌استرس و پرفشاری آماده بازی‌های شنبه شب شده بودند. حال در شرایطی استقلال و شهر‌خودرو خودشان را برای بازی فردا شب در مرحله سوم پلی‌آف آماده می‌کنند که به نظر می‌رسد وزارت ورزشی‌ها قصد دارند پیروزی‌های دو نماینده ایران مقابل تیم‌های کویتی و بحرینی را به نام خودشان ثبت کنند و چنین نتیجه‌ای را حاصل دیپلماسی ورزشی جا بزنند، به خصوص که وزارت ورزش پس از پیروزی دو نماینده ایران، در اقدامی عجیب که تا پیش از این سابقه نداشته، در پیامی صعود استقلال و شهر خودرو را به مرحله سوم پلی‌آف تبریک گفت و آن را حاصل «تدبیر و عقلانیت» مسئولانی دانست که با دیپلماسی توانستند فرصت حضور تیم‌های ایرانی در آسیا را مهیا کنند!

در حالی وزارت ورزش اصرار دارد پذیرش و تسلیم مقابل تصمیم سیاسی کنفدراسیون فوتبال آسیا را پیروزی بزرگ یا یک توافق خوب جلوه دهد که موفقیت شنبه شب دو تیم استقلال و شهر خودرو تنها در زمین بازی به دست آمد و در خارج از میدان مسابقه، فوتبال کشورمان با توجه به محرومیت از میزبانی و بازی در حضور هواداران خودی نتیجه را واگذار کرده بود. ماجرا پیچیدگی خاصی ندارد، اول هفته گذشته AFC با توطئه سعودی‌ها به دلیل ناامنی، باشگاه‌های کشورمان را از میزبانی در لیگ قهرمانان محروم می‌کند، در ایران از وزارت ورزش گرفته تا باشگاه‌ها و فدراسیون فوتبال به کنفدراسیون فوتبال آسیا پیام می‌دهند که این تصمیم عزت و امنیت ایران را زیر سؤال برده و آن‌ها زیر بار ذلت نمی‌روند و در صورتی که تصمیم تغییر نکند، تیم‌های کشورمان از آسیا کنار می‌کشند.

با وجود چنین مواضع محکمی که جای هیچ حرف و حدیثی باقی نگذاشته بود، این انتظار وجود داشت که با دیپلماسی و رایزنی‌هایی که صورت می‌گیرد، مسئولان AFC از تصمیم‌شان عقب‌نشینی کنند یا تهدید انجام شده عملی شود، اما خروجی دیپلماسی ورزشی کشورمان، قبول تصمیم سیاسی کنفدراسیون فوتبال آسیا و رفتن زیر بار بازی در زمین بی‌طرف بود؛ اتفاقی که سبب شد تا شنبه شب دو تیم استقلال و شهر‌خودرو به جای میزبانی در تهران و مشهد، در دوبی و شارجه امارات به مصاف تیم‌های الکویت کویت و الرفاع بحرین بروند.

در چنین شرایطی عیان است که دیپلماسی ورزشی مسئولان توفیقی نداشته و آن‌ها در جلسه‌ای که پنج شنبه گذشته با دبیرکل AFC داشته‌اند، از مواضع‌شان کوتاه آمده‌اند و با قبول بازی در کشور ثالث، عملاً عزت و امنیت کشورمان را زیر سؤال برده‌اند و به آن خدشه وارد کرده‌اند. در این شرایط ربط دادن پیروزی استقلال و شهر خودرو به دیپلماسی صورت گرفته آدرس اشتباهی وزارت ورزشی هاست که سعی دارند شکست در عرصه دیپلماسی را به عنوان پیروزی وانمود کنند.

موفقیت شنبه شب استقلال و شهر‌خودرو تنها در زمین بازی و در عرصه فنی به دست آمد و پیروزی شاگردان مجیدی و سرآسیایی تنها حاصل تلاش بازیکنان و کادر فنی دو تیم بود که با وجود پشت سر گذاشتن یک هفته سخت، با‌غیرت و همتی که در زمین مسابقه نشان دادند، توانستند به آن برسند. پیروزی شنبه شب دو نماینده ایران را باید به پای عملکرد فنی آن‌ها نوشت که دیپلماسی ورزشی در آن نقشی نداشت، البته از نتیجه معکوس این دیپلماسی نمی‌توان گذشت، به خصوص که بازی در زمین بی‌طرف آن هم بدون استفاده از مزیت‌های میزبانی، خروجی مستقیم دیپلماسی مسئولان ورزش کشورمان بود، مسئله‌ای که سبب شد تا کار تیم‌های استقلال و شهر خودرو برای موفقیت سخت‌تر شود.

در چنین شرایطی شایسته است مسئولان وزارت ورزش به جای فریب افکار عمومی و پررنگ کردن نقش‌شان در پیروزی‌های نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان، چاره‌ای به فکر تقویت دیپلماسی ورزشی بکنند تا مانند امروز ورزش کشورمان اسیر تصمیم‌های سیاسی نشود، توطئه‌هایی که به طور قطع در صورت وجود یک دیپلماسی قوی و حضور مدیران تأثیرگذار در پست‌های مهم نهاد‌های تصمیم گیر ورزش جهان خنثی می‌شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار