کد خبر: 987179
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۷
در پی بارش‌های هفته‌های اخیر روزگذشته سامانه بارشی به تهران رسید و بارش برف سیمای پایتخت را سفید کرد.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: با بارش‌های اخیر در سال جاری، چه از سیل فروردین ماه گرفته که بسیاری از استان‌های کشور را درگیر خود کرد و چه سیل روز‌های اخیر در سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان انتظار می‌رود سفره‌های آب زیرزمینی پر شده باشد و از چنگال خشکسالی بیرون آمده باشیم. با وجود این کارشناس سازمان هواشناسی معتقد است، بارش‌های اخیر بارش‌هایی سیستمی است و هر چند می‌تواند نشانه‌ای از ورود به دوران ترسالی باشد، اما درباره اینکه آیا پس از چند سال خشکسالی این بارش‌ها توانسته وضعیت سفره‌های زیرزمینی را بهبود بخشد یا نه، سؤالی است که هم اکنون نمی‌توان به آن پاسخ داد بلکه برای پاسخ به آن باید تا پایان سال آبی صبر کنیم و با بررسی سفره‌های زیرزمینی در این‌باره نظر دهیم. گودرزی در عین حال چندان به پر شدن سفره‌های زیرزمینی خوشبین نیست. بنا به تأکید وی بارش‌های سال آبی جدید در حد نرمال است و نسبت به سال آبی گذشته تا حدودی کمتر هم بوده است. جاری شدن سیل را نمی‌توان نشانه‌ای از برطرف شدن مشکل خشکسالی و پرشدن سفره‌های آب زیرزمینی دانست، اما این بارش‌ها تنها کمی از نگرانی ما را درباره خشکسالی برطرف می‌کند.

روز گذشته برف مهمان پایتخت‌نشینان شد و برای ساعاتی آسمان تهران را سفیدپوش کرد. آنطور که سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌کند، این بارش‌ها اگرچه امروز قطع می‌شود، اما برای روز‌های پایانی هفته با ورود سامانه بارشی جدید بارش برف و باران در کشور دوباره از سر گرفته می‌شود و به خصوص نیمه جنوبی کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد. بارش‌های سیل‌آسای در فروردین امسال هم موجب شد تا بسیاری از استان‌های کشور با سیل درگیر شوند و در برخی استان‌ها نظیر گلستان، لرستان، فارس و خوزستان به وضعیت بحرانی برسیم. حالا هم که سیل در جنوب و جنوب شرقی کشور خسارات فراوانی بر جای گذاشته است با از سر گرفته شدن بارش‌ها خطر جاری شدن سیل دوباره نیمه جنوبی کشور را تهدید می‌کند. از خسارات و تبعات سیلاب که بگذریم با عنایت به خشکسالی چند سال گذشته کشور و بارش‌های خوب سال جاری یک سؤال جدی در ذهنمان شکل می‌گیرد، آیا دوران خشکسالی را پشت‌سر گذاشته‌ایم و ذخایر آبی کشور به اندازه کافی تأمین شده است؟

ورود و خروج سامانه‌های بارشی و آسمانی پر نعمت
فریبا گودرزی، کارشناس سازمان هواشناسی کشور درباره پیش‌بینی وضع هوا به «جوان» می‌گوید: «روز گذشته در بیشتر مناطق کشور بارندگی داشتیم. امروز هم از بارش‌های نیمه‌غربی کشور کاسته شده و سواحل دریای خزر، ارتفاعات البرز، سمنان، خراسان رضوی و جنوبی و یزد بارندگی خواهند داشت. این سامانه اواخر وقت فردا از سمت شرق خارج می‌شود. با خروج این سامانه، سه‌شنبه بعد از ظهر سامانه‌ای از سمت غرب وارد کشور می‌شود که شمال غرب، غرب، دامنه‌ای البرز، دریای خزر و شمال شرق بارش‌ها شروع می‌شود. چهارشنبه بارش‌ها به غرب، جنوب غرب و قسمت‌هایی از جنوب می‌رسد. شدت بارش ایلام، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و شمال فارس برای چهارشنبه بارش‌های بسیار خوبی خواهند داشت.»

پیش‌بینی سیلاب برای نیمه جنوبی کشور
بنا به تأکید این کارشناس، آخر هفته جنوب کشور بارش‌های بسیار خوبی خواهند داشت و احتمال آب‌گرفتگی و جاری شدن سیل در این مناطق وجود دارد و مردم باید خودشان را برای مواجهه با سیلاب آماده کنند. پنج‌شنبه در بوشهر، فارس، ایلام، لرستان، چهارمحال و بختیاری، شمال خوزستان، هرمزگان کرمان، خراسان جنوبی و رضوی بارش‌های شدیدی را خواهیم داشت. گودرزی با اشاره به ریزش هوای سرد از امروز پیش‌بینی می‌کند، نیمه شمالی کشور سردتر شود و سرمای هوا تا آخر هفته ماندگار باشد. وی درباره وضعیت بارش‌ها در تهران نیز می‌گوید: «امروز در تهران از بارش برف خبری نیست و شاید سه‌شنبه شب بارش‌های پراکنده‌ای وجود داشته باشد، اما در چهارشنبه و پنج‌شنبه در تهران بارش خواهیم داشت.»

عبور از خشکسالی با بارش‌های نرمال
بنا به تأکید اغلب کارشناسان حوزه هواشناسی سطح سفره‌های زیرزمینی به شدت کاهش یافته است و سال‌ها طول می‌کشد تا آب به لایه‌های زیرین نفوذ و کسری مخازن جبران شود. این در حالی است که باید برداشت‌ها با کنترل باشد و از سوی دیگر پایین آمدن سطح سفره‌های زیرزمینی به کاهش کیفیت آب منجر شده است. بارش‌های فروردین، پاییز و زمستان هم هنوز نتوانسته است لب‌های سفره‌های زیر زمینی را سیراب کند.

گودرزی هم در پاسخ به این سؤال «جوان» که آیا بارش‌های اخیر می‌تواند نگرانی‌های ما را بابت خشکسالی برطرف و ذخیره سفره‌های آب زیرزمینی را تأمین کند، می‌گوید: «ما در چند سال گذشته خشکسالی داشتیم و حالا وارد ترسالی شده‌ایم. با وجود این بارش‌ها در کشور در حد نرمال است و اینکه آیا این بارش‌ها می‌تواند سفره‌های آب‌های زیرزمینی را پر کند یا خیر و خشکسالی‌های قدیم را جبران کند، موضوعی است که باید در پایان سال آبی برآورد شود و در حال حاضر نمی‌توان به آن پاسخ دقیقی داد.»

این کارشناس هواشناسی تأکید می‌کند: «دست‌کم می‌توان گفت ما از دوران خشکسالی خارج شده‌ایم.»

گودرزی در عین حال بارش‌های کنونی کشور را بارش‌هایی نرمال می‌داند. وی در برابر این سؤال که گفته می‌شود، بارش‌های مناطقی، چون سیستان و بلوچستان یا هرمزگان نسبت به گذشته چند ۱۰۰ درصد رشد داشته نیز اینگونه توضیح می‌دهد: «بارش‌های ۲۴ ساعت گذشته نسبت به بازه بلندمدت در همان تاریخ شاید بیشتر بوده باشد، اما در میانگین سال آبی چنین رشدی نداشته‌ایم و در میانگین بلندمدت بارش‌های امسال ما نسبت به سال گذشته کمی پایین‌تر است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار