کد خبر: 987011
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۶
رئیس‌جمهور در سیستان و بلوچستان: مطمئن باشید دولت و همه ما در کنار شما هستیم مشکلات شما را حل خواهیم کرد و شما را فراموش نمی‌کنیم.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: مردم نجیب دیار رستم و سهراب که تا دیروز چشم به آسمان داشتند تا دست از خست بر دارد و لب‌های خشکیده و ترک‌خورده زمین را با نم بارانی‌تر کند، حالا چشم‌هایشان بر زمین دوخته شده است؛ زمینی که دیگر خشک و ترک خورده نیست بلکه ردپای سیل و رانش زمین‌های کشاورزی را به گودال‌هایی به عمق بیش از ۱۰ متر تبدیل کرده است و از تنها دارایی مردم این دیار یعنی دام‌هایشان هم فقط اجسادی باقیمانده که با فروکش غضب سیل بر زمین افتاده‌اند و رفته‌رفته متلاشی می‌شوند. چشمان خسته مردمان دیار قهرمانان شاهنامه، شاهد تراژدی از دست‌دادن همه داشته‌هایشان است. در این میان با فروکش سیل رفته رفته مسئولان هم به سیستان سر می‌زنند. روزگذشته رئیس‌جمهور هم با سفر به مناطق سیل‌زده سیستان خطاب به مردم این منطقه گفت: «مطمئن باشید دولت و همه ما در کنار شما هستیم، مشکلات شما را حل خواهیم کرد و شما را فراموش نمی‌کنیم.»

بیش از یک هفته از سیلاب سیستان و بلوچستان می‌گذرد و با وجود بسیج کمک‌های مردمی، دولتی، سازمان‌های مردم نهاد، هلال احمر، مدیریت بحران و سایر دستگاه‌ها، مشکلات متعددی از جمله آب آشامیدنی، دامداری، کشاورزی، وضعیت اسکان، تخریب مدارس و بسیاری مسائل دیگر گریبانگیر مردم این استان است. به گفته احمدعلی موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان بارندگی‌های سیل‌آسا بیش از ۲هزار و ۹۱۱ میلیارد تومان به زیرساخت‌های بلوچستان خسارت وارد کرده است. حالا با عقب‌نشینی لشکر سیلاب، مسئولان یکی یکی به مناطق سیل‌زده سر می‌زنند تا خسارات و خرابی‌های سیلاب را از نزدیک مورد بررسی قرار دهند. روز گذشته رئیس‌جمهور هم به مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان سر زد و با مردمی که حالا تنها دارایی‌شان یعنی دام‌هایشان را هم از دست داده‌اند و زمین‌های کشاورزی‌شان هم نابود شده، دیدار و گفتگو کرد. روحانی با حضور در میان مردم روستای کلانی از بخش دشتیاری شهرستان چابهار تأکید کرد: «مطمئن باشید دولت و همه ما در کنار شما هستیم، مشکلات شما را حل خواهیم کرد و شما را فراموش نمی‌کنیم.»

قول حمایت از مرزبانان ایران
رئیس‌جمهور به همراه وزرای ارتباطات و فناوری اطلاعات، ورزش و جوانان، بهداشت و درمان، نیرو، راه و شهرسازی و جمعی از معاونان و مشاوران خود و همچنین دیگر مقامات کشوری و لشکری در سفری یک روزه به منظور بررسی آخرین اقدامات صورت گرفته برای سیل‌زدگان وارد فرودگاه کنارک شد.

رئیس‌جمهور مردم سیستان را مرزبانان کشور ایران دانست و افزود: «این حادثه باعث می‌شود که بسیاری از طرح‌ها و پروژه‌هایی که باید در استان انجام شود با جدیت و تلاش بیشتری پیگیری شود.»

روحانی با تأکید بر اینکه اگرچه سیل شما مشکلاتی ایجاد کرده، اما در آینده برای این استان منشأ خیر خواهد شد، افزود: «سیستان و بلوچستان در دولت تدبیر و امید در سطح جهان جایگاه دیگری پیدا کرده و امروز چابهار برای بسیاری از کشور‌ها مرکز تردد و حمل و نقل شده است. پروژه راه‌آهن در استان آغاز شده و مقام معظم رهبری اجازه دادند ۳۰۰ میلیون یورو برای تکمیل راه‌آهن چابهار اختصاص یابد که در آینده خواهید دید راه‌آهن، کشتی، اتوبان و فرودگاه در کنار هم در این استان خواهد بود و این یک تحول بزرگ است.»

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: «ما به عنوان خادم و نماینده در کنار شما خواهیم بود و برای حل مشکلات تلاش خواهیم کرد. نماینده ولی فقیه در استان، استاندار و همه مسئولان استان به تلاش‌های خود برای رفع مشکلات شما ادامه خواهند داد تا ان‌شاءالله در آینده اگر دوباره باران شدیدی بارید، مردم با مشکل مواجه نشوند و آرامش داشته باشند؛ رودخانه‌ها کشش لازم و جاده‌ها تاب‌آوری داشته باشند.»

بیش از ۹ /۲ هزار میلیارد تومان خسارت
در میان مردم سیل‌زده که بروید، متوجه می‌شوید حدود یک هفته بعد از سیلاب هنوز بسیاری از آن‌ها کمترین امکانات امدادی از جمله چادر هم دریافت نکرده‌اند. اجساد دام‌ها و احشام که تنها دارایی مردم این منطقه است، تراژدی سیلاب و ویرانی‌هایش را بیشتر به تصویر می‌کشد.

مرتضی رضایی، معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی درباره خسارات سیلاب به دام‌ها گفت: «حدود یک میلیون رأس دام تحت تأثیر سیلاب قرار گرفته علوفه یا محل نگهداری آن‌ها از بین رفته است.»

وی تصریح کرد: «حجم بارندگی بسیار سنگین بوده و خسارات وارده به زمین‌های کشاورزی و دامداری‌ها بسیار بالاست، اما در این زمینه نمی‌توان در حال حاضر آمار رسمی را اعلام کرد و میزان خسارات همچنان در حال ارزیابی است.»

به گفته احمد علی موهبتی، استاندار سیستان و بلوچستان بارندگی‌های سیل‌آسا بیش از ۲ هزار و ۹۱۱ میلیارد تومان به زیرساخت‌های بلوچستان خسارت وارد کرده است.

وی درباره وسعت خسارات سیلاب اینگونه توضیح داد: «سیل موجب بسته شدن راه‌های روستایی و بین شهری، تخریب پل‌ها، اراضی کشاورزی، تلف شدن دام‌ها، تخریب واحد‌های مسکونی روستایی و شکسته‌شدن تیر‌های برق، قطع تلفن‌های همراه و آسیب به سایر زیرساخت‌ها جنوب سیستان و بلوچستان شد.»

استاندار سیستان و بلوچستان معتقد است: «تسریع برآورد خسارت سیل ضروری است، زیرا رسیدگی سریع به امورات مردم و امدادرسانی می‌تواند مشکلات را به حداقل برساند.»

وی از مردم محلی و بومی روستا‌ها و مناطق شهری استان خواست تا همت کنند و برخی از کار‌ها را انجام دهند.

موهبتی خطاب به مدیران هم تأکید کرد: «مدیران کل ادارات سیستان و بلوچستان حق ندارند مناطق سیل‌زده را بدون اطلاع ترک کنند و باید شخصاً مناطق را بازدید و مشکلات حوزه حیطه‌کاری خودشان را انجام دهند و مردم باید حضور مسئولان را حس کنند.»

مصطفی نجار، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران کشور هم تأکید کرد: «جبران خسارت‌های سیل جنوب سیستان و بلوچستان نیازمند مصوبه ویژه دولت است تا بتوان در کمترین زمان خسارت‌ها را جبران کرد.»

کمک سیل به تخریب مدارس در شرف تخریب!
شاید کمترین خسارت سیلاب تخریب مدارس در شرف تخریب سیستان و بلوچستان باشد. مدارسی که پیش از این‌ها هم به عنوان مصادیقی از فرسوده‌ترین مدارس کشور ضرورت تخریب و نوسازی‌شان روشن بود و حالا سیلاب این کار را تسریع کرد.

حمیدرضا رخشانی، مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان درباره آخرین وضعیت مدارس در مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان با اشاره به ۵۶ مدرسه که قبلاً هم در نوبت تخریب و بازسازی بودند، افزود: «این مدارس به لحاظ سنی، قدمت بالایی دارند و باید تخریب شوند. هرچند سیل مزید بر علت شده و باعث شده برای تخریب و نوسازی آماده شوند.»

رخشانی با بیان اینکه برای ساختن ۵۶ مدرسه با ۲۰۰کلاس به ۴۰میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم، گفت: «همچنین ۲۸۵ مدرسه داریم که به تعمیرات جزئی با ۱۰ میلیارد تومان نیاز دارند»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار