کد خبر: 986600
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۳
در نشستی که درباره ارتباطات شهری با حضور برخی مدیران شهرداری و دیگر نهاد‌ها برگزار شد به توسعه نامتوازن پایتخت، شلختگی دکل‌های مخابراتی شهری و نبود زیرساخت‌های مناسب خیابان‌های تهران پرداخته شد.
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: آنچه از این نشست تخصصی برمی‌آید این است که هرچند وضعیت نصب و استقرار دکل‌ها در تهران مناسب نیست، اما این موضوع کمتر از نرم جهانی است و هم مشکلاتی برای سلامت شهروندان ایجاد نمی‌کند.

روز گذشته نشست خبری شرکت ارتباطات مشترک شهر با حضور فرهاد کاظمی مدیرعامل شرکت ارتباطات شهر، علی گورانی مسئول پرتو‌های وزارت بهداشت و کارشناسان مربوط به این حوزه در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

دکل نامتناسب با جمعیت
صحبت‌های کارشناسان در این نشست حاکی از این بود که تهران در زمینه تعداد سایت رادیویی تلفن همراه چندان توسعه یافته نیست و مثلاً با بروز ترافیک در بزرگراهی در پایتخت، گاهی اختلال در اینترنت و حتی اخلال در تماس رخ می‌دهد. ضمن اینکه در کل کشور در زمینه امکان استفاده از ارتباطات پهن باند دچار مشکل هستیم و تنها ۱۲درصد مردم امکان استفاده از ارتباطات پهن باند را دارند.

براساس آمار اتحادیه بین‌المللی مخابرات، تعداد کل سایت رادیویی تلفن همراه در تهران ۴ هزار و ۵۰۰ مورد است و با جمعیت حدود ۸ میلیون و ۶۹۴ هزار نفری پایتخت، تعداد سایت رادیویی برای هر هزار نفر ۵۲/ ۰ است؛ یعنی به نسبت شهروندان تهرانی دکل‌های کمی وجود دارد و همین مسئله در پهنای باند ارتباطی مردم هم تأثیرگذار است.

در حسرت خیابان کامل
مدیرعامل شرکت ارتباطات شهر در این مراسم به تعریف خیابان کامل پرداخت و این‌طور شرح داد که «خیابان کامل دارای شرایط تردد ایمن برای سواره، پیاده و دوچرخه است و این جزو اهداف شهرداری است و هرساله در هر منطقه راه‌اندازی خیابان کامل مدنظر بوده، ولی، چون زیرساخت کامل مورد توجه نبوده این کار ناقص صورت گرفته است.» کاظمی با بیان اینکه هم‌اکنون ۲ هزار و ۵۰۰ دکل از نوع مایکرویو در پایتخت وجود دارد و توسعه شهر تهران ناپایدار و غیرمتوازن بوده، گفت: ساختار قانونی صدور مجوز ساخت و بهره‌برداری ایستگاه ارتباط رادیویی برعهده کارگروه مشترکی شامل نماینده شورای شهر، خدمات شهری، معاونت حقوقی، معاونت برنامه‌ریزی و نماینده شهر تهران است و همچنین سازمان انرژی اتمی، محیط‌زیست، وزارت بهداشت و سازمان مقررات رادیویی بر این موضوع نظارت می‌کنند.

سخنان غیرمستند شورای شهری‌ها‌
آمار دقیقی در زمینه تأثیر امواج بر سلامت مردم در جهان وجود ندارد، ولی برخی از مردم در جهان حساسیت بیش از حد به امواج داشته و از خود آلرژی نشان می‌دهند. به طوری که سازمان جهانی بهداشت می‌گوید برخی با در معرض قرارگرفتن امواج دچار مشکلاتی مانند کهیر، آبریزش بینی یا سردرد می‌شوند.

مسئول بهداشت پرتو‌های وزارت بهداشت در این نشست هم در این‌باره گفت: گاهی برخی از اعضای شورای شهر در تهران سخنانی در زمینه خطرات دکل‌ها مطرح می‌کنند که مستند نیست و به نظر ما آثار روانی این مشکل بسیار بیشتر از ابعاد فیزیکی آن است.

علی گورانی در تجمیع و استتار آنتن‌ها تأکید کرد و گفت: متأسفانه مردم ما در کشور با موجی از خبر‌های افراطی و تفریطی در زمینه سلامت مواجه شده‌اند، در حالی که انرژی فیزیکی شبکه‌های ارتباطی در کشور از میانگین استاندارد‌های جهانی بیشتر نیست.

به هم ریختگی دکلی
گورانی با بیان اینکه به هم‌ریختگی در استقرار دکل‌ها داریم و نبود زیرساخت‌های مناسب سبب بروز این مشکل شده است، گفت: باید فکر جدی کرد تا مردم دچار آسیب نشوند. چند سال پیش بادی به صورت توفان وزید و چند مورد از این دکل‌ها سقوط کرد، در چنین شرایطی وزارت بهداشت مسئول است و در حوزه تأثیر این اتفاق بر سلامت مردم پاسخگو باشد. در استقرار دکل‌ها به هم ریختگی گسترده داریم و باید آن‌ها را سامان دهیم و به این شرایط به صورت جدی فکر کنیم چراکه مردم آسیب می‌بینند. استتار و تجمیع آنتن‌ها باید مورد توجه قرار گیرد و باید به وضوح مشکلات را به مردم گفت.

قدرت سقط جنین ندارد
نماینده وزارت بهداشت تصریح کرد: سازمان جهانی بهداشت می‌گوید، تعدادی از افراد به دکل‌ها آلرژی دارند و تحت تأثیر فیزیکی از جمله سردرد و حالت تهوع و ... قرار می‌گیرند و مطمئن هستیم باید مداخله جدی صورت گیرد، این انرژی‌ها قدرت سقط جنین را ندارند و نباید بر مبنای شنیده‌ها نظر داد و باید اطلاعات کاملی داده شود.

وی با بیان اینکه باید به مبانی سازمان جهانی بهداشت مراجعه کرد، گفت: گزارش‌های مستند وزارت بهداشت می‌گوید در سنجش انرژی مقادیر انرژی کمتر از نصف استاندارد‌های تعیین شده بود، اما مفهوم این نیست که امواج کلا بدون مشکل هستند.

در پایان این نشست با تأیید اینکه تهدید مردم از آنتن‌ها و موبایل‌ها از نظر مقدار انرژی کمتر از استاندارد ملی است، تأکید شد که مدیران شهری در رعایت آراستگی شهر گام نخست را در یکپارچگی دکل‌های مخابراتی و تأمین زیرساخت‌های خیابانی بردارند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار