کد خبر: 985883
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۱
یادداشت محمود دولت‌آبادی به عنوان میداندار عرصه روشنفکری در ستایش مقام شهید قاسم سلیمانی با واکنش‌های متفاوتی روبه‌رو بود و این سؤال را ایجاد کرد که آیا دولت‌آبادی به عنوان یک روشنفکر باید در چنین برهه‌ای سکوت می‌کرد یا این حق را داشت به بیان دیدگاه‌های سیاسی خود از اتفاقات کشور و منطقه بپردازد.
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: بعد از شهادت سپهبد قاسم سلیمانی، شخصیت‌های مختلف داخلی و خارجی نسبت به این اتفاق واکنش نشان دادند و آن را به شدت محکوم کردند، در این بین اهالی قلم نیز از این قاعده مستثنی نبودند و شخصیت‌های زیادی نسبت به این اتفاق تلخ موضع گرفتند و نظرشان را اعلام کردند. با اینکه در این روز‌ها جامعه نشان از یک وحدت درونی داشت، اما باز هم فضای مجازی روی بد خودش را نشان داد و عده‌ای معدود دست به تفرقه‌افکنی زدند. یکی از اظهار نظر‌هایی که واکنش‌های جزم‌اندیشانه‌ای به همراه داشت، یادداشت محمود دولت‌آبادی بود. حال بعد از چند اظهار نظر درباره این یادداشت، سؤال مهم این است که آیا محمود دولت‌آبادی به عنوان سردمدار روشنفکران کشور باید در برابر چنین اتفاق تلخی سکوت می‌کرد یا این حق را داشت تا آزادانه نظرش را بیان کند.

شهریار عباسی در گفتگو با ایبنا در رابطه با این موضوع اظهار کرد: هر کسی اجازه دارد که آزادانه نظرش را اعلام کند و محمود دولت‌آبادی هم به عنوان بزرگ‌تر و پیشکسوت ما از این قاعده مستثنی نیست. با این حال می‌بینیم کسی که چهار روز است قلم به دست گرفته و چهار خط مطلب نوشته این اجازه را به خود می‌دهد که هر طور که دلش می‌خواهد درباره محمود دولت‌آبادی نظر بدهد و او را نقد کند. این نویسنده با گلایه از برخی واکنش‌ها گفت: کسی اجازه ندارد که بگوید چرا دولت‌آبادی درباره فلان موضوع حرف زده یا درباره موضوعی دیگر حرف نزده است. حال اگر این نویسنده می‌آمد و درباره موضوعی صحبت می‌کرد که مورد تأیید این دوستان بود و خوششان می‌آمد، باز هم چنین حرفی را می‌زدند؟ نه! آن موقع داد می‌زدند که دولت‌آبادی چقدر شجاع است.

نویسنده رمان «بازیگوش» با اشاره به خام بودن برخی اظهارنظر‌ها درباره محمود دولت‌آبادی گفت: من واقعاً این آدم‌هایی که از این اتفاق خوشحال شدند و از امثال دولت‌آبادی انتقاد می‌کنند را نمی‌فهمم. این‌ها یک روزی می‌فهمند که حق با دولت‌آبادی‌ها بوده است. صددرصد این صحبت‌ها از روی جو است و نشان از بی‌تجربگی این افراد دارد که با این جرئت درباره یک نویسنده‌ای مثل دولت‌آبادی صحبت می‌کنند. متأسفانه کلاً بچه‌های ما در حوزه ادبیات و روشنفکری جوزده هستند. یک عده‌ای در شبکه‌های اجتماعی دور این افراد را می‌گیرند و این‌ها تصور می‌کنند که اگر این حرف‌ها را بزنند بیشتر لایک می‌گیرند و خیلی مستقل، شجاع و جذاب به نظر می‌رسند.

وی در پایان اظهار کرد: هر کسی که کمی عقل دارد می‌داند که سردار سلیمانی انسان شریفی بوده و ۴۰ سال برای این کشور سربازی کرده است. ما باید بتوانیم تفکیک کنیم که یک دشمن خارجی به ما تجاوز کرده و با قلدری می‌گوید که خوب کردم. والله سکوت درباره این اتفاق بی‌غیرتی است. من عمده مخالفان دولت‌آبادی را دارای دانش سیاسی و بینش اجتماعی نمی‌دانم و به همین دلیل است که می‌گویم به صحبت‌های این افراد نباید توجه کرد.

اکثریت مردم طرفدار نظر دولت آبادی هستند
بیژن اشتری، مترجم مطرح کشورمان که خودش یکی از فعال‌ترین افراد اهل قلم در فضای مجازی است و یک بار هم از رفتار دولت‌آبادی انتقاد کرده بود در این راستا گفت: هرکسی طبیعتاً آزاد است درباره اتفاقات مختلف جامعه نظر خاص خودش را داشته باشد و آن را آزادانه بیان کند. اگر ما به دموکراسی و آزادی بیان و اندیشه اعتقاد داریم، نباید این حق را از محمود دولت‌آبادی بگیریم. محمود دولت‌آبادی در جایگاهی قرار دارد که خواسته یا ناخواسته جریان روشنفکری ایران را نمایندگی می‌کند، ممکن است حتی خودش خواهان این جایگاه نباشد و این مقام را قبول نکند، اما در افکار عمومی به این شکل است، بنابراین جایگاه خاصی دارد و توقع این است که به عنوان یک روشنفکر در اتفاقات مختلف دست به قلم شود و نظرش را اعلام کند. وی افزود: شهادت سردار سلیمانی هم موضوعی بود که وی به عنوان یک روشنفکر نمی‌توانست درباره آن سکوت کند و کسی اجازه ندارد که بگوید چرا او نظرش را اعلام کرده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار