کد خبر: 985148
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۰۱:۴۵
پس از بار‌ها تأخیر، در اوایل دسامبر گذشته، سرانجام ۵/۱‌درصد سهام آرامکو در بازار داخلی تداوم عربستان عرضه شد. رهبران ریاض درنظر دارند تا در گام نخست ۵ درصد از سهام این غول نفتی ۲ تریلیون دلاری را به ارزش ۱۰۰ میلیارد دلار در بازار‌های داخلی و بین‌المللی بفروشند. محمد بن سلمان اعلام کرده این پول‌ها در مسیر اجرای برنامه‌های بلندپروازانه رهایی اقتصاد عربستان از درآمد‌های نفتی هزینه خواهد شد.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: به دلیل تأخیر‌های چندباره عرضه سهام آرامکو، عده‌ای از کارشناسان معتقد بودند ممکن است عرضه اولیه این شرکت هیچگاه روی ندهد. به هر ترتیب، اولین مرحله عرضه سهام آرامکو با فروش ۶/ ۲۵‌میلیارد دلار سهام، موفقیت‌آمیز بوده‌است، اما تا زمان به دست آمدن ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد مورد نظر ریاض همچنان راهی طولانی باقی مانده‌است. در گزارش اخیر شورای آتلانتیک اعلام شده که دستیابی به درآمد ۱۰۰ میلیارد دلاری مورد نظر شاهزاده محمد بن سلمان با ارزشگذاری ۲ تریلیون دلاری آرامکو ارتباط مستقیمی دارد.

اگر ارزش آرامکو کاهش یابد، مقدار درآمد کسب شده نیز کاسته خواهد شد. از ابتدای اعلام ایده خصوصی‌سازی آرامکو، در مورد درست بودن عدد ۲ تریلیون دلار برای این شرکت تردید‌هایی وجود داشت. بانک‌های سرمایه‌داری اعدادی بین ۳/۱ تا ۹/۱ تریلیون دلار برای ارزش آرامکو اعلام کرده‌اند. در شرایط کنونی، ثروتمندان عربستانی و منطقه خلیج فارس نسبت به سهامداران بین‌المللی تمایل بیشتری به خرید سهام آرامکو دارند.

در سراسر دنیا، سهامداران بیش از گذشته نسبت به تغییر اقلیم نگران هستند. آن‌ها در مورد سهم ۹۵ درصدی دولت در مدیریت آرامکو نگرانی دارند. سود پرداختی آرامکو نیز نسبت به اکثر شرکت‌های نفتی کمتر است. از سوی دیگر، متنوع شدن اقتصاد عربستان می‌تواند پیامد‌های مهمی برای ثبات بلندمدت خاورمیانه داشته باشد. آرامکو برنامه‌های گسترده‌ای برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های نفتی و حفظ ظرفیت تولید خود دارد. بنابراین با کاهش تقاضای جهانی نفت نیز همچنان این شرکت سودآور خواهد ماند. هرچند حاشیه سود این غول نفتی کمتر می‌شود. به نظر می‌رسد رهبران ریاض در شرایط کنونی تمایل کمی برای عرضه بین‌المللی سهام آرامکو دارند. اگر سهامداران آرامکو به بانک‌های عربی محدود شوند، یک نمره منفی در پرونده خصوصی‌سازی این شرکت درج می‌شود. در مقابل، با ورود سرمایه گذاران بین‌المللی، تبعات سقوط قیمت نفت و پایین آمدن ارزش آرامکو از گستره‌ای بین‌المللی برخوردار خواهد بود. متنوع شدن اقتصاد عربستان نیز پیامد‌های قابل توجهی برای ریاض به دنبال دارد. پیوند زدن شاخص‌های اقتصاد یک کشور با قیمت نفت، پیامد‌های پیش بینی نشده و ناگواری به دنبال خواهد داشت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار