کد خبر: 985142
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۹
ترامپ و وزیر خارجه او هر ساعت، کلمه روی کلمه می‌گذارند
در تهــران موضع‌گیری‌های مقام‌های سیاسی- نظامی بر این متمرکز شده که پاسخ ایران به ترور سردار سلیمانی «نظامی» خواهد بود، اما در امریکا، رئیس‌جمهور و وزیر خارجه او هرچند ساعت یک بار «کلمه روی کلمه» می‌گذارند و دامنه جدیدی از تهدید‌ها را علیه ایران مطرح می‌کنند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: دونالد ترامپ بعد از وعده حمله به ۵۲ نقطه ایران، یک شنبه شب هم یک لفظ جدید به تهدیدهایش اضافه کرد و گفت که «به شکلی نامتناسب» به ایران پاسخ خواهد داد. ساعاتی بعد، مایک پمپئو، وزیر خارجه او، تهدید کرد که در صورت تلافی ایران، ممکن است امریکا به رهبران ایرانی بیشتری حمله کند.

به گزارش «جوان»، تقریباً برای امریکا محرز شده که ایران به ترور سردار قاسم سلیمانی، پاسخ نظامی خواهد داد. ظاهراً آنها، این را هم از زنجیره موضع‌گیری‌های مشابه مقام‌های سیاسی و نظامی ایران نتیجه گرفته‌اند و هم آنگونه که ادعا می‌کنند، از ترتیبات نظامی جمهوری اسلامی. «رویترز» نیمه شب یک شنبه از قول یک مقام امریکایی گفت که موشک‌های ایران در وضعیت آماده‌باش قرار گرفته‌اند، اما هنوز مشخص نیست که آیا افزایش سطح آماده‌باش این موشک‌ها ماهیت دفاعی دارد یا تهاجمی. همزمان، موضع‌گیری تقریباً هماهنگی از طرف مقام‌های نظامی و سیاسی ایران منتشر شد که همگی بر «پاسخ نظامی» تأکید دارند. عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران دیروز با گفتن اینکه «من هم یک قاسم سلیمانی هستم» با زبانی سیاسی، بر پاسخ نظامی ایران تأکید کرد: «ترامپ این ماجراجویی را انجام داد و عاقبت و نتیجه آن را در منطقه خواهد دید.» ادبیات نظامی، عمدتاً از زبان مقام‌های نظامی-امنیتی بیان شده که بعد از هشدار‌های دریادار فدوی و سردار دهقان، سردار حاجی زاده، فرمانده نیروی هوا فضای سپاه پاسداران ایران نیز گفت: «آن‌ها (امریکایی‌ها) شروع‌کننده می‌توانند باشند و این طبیعی است، اما پایان‌دهنده این جنگ ما هستیم و ضرر‌کننده امریکایی‌ها هستند.» این هشدار‌های مکرر، واکنش امریکا در دو سطح متفاوت را به دنبال داشته است. در تازه‌ترین تحول، دیروز منابع آگاه در یمن گزارش کردند که نیرو‌های امریکایی به صورت محرمانه وارد شهر «عدن» در جنوب یمن شده‌اند. منابع آگاه به وبگاه المساء یمن گفتند: «ورود نیرو‌های امریکایی به این شهر در چارچوب اقدامات پیشگیرانه امریکا در پاسخ به عملیات ترور «قاسم سلیمانی» صورت گرفته است.»‌همچنین شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش کرد که تدابیر امنیتی در نهاد‌های این رژیم که «حساس» قلمداد می‌شوند، افزایش یافته است. از طرف دیگر، در حالی که خبرگزاری فرانسه نیز از آماده‌باش سامانه دفاع موشکی گنبد آهنین خبر داده، ارتش اسرائیل، سطح هشدار خود را بالا برده و در مرز‌های غزه و مرز‌های شمالی با سوریه و لبنان نیز آماده باش داده است.

«شاید» ترامپ و «ممکن است» پمپئو
«جوزف ووتل» فرمانده سابق سنتکام (فرماندهی مرکزی امریکا) دیروز گفت که امریکا باید در عالی‌ترین سطح هوشیاری و آمادگی در برابر واکنش ایران باشد، موضعی دیگر که نشان می‌دهد ارزیابی‌ها درباره پاسخ نظامی ایران در سطح مقام‌های غیر رسمی امریکا نیز جدی است. در حالی که در میان مقام‌های نظامی، امریکا، وجه غالب، سکوت بوده، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور و مایک پمپئو، وزیر خارجه او، یک بار دیگر تهدید‌های خود را تکرار کردند. دونالد ترامپ نیمه‌شب یک شنبه بار دیگر تهدید خود را تکرار کرد و وعده داد در صورتی که ایران اهداف یا اشخاص امریکایی را هدف قرار دهد، پاسخ واشنگتن «غیرمتناسب» خواهد بود. ترامپ البته در توئیتی، کنگره را هم مقابل خود قرار داده و توئیت‌های خود را «ابلاغیه به کنگره»‌دانست: «این موضع‌گیری‌های رسانه‌ای باید به عنوان ابلاغیه‌ای به کنگره ایالات متحده محسوب شود که اگر ایران به هر هدف یا شخص امریکایی حمله کند، ایالات متحده به سرعت و با قدرت حمله متقابل می‌کند، «شاید» حمله‌ای در ابعاد نامتناسب.» استفاده از لفظ «شاید» در توئیت ترامپ قابل توجه به نظر می‌رسد. مایک پمپئو حتی گام از ترامپ هم فراتر گذاشت و تهدید کرد، در صورتی که ایران بخواهد در انتقام کشته شدن قاسم سلیمانی به امریکایی‌ها یا منافع آن‌ها حمله کند «امکان دارد» که ارتش امریکا تعداد بیشتری از رهبران این کشور را هدف قرار دهد. در حالی که ناتو دیروز در یک نشست اضطراری با شرکت وزرای دفاع کشور‌های عضو، وضعیت غرب آسیا از جمله اوضاع عراق و ایران را بررسی کرد، نشریه The Sun به نقل از منابع خود نوشت که اگر تنش میان تهران و ایالات متحده ناشی از کشته شدن قاسم سلیمانی، ژنرال سپاه پاسداران منجربه وقوع جنگ در خاورمیانه شود، انگلیس آماده حمله به ایران است. به گفته این منبع، لندن ضربه اول را وارد نخواهد کرد، اما در صورت بالا گرفتن تنش و درگیری، آماده است با استقرار ناوگان زیردریایی کلاس اتمی خود، مسلح به موشک‌های کروز تاماهاک، از متحد خود، ایالات متحده حمایت کند. این منبع گفت: یکی از این زیردریایی‌ها در مسافت مناسب برای حمله به ایران آماده است.

کنگره عصبانی از ابلاغیه توئیتری
اینکه ترامپ توئیت‌های خود را در حکم ابلاغیه به کنگره خوانده، نمایندگان کنگره را عصبانی کرده است. کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان امریکا برای پاسخ به ترامپ از توئیتر استفاده کرد و در پیامی به او نوشت: «این پست رسانه‌ای یادآوری می‌کند که طبق قانون اساسی ایالات متحده امریکا، اختیارات جنگی با کنگره است و اینکه شما (ترامپ) باید قانون اختیارات جنگی را مطالعه کنید و اینکه تو یک دیکتاتور نیستی.» نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان امریکا با صدور بیانیه‌ای اواخر روز گذشته (یک‌شنبه) اعلام کرد که مجلس نمایندگان امریکا هفته جاری، قطعنامه‌ای را برای محدود کردن اقدامات نظامی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا علیه ایران به رأی می‌گذارد.

بنا به گزارش خبرگزاری رویترز، در بیانیه پلوسی آمده است: «این قطعنامه شبیه به قطعنامه‌ای است که سناتور تیم کین در سنا ارائه کرده است». سناتور تیم کین با ارائه قطعنامه‌ای روز جمعه هفته گذشته از کنگره خواست فوراً و قبل از آنکه جنگی دیگر را آغاز کند، اختیارات جنگی ترامپ را سلب کند. رئیس مجلس نمایندگان امریکا در بیانیه خود اعلام کرد: «این قطعنامه حکم می‌کند که در صورت عدم اقدام کنگره، خصومت نظامی دولت (ترامپ) با ایران ظرف ۳۰ روز باید متوقف شود و این قطعنامه بر مسئولیت نظارت دیرینه کنگره تأکید مجدد می‌کند.»

پکن: امریکا از قدرتش سوء استفاده نکند
نگرانی‌های بین‌المللی از «ماجراجویی» امریکا به «پاسخ نظامی ایران به ترور سردار سلیمانی» در حال تشدید شدن است. نگ شوانگ، سخنگوی وزارت خارجه چین تأکید کرد: «ماجراجویی‌های اخیر ارتش امریکا با نقض اصول اساسی روابط بین‌الملل، منجر به تشدید تنش و بی‌ثباتی در منطقه شد. ما از ایالات متحده می‌خواهیم که از نیروی نظامی سوءاستفاده نکند، از همه طرف‌ها می‌خواهیم که برای جلوگیری از تشدید بیشتر تنش، از خود خویشتنداری نشان دهند و همچنین طرفین را دعوت می‌کنیم هرچه سریع‌تر به مسیر مذاکره و دیالوگ بازگردند.» چانگ هوا، سفیر جمهوری خلق چین در ایران نیز در صفحه توئیترش با انتشار تصاویری از آثار و اماکن فرهنگی ایران، نوشت: «میراث فرهنگی جهان، متعلق به همه بشریت است.» حتی عربستان که تا همین چند هفته قبل بر طبل رویارویی با ایران می‌کوبید، به خویشتنداری برای جلوگیری از بحرانی شدن اوضاع و عواقب ناگوار آن دعوت کرده است. عضو شورای وزیران عربستان روز دو شنبه با «شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح» امیر کویت دیدار و پیام «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان سعودی را به وی منتقل کرد. مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه هم ترور سردار سلیمانی را «خطر جدی برای صلح منطقه» دانست. وی در ادامه تأکید کرد: به تلاش‌های خود با سایر کشور‌های جهان برای کاهش تنش میان امریکا و ایران ادامه می‌دهیم. پیش از این، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه نیز با بیان اینکه امریکا با ترور قاسم سلیمانی باعث تشدید تنش در منطقه شده است، تصریح کرد که ترور فرمانده ارشد یک دولت و کشور بی‌پاسخ نمی‌ماند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
0
0
آمریکا از قدرتش همیشه سوء استفاده می کند. سالهاست مثل قلدر محل همه رو تحریم کرده. تحریمون کرده و بچه های این سرزمین از بی دارویی می میرند ام اماها نه وطن فروشیم و نه نوکرش می شیم. همه مون برای شهادت آماده ایم
سرباز یردار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
0
0
الَّذينَ آمَنوا يُقاتِلونَ في سَبيلِ اللَّهِ ۖ وَالَّذينَ كَفَروا يُقاتِلونَ في سَبيلِ الطّاغوتِ فَقاتِلوا أَولِياءَ الشَّيطانِ ۖ إِنَّ كَيدَ الشَّيطانِ كانَ ضَعيفًا﴿۷۶﴾
کسانی که ایمان دارند، در راه خدا پیکار می‌کنند؛ و آنها که کافرند، در راه طاغوت [= بت و افراد طغیانگر]. پس شما با یاران شیطان، پیکار کنید! (و از آنها نهراسید!) زیرا که نقشه شیطان، (همانند قدرتش) ضعیف است.الَّذينَ آمَنوا يُقاتِلونَ في سَبيلِ اللَّهِ ۖ وَالَّذينَ كَفَروا يُقاتِلونَ في سَبيلِ الطّاغوتِ فَقاتِلوا أَولِياءَ الشَّيطانِ ۖ إِنَّ كَيدَ الشَّيطانِ كانَ ضَعيفًا﴿۷۶﴾
کسانی که ایمان دارند، در راه خدا پیکار می‌کنند؛ و آنها که کافرند، در راه طاغوت [= بت و افراد طغیانگر]. پس شما با یاران شیطان، پیکار کنید! (و از آنها نهراسید!) زیرا که نقشه شیطان، (همانند قدرتش) ضعیف است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار