کد خبر: 984179
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۸
انتقاد یک کارشناس فرهنگی از اسباب‌بازی‌های دست بچه‌های ایرانی
در هند عروسک‌هایی شبیه زنان هندی و متناسب با سبک زندگی هندی ساخته می‌شود، ولی در اینجا «باربی» که هیچ شباهتی به زن ایرانی و سبک زندگی ایرانی ندارد در دست بچه‌هاست.
محمد صادقی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: در حاشیه برگزاری پنجمین جشنواره ملی اسباب‌بازی، نشستی علمی با عنوان «هم‌اندیشی عروسک‌سازان» با حضور فعالان فرهنگی و تولیدکنندگان اسباب‌بازی، برگزار شد. در این نشست، فعالان فرهنگی از بی‌توجهی به عروسک‌های بومی ایرانی و ورود محصولات غربی مانند عروسک‌های باربی انتقاد کردند.

لیلا کفاش‌زاده، کارشناس سازمان میراث فرهنگی با بیان اینکه عروسک بهترین ابزار برای انتقال هویت فرهنگی است، گفت: «جهان باید با یک نگاه متوجه شود که کدام عروسک، ایرانی است و ما باید به جواب این پرسش برسیم که عروسک ایرانی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟ طراحان عروسک باربی به این نتیجه رسیده‌اند که با بعضی الگوسازی‌ها به بچه‌ها آسیب رسانده‌اند. هر چند عروسک‌ها، همان لباسی را بر تن می‌کنند که آدم‌ها، چند درصد زنان ایرانی وقتی به یک مجمع ملی یا بین‌المللی دعوت می‌شوند از سوزن‌دوزی بلوچ یا ترکمن و پته‌دوزی استفاده می‌کنند؟» بیتا بهرامی، طراح لباس با اشاره به تولید عروسک‌های باربی بر اساس تحولات روز، گفت: ما عروسک باربی را در اختیار کودک ایرانی می‌گذاریم و او آن مدل لباس پوشیدن و آرایش کردن را یاد می‌گیرد و با همان الگو بزرگ و وارد جامعه می‌شود، اما افرادی هستند که به مدل لباس پوشیدن او ایراد می‌گیرند و برایش محدودیت ایجاد می‌کنند و همین مسئله باعث شکل‌گیری رفتار ضد و نقیض در او می‌شود. ویدا ملکی رئیس دبیرخانه شورای نظارت بر اسباب‌بازی در این نشست گفت: شورای نظارت بر اسباب‌بازی از سال گذشته برای حمایت از اسباب‌بازی‌سازان تخفیف ۵۰درصدی برای ثبت عروسک در نظر گرفت. ملکی ادامه داد: ما از تمام عروسک‌هایی که به شورای نظارت بر اسباب‌بازی معرفی شد، استقبال کردیم، اما تفاوت ما با میراث فرهنگی در ثبت عروسک این است که با ثبت هر عروسک به نام طراح، فرصت قانونی دفاع از حق طراحی را برایشان فراهم کردیم. آزاده بیات داور جشنواره ملی اسباب‌بازی نیز با اشاره به لزوم استفاده از عروسک‌های بومی، گفت: ساخت این عروسک‌ها که در میراث فرهنگ ثبت شده‌اند، می‌تواند منبع خوبی برای الهام ما در عروسک‌سازی باشد، لازم نیست حتماً به بازآفرینی عروسک‌های قدیمی روی بیاوریم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار