کد خبر: 983795
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۴
آلودگی و آلایندگی هوا با اقدامات سلیقه‌ای و ابتر دستگاه‌های متولی به سرانجام نخواهد رسید.
بیژن یانچشمه
سرویس جامعه جوان آنلاین: نه دستگاه‌های مسئول و نه زیرمجموعه‌های این دستگاه‌ها خود را ملزم به نقش‌آفرینی در کاهش آلودگی هوا نمی‌دانند و دولت هم به عنوان متولی اصلی در این زمینه گام مثبتی برنمی‌دارد؛ فقط از تریبون این بخش‌ها گلایه و انتقاد شنیده می‌شود. براین اساس اولویت دولت در اختصاص بودجه به توسعه و تکمیل شبکه حمل‌ونقل عمومی با وجود گرانی بنزین به‌دست فراموشی سپرده شده است. رئیس شورای شهر تهران در واکنش به افزایش آلودگی هوای پایتخت و بی‌تفاوتی دولت به این موضوع گفت: سرانه محیط‌زیست و سهم حمل‌ونقل عمومی در بودجه سال آینده در حد صفر است. بر این اساس در بودجه سال آینده، بحران حمل‌ونقل عمومی و آلودگی هوای تهران شدیدتر خواهد شد. وعده ادامه آلودگی برای کلانشهر ۱۳ میلیونی پایتخت کارنامه عملکرد دولت و مدیریت شهری را پیشاپیش به روی شهروندان گشوده است.

موضوع آلودگی هوا کم‌کم به‌دلیل تکرار موضوع و انجام نگرفتن اقدامات برای پیشگیری و کاهش آن به سوژه نخ‌نمایی تبدیل شده است. در این روز‌ها هوای کلانشهر‌ها در آلودگی و سیاهی عملکرد نامناسب مسئولان گم شده‌اند و کسی پاسخگوی ناکارآمدی و کم‌کاری‌ها نیست. تشدید بیماری‌ها از یک‌سو و و انجام اقدامات ابتر، سلیقه‌ای و مقطعی از سوی دیگر بر میزان آلودگی و تبعات آن می‌افزاید.

بودجه حمل‌ونقل عمومی در حد صفر!
گویا دولت فقط از طریق تریبون خود و دستگاه‌های زیرمجموعه درصدد القای این موضوع است که دیگر نمی‌شود برای این حجم از آلودگی کاری کرد؛ چراکه با اختصاص ندادن بودجه برای توسعه و تکمیل شبکه حمل و نقل و حفظ محیط‌زیست تیر خلاص را بر برنامه و طرح هوای پاک شلیک کرده است. در این زمینه محسن هاشمی با بیان اینکه در ایامی به‌سر می‌بریم که مجلس شورای اسلامی، در حال بررسی لایحه بودجه سال آینده است، لازم دیدم نسبت به تضییع حق شهروندان تهرانی در این لایحه تذکر دهم، گفت: سهم حمل‌ونقل عمومی در بودجه سال آینده بسیار ناچیز و در حد صفر است، این بودجه قریب به ۲ هزار میلیارد تومان که بیش از یک‌چهارم آن بودجه عمومی دولت است حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان را برای یارانه نقدی در نظر گرفته است، اما از این مبلغ یک ریال به حمل‌ونقل عمومی تخصیص داده نشده است.

هاشمی با بیان اینکه مجموعاً سهم عمران شهری و مسکن در بودجه برای هر ایرانی فقط ۲ هزار تومان است، به این معنا که دولت وظیفه‌ای برای خود در این حوزه قائل نیست، افزود: سهم شهروندان استان تهران از بودجه عمرانی که بیشترین نقش را در تولید درآمد ملی در کشور دارند، کمترین سرانه بین ۳۱ استان کشور یعنی کمتر از ۶۰۰هزار تومان در سال است؛ سهم محیط‌زیست نیز از بودجه برای هر ایرانی ۷ هزار تومان و نزدیک به صفر در سال است. طبیعی است با این بودجه نباید انتظار اقدامات مهمی در حوزه محیط‌زیست داشت. وی از شهردار تهران خواست که حداکثر تلاش خود را برای احیای حقوق شهروندان تهرانی در بودجه و تثبیت وظایف دولت در قبال حمل‌ونقل عمومی و محیط‌زیست پایتخت به‌کار ببرد و قطعاً شهروندان سایر کلانشهر‌ها نیز که سیستم حمل‌ونقل عمومی آن‌ها نیاز به تقویت و تجهیز دارند، از وضعیت موجود بودجه ناراضی هستند. رئیس شورای شهر تهران در خاتمه افزود: سازمان برنامه و بودجه، کمیسیون تلفیق و نمایندگان مجلس شورای اسلامی به‌خصوص نمایندگان تهران که خود وضعیت نامناسب تهران را از نظر آلودگی هوا و ازدحام شدید در مترو و اتوبوسرانی مشاهده می‌کنند، حتماً متوجه هستند که با این بی‌مهری صورت‌گرفته در بودجه سال آینده، بحران حمل‌ونقل عمومی و آلودگی هوای تهران شدیدتر خواهد شد و بهتر است دست‌کم در لایحه بودجه به اندازه زیان تعطیلی پایتخت که روزانه بالغ بر هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود، اعتبار برای حمل‌ونقل عمومی تهران و بالطبع محیط‌زیست آن منظور کنند.

گم شدن وعده‌های دولت
دولت در این شش سال عمر خود تاکنون اقدام قابل قبولی برای کاهش آلودگی هوا انجام نداده و وعده‌های سر خرمن هم به جایی نرسیده است. رئیس دولت بار‌ها در مراسم‌های مختلف وعده تکمیل شبکه‌های حمل و نقل عمومی را داده ولی از اقدام و عمل به وعده‌ها به عناوین مختلف سر بازده است. گویا زندگی و زیستن در چتر آلودگی و آلایندگی هوا بخش جداناپذیر زندگی شهروندان در کلانشهر‌ها شده و مردم حق اعتراض هم برای داشتن هوای پاک را ندارند و دستگاه‌های نظارتی و بازرسی هم در این آلودگی گم شده‌اند که کاری انجام نمی‌دهند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار