کد خبر: 983341
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۹
در حالی که خداباوران در سراسر جهان میلاد مسیح روح‌الله را مبارک شمرده و آن را جشن گرفته‌اند، در سینمای غرب نفوذ جریان ضددینی باعث شده هتاکی به مقام پیامبر بزرگ خدا به جایی برسد که به عیسی (ع) تهمت همجنس‌گرایی بزنند!
محمد صادقی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: سینمای غرب از مدت‌ها پیش به واسطه نفوذ سرمایه‌های کثیف صهیونیست‌ها به دنبال تحریف اعتقادات خداباوران یهودی، مسیحی و مسلمان بوده و تحریف زندگی پیامبران بزرگ خدا از جمله عیسی (ع) یکی از سیاست‌های اصلی آنهاست.

در جدید‌ترین اهانت آشکار به مقام عیسی مسیح، در برزیل فیلمی کمدی با نام «اولین مصائب مسیح» ساخته شده که در آن با وهن مقام پیامبری به فرستاده بزرگ خدا تهمت شنیع همجنس‌گرایی زده شده است. این فیلم در شبکه «نتفلیکس» منتشر و باعث خشم مردم مسیحی برزیل شده است.

«خبرگزاری فرانسه» در گزارشی به واکنش مسیحیان برزیلی به ساخت این فیلم وهن‌آمیز پرداخته و می‌نویسد: «شرکت یوتیوب‌محور «پورتا دوس فوندوس» در ریو دوژانیرو، روز سه‌شنبه هدف این حمله قرار گرفت.

پورتا دوس فوندوس با محکوم کردن این میزان از خشونت ابراز امیدواری کرده است که مسئولان این حمله بازداشت و مجازات شوند.

در فیلم فکاهی ۴۶دقیقه‌ای «اولین وسوسه مسیح» عیسی ناصری به عنوان یک همجنس‌گرا به تصویر کشیده شده است. نام این فیلم یادآور رمان مشهور نیکوس کازانتاکیس با نام «آخرین وسوسه مسیح» است که بعداً مارتین اسکورسیزی فیلمی با همین نام را کارگردانی کرد.

از زمان انتشار «اولین وسوسه مسیح» در نتفلیکس در سوم دسامبر، موجی از اعتراض و مخالفت با این رسانه در میان اوانجلیست‌ها (مسیحیان انجیلی)‌ی برزیل و برخی کاتولیک‌های این کشور به راه افتاده است. صد‌ها هزار برزیلی با امضای یک طومار اینترنتی خواستار حذف این فیلم از نتفلیکس شده‌اند. از سوی دیگر سراسقف ایالت پرنامبوک برزیل گفته که یک نیروی شیطانی شبکه نتفلیکس را تسخیر کرده است.»

۳ هزار و ۶۶۸ ارجاع سینمایی به مسیح (ع)
زندگی عیسی مسیح، مانند زندگی دیگر پیامبران بزرگ بنی‌اسرائیل، مورد توجه سینمای غرب بوده و است. براساس اطلاعات پایگاه بین‌المللی اطلاعات سینمایی «IMDB» تا امروز بیش از ۳ هزار و ۶۶۸ ارجاع سینمایی به عیسی مسیح به ثبت رسیده است، اما از این حجم بزرگ تنها چند فیلم وجود دارد که در قامت یک فیلم سینمایی عظیم «بیگ پروداکشن» تولید شده و در آن زندگی مسیح (ع) در بطن آن قرار دارد.

از اولین فیلم‌های سینمایی ساخته شده درباره زندگی مسیح (ع) در دهه ۱۹۳۰ تا امروز، می‌توان به فیلم‌هایی مانند «عیسی ناصری»، «آخرین وسوسه مسیح»، «مصائب مسیح» و «پسر خدا» اشاره کرد. نکته جالب توجه این است که در اولین برداشت‌های سینمایی از زندگی مسیح (ع)، نمایش عیسی (ع) پر از احترام با انتخاب چهره‌هایی که معصومیت را یادآوری می‌کند همراه است، اما هرچه سینما به جلو می‌رود، چهره عیسی (ع)، از آن معصومیت دور شده و حتی در «آخرین وسوسه مسیح» آنچه از پیامبر بزرگ خدا توسط هالیوود به نمایش درمی‌آید چیزی شبیه «بدمن»‌های فیلم‌های سینمایی است.

در اکثر فیلم‌های ساخته شده درباره مسیح (ع) که بر اساس کتب مقدس میان مسیحیان و کلیمیان ساخته شده، چهره مسیح به شدت غربی و اروپایی ترسیم شده است، در حالی که این پیامبر عظیم‌الشأن، در فلسطین در غرب آسیا دیده به جهان گشوده و قاعدتاً چهره غربی داشتن برای او چندان قابل تصور نیست.

در یکی از سکانس‌های فیلم ماندگار «مالکوم ایکس» ساخته «اسپایک لی»، مالکوم که نسبت به ارائه تصویر تحریم شده از عیسی (ع) معترض است، از کشیش زندان سؤال می‌کند که چرا برخلاف کتاب مقدس که در آن چهره مسیح مانند مس سرخ تصویر شده است، در مجسمه‌های ساخته شده از مسیح مصلوب چهره وی سفیدپوست است؟! این تصویری است که در اکثر آثار غربی و حتی غیر غربی ساخته شده درباره مسیح (ع) دیده می‌شود. «ربکا کلو» نویسنده سینمایی سایت «denofgeek» با اشاره به ساخت فیلم «بشارت منجی» در ایران، از اینکه در این فیلم که با نگاه اسلامی به زندگی عیسی (ع) ساخته شده، باز هم مسیح با مو‌های بلوند تصویر شده، انتقاد کرده است.

«بشارت منجی» را می‌توان جزو نادرترین برداشت‌های سینمایی در یک کشور مسلمان از زندگی مسیح (ع) دانست که در سینمای ایران مشابه ندارد و برخلاف نگاه‌های غربی که مسیح را «پسر خدا» می‌دانند، عیسی (ع) در این فیلم بنده خالص خدا نمایش داده شده و بشارت آمدن آخرین منجی را می‌دهد. با این وجود نداشتن ساختار حرفه‌ای و حتی عدم‌استفاده از تیم حرفه‌ای در بازیگران باعث شد «بشارت منجی» در سینمای ایران به اثری تاثیرگذار تبدیل نشود. در دهه ۷۰، جنبش‌های اجتماعی در امریکا باعث تغییراتی در مسیر فیلمسازی با موضوع زندگی پیامبران شد. از این به بعد دیگر پیامبر خدا مسیح، آن گونه که فقط در کتاب‌های قدیمی مذهبی تصویر شده بود به نمایش درنیامد.

کارگردانان جدید در دهه ۷۰، تمایل داشتند مسیح (ع) را نه یک منجی الهی بلکه یک کنشگر اجتماعی که به دنبال ارائه صلح و دوستی و حفظ محیط زیست است، نمایش دهند.

«مصائب مسیح» جزو پرمخاطب‌ترین آثار تاریخ سینما
اما یکی از تاثیرگذارترین و بحث‌برانگیز‌ترین آثار ساخته شده درباره زندگی عیسی مسیح، فیلم «مصائب مسیح» به کارگردانی «مل گیبسون» است. این فیلم در سال ۲۰۰۴ میلادی ساخته شد و کارگردان بر شکنجه‌های مسیح (ع) و آزار وی تأکید دارد. همین مسئله باعث شد تا لابی‌های یهودی دست به کار شوند و خواستار جلوگیری از نمایش این فیلم شوند.

خشونت فیلم باعث شد تا در رده‌بندی سنی فیلم بالاترین درجه ممکن به آن داده شود و مقامات دینی مسیحی در جهان نسبت به آن اعتراض کنند. با آنکه در نهایت نیز روایت این فیلم از زندگی مسیح (ع) با روایت قرآنی در تضاد است، می‌توان این فیلم را از حیث پرداختن به مشکلاتی که مسیح در راه هدایت مردم داشته است، یکی از منصفانه‌ترین آثار ساخته شده در سینمای غرب دانست. در میان کشور‌های اسلامی تنها چند کشور مانند ایران، ترکیه و مصر در سینما صاحب صنعت فیلمسازی هستند. در این میان به خاطر نفوذ جریان‌های تجاری و تفکرات غربی در سینما‌های ترکیه و مصر نمی‌توان به ساخت فیلمی حرفه‌ای بر اساس روایت قرآنی زندگی مسیح (ع) دلخوش بود.

در این میان ایران می‌تواند روایت دقیق از زندگی مسیح (ع) را به جهانیان ارائه دهد که نتیجه آن به نزدیکی و تقریب میان ادیان الهی منجر شود، اما این اتفاق به دلیل ضعف مدیریت سینمای ایران تاکنون رقم نخورده است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
0
0
سلام
توضیحات خیلی خوبی بود امیدوارم روزی در سینمای ایران آثار فاخری را درباره حضرت مسیح ع و زندگی ایشان شاهد باشیم تا علاوه بر آشنایی با آن پیامبر گرامی تقریب میان ادیان الهی را شاهد باشیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار