کد خبر: 983179
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۷
امریکا همزمان با اشغال چاه‌های نفتی در شمال سوریه، حملات خود علیه تاسیسات نفت و گاز در مناطق تحت کنترل دمشق را از سر گرفته است. ولید المعلم با بیان اینکه مردم سوریه در فصل سرما به نفت نیاز دارند، گفته است که امریکا پهپاد‌هایی را برای بمباران تأسیسات نفتی در شهر حمص ارسال می‌کند؛ حملاتی که با هدف ایجاد وقفه در عملیات آزادسازی ارتش در ادلب انجام می‌شود.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: امریکا که در ۹ سال گذشته از هیچ اقدامی برای ضربه زدن به منافع دولت و ملت سوریه فروگذاری نکرده است، باز هم به کارشکنی‌های خود در این کشور ادامه می‌دهد. نیرو‌های امریکایی که در ماه‌های اخیر بر چاه‌های نفتی شمال سوریه مسلط شده و به دنبال عرضه آن به خارج هستند، به تاسیسات نفتی محدود در دست سوریه هم رحم نمی‌کنند. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، ولید المعلم، وزیر خارجه سوریه روز سه‌شنبه در دیدار با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه گفت: «ایالات متحده پهپاد‌هایی را برای بمباران تأسیسات نفتی در شهر حمص ارسال می‌کند، در حالی که ما با توجه به فصل زمستان به نفت نیاز داریم.» المعلم خاطرنشان کرد: «توطئه امریکایی، ترکیه‌ای و اسرائیلی و برخی کشور‌های منطقه برای مانع‌تراشی در برابر تلاش‌های ما برای سرکوب تروریسم ادامه دارد.» او درباره همکاری با روسیه هم گفت: «با روسیه می‌خواهیم همچنانکه در زمین نظامی همکاری داریم در زمینه اقتصادی هم همکاری داشته باشیم.» لاوروف هم در این دیدار گفت: «روسیه تمام تلاش‌های خود را برای کمک به بازیابی حاکمیت سوریه و یکپارچگی آن به‌کار خواهد گرفت.» روز دوشنبه وزیر نفت سوریه گفته بود که حملات پهپاد‌های ناشناس تقریباً همزمان به سه مورد از تاسیسات در مرکز کشور از جمله پالایشگاهی در شهر حمص و همچنین دو تاسیسات گاز صورت گرفته است.

امریکا در سال‌های گذشته به بهانه مقابله با تروریست‌های داعش بار‌ها تاسیسات نفتی و زیرساخت‌های سوریه را مورد هدف قرار داده است تا در صورت پیروزی نیرو‌های سوری بر مناطق اشغال شده، زمین سوخته نصیب دمشق شود. امریکا تلاش می‌کند با حمله به تاسیسات نفت و گاز سوریه، دولت دمشق را تحت فشار قرار داده و بتواند امتیازاتی را بگیرد. حملات امریکا در شرایطی است که دو ماه پیش دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور تصمیم به خروج نیروهایش از خاک سوریه گرفت، اما در پی موج مخالفت‌های داخلی، از تصمیم خود عقب‌نشینی کرد و نیرو‌های بیشتری را به شمال و شرق سوریه اعزام کرد تا به ادعای خود از چاه‌های نفتی سوریه محافظت کنند. اکنون ۹۰ درصد چاه‌های نفتی سوریه در اختیار امریکایی‌ها قرار دارد و بر اساس گفته مقامات روسیه، واشنگتن ماهانه ۳۰ میلیون دلار از منابع نفتی سوریه را به خارج صادر می‌کند که واکنش تند مسکو و دمشق را در پی داشته است و آن‌ها این اقدام را غارتگرانه اعلام کرده‌اند.

پیشروی‌های ارتش
حملات پهپادی امریکا به تاسیسات نفتی سوریه در حالی است که نیرو‌های مقاومت در روز‌های اخیر عملیات آزادسازی در ادلب را آغاز کرده و به پیشروی در مواضع تکفیری‌ها ادامه می‌دهند. ارتش سوریه در ادامه پیشروی‌های اخیر در جنوب شرق استان ادلب، خود را به چهار کیلومتری بزرگراه بین‌المللی حلب - حماه رساند. به گزارش شبکه المیادین، ارتش سوریه در ادامه پیشروی‌های روز‌های اخیر در استان ادلب، با آزادسازی شهرک جرجناز، در جنوب شرقی استان ادلب به دستاورد میدانی مهمی دست یافت تا راه برای آزادسازی هدف بعدی یعنی شهر معره النعمان فراهم شود. یگان‌های ارتش سوریه دوشنبه شب شهرک مهم جرجناز را پس از درگیری‌های شدید با گروه‌های تروریستی مستقر در این شهرک در شرق بزرگراه حماه-معره النعمان آزاد کردند آن هم پس از اینکه مقر‌های تروریست‌ها و مراکز فرماندهی آن‌ها را در این شهر هدف قرار دادند و خسارات سنگین جانی و تجهیزاتی بر آن‌ها وارد آوردند. بر اساس این گزارش، نیرو‌های ارتش سوریه همچنین به سمت شمال غرب پست دیده‌بانی ترکیه در منطقه سیلو‌های شهرک الصرمان رسیدند و پس از اینکه سلاح‌های سنگین تروریست‌ها را از دور خارج کردند، به سمت شهرک‌های «فعلول» و «خربه معراته» پیشروی کردند.

امریکا از موفقیت نیرو‌های مقاومت در برابر تروریست‌ها نگران است و به همین خاطر تلاش می‌کند با حملات به تاسیسات نفتی وقفه در عملیات آزادسازی شهر‌ها ایجاد کند تا بدین ترتیب برای مدتی کوتاه به تکفیری‌های تحت حمایت خود تنفس مصنوعی داده و آن‌ها را برای نبرد مجدد با دمشق تجهیز کند. استان ادلب آخرین دژ گروه‌های تروریستی در سوریه به شمار می‌رود و امریکا به خوبی می‌داند که با آزادسازی آن، برنامه‌های چند ساله‌اش برای سرنگونی بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه بر باد خواهد رفت. باتوجه به اینکه پیروزی نهایی ارتش سوریه و همپیمانانش در مقابل تروریست‌ها نزدیک است، به همین منظور واشنگتن تلاش می‌کند حداقل آتش جنگ در این کشور را شعله‌ور نگه دارد تا بتواند از این طریق امنیت رژیم صهیونیستی را تضمین کند.

حملات به حمیمیم
همزمان با عملیات امریکا علیه تاسیسات نفتی دمشق، تروریست‌های همسو با واشنگتن هم حملاتی را به پایگاه‌های روسیه ترتیب داده‌اند. مرکز آشتی روسیه در سوریه اعلام کرد که تروریست‌ها سعی داشتند با استفاده از پهپاد به پایگاه حمیمیم در لاذقیه حمله کنند. به نوشته خبرگزاری تاس، ژنرال یوری بورنکوف، فرمانده مرکز آشتی روسیه گفت: «روز یک‌شنبه بعد از تاریک شدن هوا، شبه‌نظامیان عناصر گروه‌های مسلح غیرقانونی تلاش کردند با هواپیما‌های بدون سرنشین به پایگاه هوایی حمیمیم حمله کنند و سیستم‌های پدافند هوایی روسیه دو پهپاد را در جنوب شرقی پایگاه شناسایی و ساقط کردند.» بر این اساس، هیچ کسی در این حمله صدمه ندید، به تجهیزات نظامی پایگاه حمیمیم نیز آسیبی وارد نشد و مانند قبل به فعالیت خود ادامه می‌دهد. از سوی دیگر، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در جمع فرماندهان وزارت دفاع با اشاره به حضور نیرو‌های این کشور در سوریه اظهار کرد: «حضور روسیه در طرطوس سوریه در راستای تضمین صلح و ثبات در این منطقه است. مسکو و دمشق پیشتر درباره اجاره بندر دریایی طرطوس به روسیه به مدت ۴۹ سال توافق کرده بودند. روسیه باید مانع از تجاوز به خود و همپیمانانش شود.»

به گزارش شبکه راشا تودی، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه هم درباره اقدامات مسکو در خاک سوریه گفت: «اخیراً بالگرد‌های می‌۲۸ و نسخه‌های جدید از بمب‌ها و موشک‌ها را در عملیات در سوریه آزمایش کردیم و به تقویت زیرساخت‌های خود در منطقه قطب ادامه خواهیم داد و یگان‌های پدافند هوایی نظامی در آن مستقر کردیم. جنگنده‌های ما در دو سال گذشته روزانه ۷۰ تا ۸۰ سورتی پرواز در سوریه داشته‌اند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار