کد خبر: 981992
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۲
رئیس‌جمهور سوریه در مصاحبه با شبکه‌ای چینی تاکید کرد چشم‌اندازی برای ماندن آمریکایی‌ها در این کشور وجود نخواهد داشت و آمریکا از سوریه خارج خواهد شد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، در گفتگو با شبکه تلویزیونی «فینیکس تی وی» چین اعلام کرد چشم‌اندازی برای باقی ماندن نظامیان آمریکایی در سوریه وجود ندارد.

او گفت: چشم‌اندازی برای ماندن آمریکا در سوریه وجود نخواهد داشت و آمریکا از سوریه خارج خواهد شد.

بازسازی سوریه به طور مرحله‌ای آغاز می‌شود

رئیس‌جمهور سوریه درباره بازسازی این کشور اعلام کرد: ما در انتظار به پایان رسیدن هیچ گونه مرحله از مراحل جنگ نبودیم تا بازسازی کشور آغاز کنیم. فعلا عملیات بازسازی مستقیم پس از آزادسازی هر منطقه چه منطقه بزرگ بود یا کوچک روستا یا شهر بود شروع می‌شد.

اسد افزود: بازسازی به طور مرحله‌ای آغاز می‌شود. مرحله نخست متضمن تاسیس زیربنایی یا نوسازی زیربنایی به خصوص در زمینه آب و برق است ودر پی آن دولت به سوی بازسازی مدارس و مراکز بهداشتی و بیمارستان‌ها حرکت می‌کند. اما مهمترین مرحله بازسازی که بعدا صورت می‌گیرد و چالشی بزرگ برای ما در این چارچوب محسوب می‌شود به مسئله بازگراندن روال طبیعی زندگی به خصوص در حوزه اقتصادی مرتبط است.

او اضافه کرد: این امر نیاز شدید به تلاش وایجاد فضای داخلی را دارد، فضای خارجی تاثیرات منفی علیه عملیات بازسازی می‌گذارد و جلوی تسریع این روند را می‌گیرد همچنین تحمیل محاصره از سوی کشور‌های غربی علیه سوریه است؛ لذا بازسازی از سر گرفته است، اما ما نیاز به سرمایه گذاری داخلی وخارجی داریم تا این روند را تندتر شروع بشود.

رئیس‌جمهور سوریه درباره سرمایه‌گذاری چین گفت: ما از چین توقع داریم که سرمایه‌داران خود را برای آمدن به سوریه تشویق کند حداقل بیایند در مناطقی که کاملا امنیت برقرار شده سرمایه‌گذاری کنند.

طرح کمربند و جاده تحولی راهبردی در سطح جهان محسوب می‌شود

اسد درباره طرح کمربند و جاده هم گفت: اگر به این طرح به دیده راهبرد نگاه کنیم می‌توان گفت که این طرح یک تحول راهبردی در سطح جهان محسوب می‌شود. تحولی در نوع روابط بین‌المللی است.

او افزود:، چون قبلا جهان شاهد هژمونی و سلطه‌طلبی غرب بود ودر مقدمه آن آمریکا بود. اکنون یک کشور ابرقدرت وجود دارد و آن چین است که به دنبال تحکیم نفوذ خود در جهان است، اما نه از طریق تحمیل سلطه خود بلکه از طریق اعتماد سازی بین دوستان است. نفوذ اینجا به معنای منافع مشترک است.

رئیس‌جمهور سوریه درباره تمایل این کشور برای کمک در طرح کمربند و جاده اعلام کرد: در واقع طی مراحل گذشته یعنی اوایل جنگ و به علت بی‌ثباتی، این مسئله در اولویت‌ها خودمان نبود. اما چون اوضاع عوض شد و با بازگشت امنیت به کشور وهمزمان با چرخش چرخ اقتصاد در سوریه امسال وارد گفتگو جدی با دولت چین در مورد نحوه اینکه سوریه جزوی جاده ابریشم باشد، شده‌ایم.

اسد در ادامه این مصاحبه درباره ادعای آمریکا در حمایت از چاه‌های نفت در منطقه شرق فرات در سوریه گفت: قبل از حضور آمریکایی‌ها، جبهه النصره در ابتدا این چاه‌ها را سرمایه‌گذاری می‌کرد، و بعد از اینکه داعش آمد و النصره را بیرون کرد همچنین نفت را سرقت کرد و آن را از طریق ترکیه فروش می‌کرد.. ترکیه همدست با همه این گروه‌ها است.

او درباره درآمد نفتی سوریه هم اعلام کرد: در آغاز جنگ، درآمد‌های نفتی تقریبا به صفر رسیده بود، اما بعد از باز پس گیری بخش کوچکی از چاه‌ها، مقدار کمی از نفت داریم. تأثیر مثبت نفت بر اقتصاد سوریه محدود است، زیرا بیشتر چاه‌های نفتی تحت کنترل گروه‌های تروریستی قرار دارد.

ضربه زدن به تروریست‌ها حضور آمریکا را تضعیف می‌کند

رئیس جمهور سوریه در پاسخ به این پرسش که سوریه چگونه با موضوع حضور آمریکا در مناطق نفتی در شرق فرات مقابله می‌کنند، گفت: اولویت ما در سوریه ضربه زدن به تروریست‌هاست، زیرا ضربه زدن به تروریست‌ها حضور آمریکا را تضعیف می‌کند. سپس، گروه‌های سوری باید ترغیب شوند که به آغوش وطن برگردند.

کشور‌های خارجی از اعتراضات ایران، عراق و لبنان برای ایجاد هرج و مرج سوءاستفاده می‌کنند

او درباره اعتراضات در ایران، لبنان و عراق هم گفت: کشور‌های همسایه مستقیماً بر ما تأثیر می‌گذارند، اما خاورمیانه منطقه واحد محسوب می‌شود، زیرا بافت اجتماعی یکسانی دارد. اعتراضات مردمی به منظور رفع مشکلات شهروندان رخ می‌دهد، اما کشور‌های خارجی برای ایجاد هرج و مرج و دخالت در امور داخلی این کشور‌ها از این اعتراضات سوءاستفاده می‌کنند.

رئیس جمهور سوریه در پاسخ به این پرسش که آیا آمریکا نقشی در ایجاد هرج و مرج‌ها دارد، گفت: این امر بدیهی است. اکنون در تمام جهان این مسئله معروف شده است. این سیاست آمریکا و متحدانش است. این کشور‌ها هرج و مرج را برای تحقق منافع خود ایجاد می‌کنند. در حالی که روسیه و چین و اغلب کشور‌های جهان فکر می‌کنند که ثبات و قوانین بین‌المللی موجب تحقق منافع جهان می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار