کد خبر: 981034
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۰
رئیس دفتر تبلیغات استان اصفهان :
حجت‌الاسلام محمد قطبی گفت: با اتفاقات‌هایی که در آینده وسعت هم خواهد گرفت و دامنه انقلاب اسلامی از مرزهای ایران هم خارج شده، باید به مسائل حکومت دینی در کل دنیا پاسخ دهیم و این نوع حکومت در کشورهای مختلف درحال شکل‌گیری است.

به گزارش محمد جواد عرفان منش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان ، رئیس دفتر تبلیغات استان اصفهان در دومین نشست جایگاه فقه حکومتی در تحقق گام دوم انقلاب اسلامی اظهار کرد: موضوعات فقه حکومتی را در هرصورت که به آن نگاه کنیم، باید به آن بپردازیم.

حجت‌الاسلام محمد قطبی  بیان داشت :انقلاب اسلامی وارد دهه پنجم شده است و بسیاری از مسائل فقهی ناظر به حکومت  اسلامی هنوز به آن پرداخته نشده و پاسخی نیز به مسائل حکومت دینی داده نشده است.

وی خاطر نشان کرد: در این چند دهه گذشته اتفاقات خوبی در مسائل فقهی رقم خورده است و امروز بالغ بر 20 تا 30 درس منظم در باب فقه حکومت یا دولت داریم ولی این میزان به نسبت میدان وسیعی که داریم، کم است و باید توسعه یابد.

رئیس دفتر تبلیغات استان اصفهان اذعان داشت : انقلاب اسلامی از مرزهای ایران خارج شده و حکوت اسلامی باید به مسائل دینی وچراها و بایدها در کل دنیا پاسخگوباشد و مدل این حکومت در کشورهای مختلف درحال شکل‌ گرفتن است.

حجت‌الاسلام قطبی افزود : موضوع عدالت ‌محوری و احقاق حقوق عامه و آزادی‌های مشروع و نظارت بر اعمال قانون مبحثی است که در حوزه فقه دولت هم وجود دارد و در حکم رئیس قوه قضائیه نیزبه عنوان یک عبارت محوری از سوی مقام معظم رهبری به آن اشاره شد.

وی ابرازکرد: در بیانیه گام دوم انقلاب 7 محورمطرح شد که یکی از محورها عدالت و عدالت‌ورزی ورسیدگی به حقوق عامه است که در نوع خود بسیار دارای اهمیت است.

رئیس دفتر تبلیغات استان اصفهان گفت: آن چه به عنوان وجه مشترک بین همه آحاد جامعه یا بخش‌های بزرگی از جامعه وجود داشته باشد، تحت عنوان حقوق عامه اطلاق می‎‌شود که به عنوان مثال هوای پاک یکی از این نمونه‌هاست.

وی باتاکید درمفاد قانون اساسی اذعان داشت :برای قوه قضائیه 5 ماموریت لحاظ شده است که بند دوم آن احیا و صیانت حقوق عامه است که به جرات می‌توان گفت در این چهار دهه در منظومه عدل‌گستری نتوانستیم از بند اول عبور کنیم و به بند دوم برسیم و اگرچه اقداماتی در این زمینه ابلاغ شده ولی اقدامات کافی نبوده و در این 4 سال گذشته مقام معظم رهبری در دیدارهای کارکنان دستگاه قضایی و قاضیان به این موضوع اشاره کرده‌اند.

حجت‌الاسلام قطبی بیان داشت: یکی از عرصه‌هایی که در حوزه حقوق جامعه اسلامی است استاندارد حقوق عامه است که باید بیشتر به آن توجه کرد ودراین خصوص تاکنون نسبت به آن غفلت شده وما براساس آموزه‌های دینی حق داریم که آنچه مصرف می‌ شود و در معرض استفاده قرار می‌گیرد، استاندارد داشته باشد

رئیس دفتر تبلیغات استان اصفهان ادامه داد: در استاندارد شاخه دیگری وجود دارد که در دنیا بسیار به آن توجه کرده‌اند و در کشور ما طی چندسال اخیر حوزه استاندارد در مورد خدمات نیز ورود پیدا کرده ولی هنوز با ایده‌آل‌ها بسیار فاصله داریم و در این حوزه تقریبا اقدامی صورت نگرفته است.

وی تصریح کرد: میدان خدمات بسیار وسیع‌تر از میدان کالاست و این حق طبیعی ماست که این مسائل در اطراف ما رعایت شده باشد که متاسفانه در این حوزه حتی یک سطر هم کار فقهی انجام نشده است؛ اگر یک فرد تمام سرمایه فقهی و علمی خود را در حوزه استاندارد بیاورد، نمی‌تواند فقط همین یک حوزه حقوق عامه را جواب دهد.

حجت‌الاسلام قطبی مطرح کرد: حق طبیعی انسان‌هاست که در جامعه اسلامی به خدمات، محصولات، محیط‌ها و آنچه که در حکومت برای مردم تعریف شده، دسترسی داشته باشد که این زمینه هم بسیار گسترده است و فقه در این حوزه به آن نپرداخته است.

وی ادامه داد: سوادها موضوع و حوزه دیگری است که یونسکو هرساله یک حوزه را اعلام می‌کند و می‌گوید مردم دنیا باید به آن حوزه مسلط باشند؛ در این زمینه فقه در مسائل ابتدایی احکام داریم ولی در حوزه‌های مختلف دیگر تقریبا کار فقهی و فکری نشده است.

حجت‌الاسلام قطبی با عنوان اینکه چون به برخی از مسائل دسترسی نداریم، کار فقهی در مورد آن انجام نشده، گفت: قضیه 2030 که رهبری هم به آن ورود کردند، ما هنوز کاری نکردیم و سواد جنسی که زیرشاخه‌ای از سواد است، مسائل فقهی آن حل نشده است.

رئیس دفتر تبلیغات استان اصفهان تاکید داشت: در بحث حقوق‌های عامه مسائلی که جمعیت بیشتری را دربر می‌گیرد، مهم‌تر است و حقوق امنیت وحقوق سلامت باید در اولویت قرار گیرد که دراین باره اتفاقات خوبی انجام شده ولی هنوز اقدامات کافی نیست.

وی تاکید کرد: دسترسی به اطلاعات و آمار از مصادیق حقوق عامه است واطلاعاتی که محرمانه نیست باید در دسترس عموم جامعه قرار بگیرد و اینکه چه اطلاعاتی هم در این دسته تقسیم‌بندی شود، خود نیازمند مسائل فقهی است.

حجت‌الاسلام قطبی: درحال حاضردر دستگاه‌های متعدد کشور کارهای علمی و پژوهش متعددی انجام می‌شود ولی طبق یک قانون نانوشته تمامی این پژوهش‌ها را محرمانه طبقه‌بندی می‌کنیم؛ به مجلس قبلی پیشنهاد دادم که هر پژوهشی با منابع بیت‌المال انجام شد، پس از اتمام در اختیار همه قرار بگیرد و دیگر نباید در یک اداره باقی بماند که این طرح تاحدودی هم پیش رفت ولی در ادامه رها شد.

وی عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین موانع حقوق عامه انحصار است که متاسفانه در جامعه و نه فقط در کشور بلکه در کل دنیا این موضوع وجود دارد؛ صنفی‌سازی یکی دیگر از موانع حقوق عامه است که در فقه هم به آن کمتر پرداخته شده است.

رئیس دفتر تبلیغات استان اصفهان ادامه داد: حقوق اگر متکی بر فقه نباشد، تبدیل به حقوقی می‌شود که مغایر با شرع می‌شود؛ مانع دیگر پیچیده‌سازی قانون است که در ادامه تبدیل به انحصار می‌شود.

وی اضافه کرد: تغییر در رویه‌ها و قوانین یکی دیگر از موانع است و همین گران شدن یکباره بنزین از مصادیق آن است و نباید قوانین و رویه‌ها به این سادگی و راحتی تغییر کند؛ در کشورهایی که قائل به فقه اسلامی نیستند، این مسائل را رعایت می‌کنند ولی ما مدعیان ولایت و پیروی از ائمه گاها این کار را نمی‌کنیم.

حجت‌الاسلام قطبی در پایان اظهار داشت: البته باید در کنار توجه به این موضوعات فقهی، فقه انفرادی و مسائل اعتقادی و آخرتی نیز مورد توجه باشد که اگر این اتفاق رخ ندهد، حقوق عامه هم ارزشی نخواهد داشت.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر