کد خبر: 980362
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۵
حسن رشوند
سرویس سیاسی جوان آنلاین: حوادث فتنه گون آشوب‌های اخیر، ابعاد و لایه‌های مختلفی دارد که توصیف و تبیین این حوادث ناگوار، هم یک ضرورت است هم اینکه تحلیل آن، نیازمند گذشت زمان است تا با روشن شدن زوایای آن، به‌ویژه پس از پالایش دستگیرشده‌ها و دریافت اعترافات سر حلقه‌ها و شبکه‌های دشمن که در کف خیابان حوادث را رقم زدند، مورد تحلیل قرار گیرد. شرط تحلیل دقیق این حادثه که در بستر یک فتنه منطقه‌ای رقم خورده، این است که فارغ از حواشی‌های گنگ کننده و به دور از سخنان ناصواب برخی عناصر سیاسی که با هدف‌های خاص، هر روز ژست روشنفکری گرفته و در صددند کانون توجه را به سمت و سوی دیگری سوق دهند، باید دانست که در کنار همه صحنه‌های ناراحت کننده این حوادث، اگر از سر تدبّر و تعقل به آنچه رخ داده نگریسته شود و مجهز به چراغ مه شکنی شد که لازمه عبور از شرایط آشوب و فتنه‌هاست، یقیناً از تهدیداتی که در این مدت بر کشور عارض شده، می‌توان یک فرصت بزرگ را خلق کرد. تردیدی نیست که هر تهدیدی، قابلیت تبدیل به فرصت را دارد. از همین رو است که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی اخیرشان، منطق تشکیل و تداوم بسیج را «مقابله با تهدید و تبدیل تهدید‌ها به فرصت‌ها» دانستند. در این منطق، هر چه تهدید بیشتر باشد، فرصت‏ها هم بیشتر خواهد بود. با این نگاه برخی فرصت‌های به وجود آمده و درس‌ها و آموزه‌های موجود در متن و حاشیه این غائله را می‌توان چنین بر شمرد:

۱. این غائله فرصتی است تا همه کاستی‏ها و ضعف‌های خود را در عرصه سیاستگذاری، تصمیم‌گیری و اجرا احصا و برای ترمیم آن اقدام کنیم. عمر این مجلس که تمام شد و هیچ آبی از آن برای مردم و رفع مشکلات آن‌ها در بستر قانونگذاری درست گرم نشد، اما باید از هم اکنون به فکر مجلسی بود که بتواند با قانونگذاری خوب، روند سیاستگذاری‌ها را تغییر دهد و امید را که بزرگ‌ترین سرمایه اجتماعی انقلاب و نظام اسلامی است، به کشور باز گرداند.
۲. در عرصه‌های تربیتی، تعلیمی و اجتماعی و اداری، گره‌های بسته و ناگشوده‌ای داریم که باید با سرانگشت تدبیر وبرنامه‌ریزی آن‌ها را گشود. اینکه ۷۰ درصد دستگیر شدگان که تاکنون قریب به اتفاق آن‌ها آزاد شده‌اند سنین زیر ۳۰ سال داشته و هیچ‌گونه سابقه بازداشتی هم نداشته‌اند، گویای آن است که توجه به قشر جوان و نوجوان این کشور باید از جمله اولویت‌هایی باشد که تا حالا مورد غفلت مسئولان بوده است. در اینجاست که جایگاه و کارکرد مجموعه‌هایی که خود را متولی جوانان می‌دانند و سالانه صد‌ها هزار میلیارد تومان پول بیت‌المال را به هدر می‌دهند، بدون آنکه کمترین خاصیتی داشته باشند، روشن می‌شود.
۳. فرصت دیگری که در پی این غائله بزرگ می‌تواند حاصل شود، از پسِ موضع‌گیری حکیمانه رهبر انقلاب و ابهامات به وجودآمده آن می‌تواند صورت پذیرد. این وضعیت، به جای آنکه موجب نگرانی باشد، فرصت تبیین درست مفهوم ولایت فقیه و مصداق کامل آن درزمان حاضر است. این فرصتی بی بدیل برای تحلیلگران سیاسی، مبلغان و نخبگان مؤمن و انقلابی است.
۴. با محدودسازی اینترنت و قطعی موقتی آن فرصتی پدیدآمد که برخی از برکات شبکه ملی اطلاعات شناخت پیدا و ضرورت آن را دوچندان احساس کنند. عدم قطعی شبکه بانکی، مخابراتی، حمل و نقل و اتوماسیون اداری کشور، از این جمله است. اما هنوز تا تحقق شبکه ملی اطلاعات راه زیادی باقی است. نقاط قوت موجود نشانگر آن است که می‏توانیم راه باقیمانده را سریع‌تر برویم و یکی از زیرساخت‌های اصلی و راهبردی امنیت فرهنگی و اقتصادی کشور را فراهم کنیم.
۵. حوادث اخیر نشان داد، ظرفیت زیادی برای کار سازماندهی مردمی وشبکه سازی میدانی و مجازی وجود دارد. در شرایط کنونی توجه به شبکه مساجد و پایگاه‌های بسیج با رویکرد محله محوری می‏تواند، توان مقابله مردمی با حوادث و بحران‏ها را افزایش دهد. این همان چیزی است که رهبر فرزانه انقلاب امسال در دیدار بسیجیان در سالروز تشکیل بسیج بدان تأکید داشتند.
۶. نسل سوم و چهارم انقلاب که با دوران گذشته انقلاب آشنایی نداشته و از نیرنگ‏ها، فتنه‌ها و توطئه‌های پیچیده بی اطلاع هستند، در مواجهه با این تهدیدها، فرصت زیادی برای شناخت عینی آن‌ها پیدا کردند. به شرطی که نهاد‌ها و تشکل‏های فعال در این عرصه، قدر این شرایط را در آگاه سازی جوانان بدانند.
۷. اگر چه این گونه حوادث، تلخی و مرارت‏های خاص خود را دارد، لکن از جهت دیگر روشن کننده مرز‌های ایمان و نفاق، مؤمن و منافق است و موجب شناخته شدن لایه‌های پیدا و پنهان هر حادثه و آشوب و فتنه می‏شود و در سطح کلان نیز به اعتلای معرفتی و بصیرتی جامعه می‏انجامد. بنابراین، در کنار رنج و ضربتی که از ناحیه چنین غائله‌هایی بر پیکر جامعه و نظام اسلامی فرود می‌آید، باید بدانیم که چنین حوادثی تراز فهم شناختی و بصیرتی ملت ایران را افزایش می‌دهد.
۸. یکی دیگر از فرصت‌های این حوادث و غائله‌ها، مصون‌سازی بیشتر کشور مقابل فتنه‌های آینده است. توطئه آبان ماه چه بسا در ماه‌های آینده و در آستانه انتخابات با شدت بیشتر و پیوند دو حرکت اجتماعی با سیاسی رقم می‌خورد که در این صورت، شاید کنترل و جمع کردن غائله به مراتب سخت‌تر از شرایط فعلی باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار