کد خبر: 978301
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۵
حسین فصیحی
یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که منجر به ایجاد امنیت می‌شود همبستگی عمومی برای تولید آن است. فارغ از اینکه وظیفه ذاتی تأمین امنیت به عهده پلیس است، بدون تردید این جمله مدام از سوی متولیان در ادبیات عمومی جامعه نقل می‌شود که شهروندان نقش مهمی در ایجاد امنیت و نشاط در جامعه دارند، اما اگر از یکی از همین متولیان که مشغول نطق این جمله است، بخواهید نقش شما در این جمله را برایتان تفسیر کند چیزی بیش از خوانش دوباره آن دستگیرتان نمی‌شود، دلیل آن هم این است که ساختار‌های دولتی و مدیریتی در جامعه به گونه‌ای تعریف شده‌است که هموار بین ساختار‌های مدیریتی و حرکت‌های مردم نهاد، دیوار بی‌اعتمادی حاکم باشد. با این حال مدتهاست در کنار پایدار ماندن دیوار بی‌اعتمادی مدیران به حرکت‌های مردمی، پویش‌های مردمی شکل گرفته است. در جریان این پویش‌ها که به مدد شبکه‌های اجتماعی بر دامنه آن افزوده می‌شود، مردم برای کمک به همنوعان خود توانایی‌های خود را به اشتراک می‌گذارند. به عنوان مثال وقتی شهرداری حاضر به جمع آوری افراد بی‌خانمان در سرمای شدید هوا نمی‌شود، عده‌ای از مردم در جریان همین پویش‌ها برای کمک به افراد بی‌خانمان بسیج می‌شوند و برای آن‌ها آذوقه و سرپناه گرم تهیه می‌کنند. نمایش این پویش‌ها در بلایای طبیعی بار‌ها خود را نشان داده است که در جریان آن بسیاری از شهروندان به کمک آسیب دیدگان حادثه می‌شتابند و برای مدت زمان طولانی در کنار آن‌ها می‌مانند تا همدلی و همراهی خود را با آسیب‌دیدگان به نمایش گذاشته‌باشند. البته این موضوع در فرهنگ عمومی ما پیشینه دارد و مربوط به زمان حاضر نیست. کمک‌های مردمی به رزمندگان در دوران جنگ تحمیلی و کمک به آوارگان جنگی نمونه‌ای پررنگ از پویش مردمی است که البته تبلیغ رسانه‌ها در این دسته از پویش‌ها نقش مهمی ایفا می‌کرد. این موضوعات و موضوعات بیشتری که وجود دارد و فعالان بسیاری هم در آن مشارکت دارند، زمانی شکل می‌گیرد که آسیب اجتماعی یا حادثه‌ای هولناک خود را نشان دهد.

ذکر این نکته ضرورت دارد که در جامعه آسیب‌های بسیار مهمی وجود دارد که عمده مردم با بی‌تفاوتی از کنار آن عبور می‌کنند. بخش مهمی از دلیل شکل‌گیری بی‌تفاوتی مردم مربوط به واکنش یا رفتار ناشایست ساختار قانونی کشور است. به عنوان مثال اگر راننده‌ای عبوری مردی راکه با ضربه چاقو مجروح شده‌است به بیمارستان منتقل کند، از سوی پلیس به عنوان ضارب بازداشت می‌شود. بنابراین ترس از بازداشت شدن سبب می‌شود فرد زخمی به حال خود رها شود و چه بسا از شدت خونریزی جان خود را از دست بدهد.

هر چند در عصر حاضر آسیب‌های بسیاری مدام در حال بروز است، اما امکانات بسیاری هم برای رفع یا کمک به آسیب‌دیدگان در اختیار شهروندان قرار گرفته است. به خاطر سپردن شماره پلاک خودرو یا موتورسیکلتی که بعد از حادثه‌ای خونین از محل گریخته و با خبر کردن پلیس‌۱۱۰ می‌تواند کمک یک شهروند به پلیس و خانواده فرد زخمی تلقی شود. تماس با اورژانس و با خبر کردن امدادگران از وضعیت فردی که کنار خیابان دچار جراحت شده‌است، می‌تواند به منزله نجات زندگی یک انسان تلقی شود. در کنار تلاش‌های مردمی برای کمک به یکدیگر عملکرد نیرو‌های امدادی و حضور به موقع آن‌ها در محل‌های حادثه و رفع نواقص می‌تواند در ایجاد انگیزه در شهروندان مؤثر باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار