کد خبر: 974815
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۹
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز خبرداد
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز از کشف و ضبط بیش از دو و نیم تن چوب آلات مقطوعه غیرمجاز گونه تاغ در پلاک راشته شهرستان کرج خبر داد.
حامد فرضی افزود: طی گشت و پایش نیرو‌های یگان حفاظت اداره منابع طبیعی نظرآباد از اراضی ملی و دولتی و درختچه‌های مناطق بیابانی واقع در پلاک ۴۸_اصلی موسوم به نجم آباد و ضمن هماهنگی‌های صورت گرفته با کلانتری ماهدشت پس از گشت و بازرسی دو روزه موفق به کشف و ضبط بیش از دو و نیم تن چوب آلات مقطوعه از گونه تاغ در کارگاه غیرمجاز تولید زغال شدند.
وی با بیان اینکه طی کمین‌های شبانه روزی، حضور فرد خاطی بهمراه یک دستگاه خودروی پراید بشماره پلاک ۷۸ ایران ۹۴۱ ط ۵۱ در مناطق حفاظتی مشاهده شد که پس از تعقیب و گریز متهم متواری شد. پس از تنظیم شکواییه و پیگیری موضوع در دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان نظرآباد و همکاری موثر قاضی شعبه اول بازپرسی با انجام تحقیقات متهم شناسایی شد که بدلیل سکونت نامبرده در ماهدشت کرج، دستور نیابتی اخذ که متعاقب آن پس از اقدامات لازمه و تلاش گسترده و با همکاری ضابطین عام و فرماندهی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز و و همچنین ریاست اداره خودروی موصوف توقیف گردید. در حین ماموریت بجهت اخذ دستگیری متهم با نام س.‌ی یک کوره ذغال کشف که حاوی چند تن بار چوب مذکور بوده که جهت تعیین تکلیف نهایی و شناسایی متهمین خودرو‌ها به همراه بار توقیف و مراتب صورتجلسه و به دادسرای رسیدگی کننده به پرونده ارسال گردید.
فرضی ضمن حضور در این عملیات با بیان این مطلب که با تشکیل پرونده تخلف و ارسال به مقامات قضایی، برابر مقررات با قاچاقچیان چوب و زغال برخورد می‌گردد تصریح نمود: محصول قاچاق نیز به نفع دولت ضبط و توقیف می‌شود.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز تأکید نمود: چنانچه افرادی با شیوه‌های مختلف قصد دست‌اندازی و بهره‌برداری غیرمجاز از جنگل‌ها و مراتع را داشته باشند برابر قوانین و مقررات سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با آن‌ها برخورد خواهد شد
فرضی از فعال بودن گشت خودرویی و پیاده در عرصه‌های ملی شهرستان به صورت ۲۴ ساعته خبر داد و ادامه داد: اجرای طرح‌های ضربتی مبارزه با قاچاق چوب و زغال، افزایش کنترل و نظارت توسط یگان حفاظت و قرقبانان، آگاه‌سازی مردم و استفاده از توان مردم برای حفاظت از منابع طبیعی از مهم‌ترین فعالیت‌ها در خصوص قطع درختان، قاچاق چوب و زغال است.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه بخش عمده کشفیات چوب غیرمجاز حاصل فعالیت‌ها و تلاش‌های مأموران حفاظتی منابع طبیعی در مأموریت‌ها و گشت‌های شبانه است، ابراز داشت: حضور مداوم نیرو‌های حفاظتی در عرصه‌های بیابانی و جنگلی و ایست و بازرسی‌ها تأثیر بسزایی در پیشگیری از قاچاق چوب و محصولات مرتعی در استان دارد.
فرضی در ادامه تصریح کرد: حضور به موقع مأموران و مشارکت مردم در امر اطلاع‌رسانی به یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان تأثیر بسزایی در شناسایی افراد فرصت‌طلب در امر قاچاق داشته است.
وی خاطرنشان کرد: طبق موارد قانونی مرتبط منجمله ماده ۴۸ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها، حمل چوب و هیزم و زغال حاصله از درختان جنگلی در تمام نقاط کشور بدون دریافت مجوز حمل از سازمان جنگل‌ها ممنوع است و چنانچه مرتکب، فاقد پروانه بهره‌برداری باشد طبق قانون مجازات مرتکبان قاچاق تعقیب خواهد شد.
در ادامه فرضی از شهروندان خواست با مشاهده هرگونه اقدام تخریبی به منابع ملی و قاچاق چوب بلافاصله به نیرو‌های حفاظتی شهرستان یا سامانه ۱۵۰۴ یگان حفاظت استان اطلاع‌رسانی کنند.
'این گزارش می‌افزاید: درختچه‌های تاغ در کاهش پدیده بیابانزدایی نقش مهمی داشته که توسط افرادی سودجو قطع و سرقت و قاچاق می‌گردد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار