کد خبر: 973902
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۹
معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی:
معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی با رد این مسئله که سازمان سینمایی به دنبال حذف شورای پروانه نمایش است، می‌گوید، شورای رده‌بندی سنی در عرض شورای پروانه نمایش نیست بلکه در طول آن است و این شورا نقش تیم کارشناسی را برای شورای پروانه نمایش دارد.
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد درباره روند پیش رفته در دستورالعمل رده‌بندی سنی آثار سینمایی که منجر به حاشیه‌های اخیر شده است، به ایسنا گفت: در تاریخ ۲۸ اردیبهشت‌ماه مشاور دادستان نامه‌ای را به دادستان کل کشور مبنی بر به جلوگیری از دستورالعمل نظام‌نامه رده‌بندی سنی می‌نویسد و درخواست می‌کند به این اتفاق رسیدگی شود. دادستان محترم کل هم بر اساس ادله‌ای که می‌آورد؛ ادله‌ای که محل گفتگو است، نسبت به دستورالعمل ابلاغ شده در اردیبهشت‌ماه، درخواست ابطال از دیوان عدالت اداری می‌کند و دیوان هم قبل از طرح در هیئت عمومی دیوان که تکلیف را روشن کند، دستور توقف اجرا می‌دهد. معاون ارزشیابی و نظارت ادامه داد: نکته اول این است که دیوان محترم عدالت اداری و داستان محترم کل نسبت به چیزی دستور داده که «تحصیل حاصل» است، چون خود ما آن را باطل کرده بودیم و الان اصلاً وجود ندارد و نکته دوم اینکه آنچه برای رده‌بندی سنی اعمال می‌کنیم نزدیک دو دهه است که در حال اجرا شدن است. این موضوع هم یک امر توصیه‌ای و ارشادی است که دیوان عدالت اداری نسبت به آن موضع منفی نداشته است. الان یک شیوه‌نامه وجود دارد که پیش‌نویس آن در شهریورماه نوشته شده و ذیل ماده ۸ آیین‌نامه شورای پروانه نمایش تعریف می‌شود که هر چه در آن آمده جنبه توصیه‌ای دارد.

طباطبایی‌نژاد درباره تغییراتی که در دستورالعمل جدید رده‌بندی سنی نسبت به نسخه اردیبهشت‌ماه آن وجود دارد، توضیح داد: به عنوان مثال در نظام‌نامه اردیبهشت ذکر شده بود که برای فیلم‌های ۱۸‌+ سینماداران اجازه ورود افراد کمتر از ۱۸سال را به سالن سینما نباید بدهند، اما الان در شیوه‌نامه جدید اساساً رده‌بندی بالای ۱۸سال نداریم، حتی در نسخه فعلی تأکید شده که سینمادار اجازه جلوگیری از ورود افراد را ندارد و این وظیفه والدین و همراهان بزرگسال است که مسئله را رعایت کنند. در نسخه قبلی که خودمان متوقف کرده ایم درجه‌بندی توسط شورای پروانه نمایش صورت می‌گرفت یا مجازات سینما‌های متخلف پیش‌بینی شده بود که در نسخه جدید و بر اساس بازخورد‌ها از اهالی سینما، یک شورای تخصصی ۳۵نفره این کار را انجام می‌دهند و مجازات سینما‌های متخلف و شرکت‌های پخش هم به گونه‌ای دیگر طراحی شده است. او یادآور شد: از ۱۹مرداد سال ۱۳۸۲ که آیین‌نامه شورای پروانه نمایش به تصویب هیئت وزیران رسید، در ماده ۸ آن به شورای پروانه نمایش اجازه داده شده که از نظر کارشناسی برای بعضی فیلم‌ها استفاده کند. تا این تاریخ یعنی تا چند ماه قبل شورای پروانه نمایش بعد از اینکه فیلم را می‌دید و با این مواجه می‌شد که فیلمی به رده‌بندی سنی نیاز دارد آن را اعلام می‌کرد. عده‌ای معتقد بودند این کار تخصصی است و باید از روان‌شناسان و جامعه‌شناسان و کارشناسان بین رشته‌ای استفاده کرد، لذا سازمان سینمایی تصمیم گرفت شورایی مرکب از کارشناسان علوم تربیتی، اهالی سینما، فعالان فرهنگی و روان‌شناسان تشکیل دهد که هر هفته فیلم‌هایی را که از شورای پروانه نمایش مجوز نمایش گرفته برای رده‌بندی سنی بررسی کنند.

معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی تأکید کرد: در واقع این شورای رده‌بندی سنی نقش کارشناسی را برای شورای پروانه نمایش دارد یعنی در عرض شورای پروانه نمایش نیست بلکه در طول آن است و وقتی شورای پروانه نمایش فیلمی را تأیید کرد و پروانه نمایش داد آن وقت در صورت لزوم سراغ شورای رده‌بندی سنی می‌روند. طباطبایی‌نژاد افزود: در اتفاقات اخیر همه چیز سوءتعبیر شده، چون یکسری افراد ناآگاه از دستور دیوان عدالت اداری سوءتعبیر می‌کنند. یقیناً منظور دیوان عدالت اداری و دادستانی کل کشور این نیست که اگر در فیلمی امری خشونت‌بار وجود داشت آن را نشان ندهیم، اما یک گزارش غلط به آن‌ها داده شده که در آن بدون اطلاع دقیق و با بی‌اخلاقی می‌گوید سازمان سینمایی با این رده‌بندی سنی اباحه‌گری را رواج می‌دهد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار