کد خبر: 972567
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۶
مجتبی رشوند مدیرعامل ناجی هنر در گفت‌وگویی که به مناسبت هفته نیروی انتظامی انجام شده درباره تولیدات سینمایی و تلویزیونی که در سال گذشته پلیس در آن‌ها نقش پررنگی داشته مواردی را بیان کرده است.
سرويس فرهنگ و هنر جوان آنلاين:  همزمان با نمایش هفت فیلم تولیدی توسط «ناجی هنر» که ابتدای این هفته تا پایان هفته هرشب از شبکه سه سیما درحال پخش است مدیرعامل این موسسه در گفت‌وگویی که برای رسانه‌ها ارسال شد، هم درباره جزییات این پروژه‌ها و نمایش پلیس در آثار و هم درباره حاشیه‌های فیلم «متری شیش‌ونیم» و سریال «بوی باران» سخن گفت که در ادامه می‌خوانید.

مجتبی رشوند درباره اینکه چرا مانند هر سال برای هفته نیروی انتظامی یک مینی سریال در نظر گرفته نشده گفت: «ما اعتقادی به مینی سریال نداریم و تجربیات نسبتا ناموفقی در این حوزه انجام شده، اما ما فکر می‌کنیم مینی سریال ماندگاری ندارد چرا که تا مخاطب می‌خواهد با این کار ارتباط برقرار کند تمام می‌شود. ضمن اینکه ما در یک بازه زمانی بودیم که نمی‌توانستیم در این زمان یک سریال بلند خوب تحویل دهیم برای همین ریسک نکردیم.»

ناجی هنر دنبال فرهنگ سازی است

وی مشکلات فرهنگی را یکی از دلایل اصلی وقوع جرم در کشور دانست و درباره لزوم ساخت آثار هنری در این باره گفت: «مهم‌ترین هدف ما در «ناجی هنر» اثرگذاری در زمینه فرهنگ‌سازی است چرا که بار اصلی تمام اتفاقات در کشور بر دوش نیروی انتظامی ست. مثلاً مشکلات در حوزه اقتصادی باعث افزایش سرقت می‌شود یا وقتی خشم زیاد می‌شود آمار نزاع بالا می‌رود و در بخش‌های دیگر هم همین طور؛ برای همین است که فرهنگ‌سازی لازم است و «ناجی هنر» هم دنبال همین است.»

او اضافه کرد: «ما می‌خواستیم یک فرصتی فراهم کنیم تا مردم کار‌ها را ببینند و درگیرش شوند. چیزی که لازم است به آن اشاره شود این است که برخی از آثار تلویزیون مردم ما را تنبل کرده، چون با جزییات غیرضروری، یک اثر را می‌سازند و قصه‌ها روایت می‌شود و به وقت نتیجه گیری و اصل ماجرا، سریال تمام می‌شود. سال گذشته سریالی به نام «دلدادگان» پخش می‌شد که شخصیت‌ها به خاطر یک کینه همدیگر را می‌کشتند و سرآخر هم بازیگر اصلی نیامد و پایان و نتیجه‌گیری و عقوبت ضدقهرمان هم مشخص نشد! این یعنی زیاده‌گویی بی‌تاثیر! این در مخاطب کم سن و سال آثار غیرقابل جبرانی در پی خواهد داشت. چرا که می‌آموزد می‌شود خیلی راحت افرادی که به هر دلیل با آن‌ها مشکل دارد را حذف فیزیکی کرد و از بین برد.»

پلیس نباید متافیزیک و غیرواقعی باشد

مدیرعامل موسسه «ناجی هنر» اذعان داشت که در تولید هفت فیلم جشنواره پلیس از چهره‌های جوان و کمتر شناخته شده استفاده شده و همین یک ویژگی محسوب می‌شود. او ادامه داد: «ببینید یک چیزی را باید بگویم؛ من هنوز تعریف سلبریتی را نمی‌دانم! افرادی بودند که چهره‌های درجه دو تلویزیونی محسوب می‌شدند، اما دستمزد‌های عجیب و غریبی از ما طلب کردند. خیلی از ما هنوز نمی‌دانیم که مبنای این دستمزد‌ها چیست و چرا اینقدر زیاد است؟ به هرحال ما هم برای جوان‌گرایی و هم برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها سعی کردیم در گروه بازیگران اغلب کار‌های جشنواره فیلم پلیس به جوان‌ها و تازه نفس‌ها یا کسانی که مجال کمتری داشتند فرصت بدهیم و از نتیجه راضی هستیم.»

این مدیر معتقد است نباید پلیس را غیرواقعی و سفارشی نشان داد و اظهار داشت: یک برهه‌ای در آثار صرفا اکشن و زد و خورد بالا دیدیم و گاهی در آثار در حوزه انتظامی اغراق‌آمیز شده بود و مخاطب وقتی چیز‌های متافیزیک و بعضا غیرواقعی از پلیس می‌دید فکر می‌کرد پلیس این شکلی است و وقتی فردای آن روز با یک پلیس مواجه می‌شد و می‌دید او شکل دیگری است باورهایش به هم می‌ریخت و به همه چیز شک می‌کرد.

با معصوم نشان دادن پلیس در آثار مخالفیم

رشوند عنوان کرد با معصوم نشان دادن پلیس مخالف است و گفت: «ما پلیسی را معصوم و دارای ابعاد الهی مطلق جلوه ندادیم. به هرحال پلیس ما سومین پلیس سایبری دنیا است، اما نمی‌تواند که به یقه همه مردم رادار وصل کند. ناگزیر، جرم اتفاق می‌افتد، اما طبق آمار بیشتر از ۹۰درصد تصمیمات پلیس در تشخیص مجرم درست بوده و ناآگاهی مردم باعث این حجم از جرم شده است باید این تفکر را اصلاح کرد.»

فرهنگ‌سازی نیاز به پول دارد

وی با عنوان اینکه فرهنگ‌سازی نیاز به بودجه دارد و بودجه «ناجی‌هنر» کم است توضیح داد: «هرچقدر نیروی انتظامی در حوزه فرهنگ‌سازی هزینه بالاتری داشته باشد اصلاح نگرش اتفاق می‌افتد و در بلندمدت به نفع کشور است. بر فرض مثال اگر ما بدانیم باید با چه ماشینی به جاده برویم و با چه ماشینی نرویم آمار کشته‌های تصادفات جاده‌ای پایین می‌آید، این ساده‌ترین نوع آگاهی است و همین طور می‌تواند دانش مهم‌ترین آن‌ها که درحوزه جرائم بزرگ اتفاق می‌افتد را هم به مردم تزریق کرد؛ بنابراین ما واقعا به افزایش بودجه نیاز داریم‌تا بتوانیم پروژه‌های بهتری بسازیم و مردم آگاه‌تر و جامعه امن‌تری داشته باشیم.»

پروژه آینده ناجی هنر؛ ساخت یک سریال بلند

او در پاسخ به این سوال که آیا «ناجی‌هنر» در نظر دارد که تولیدات مشترکی در حوزه نمایشی با اطلاعات و سپاه داشته باشد توضیح داد: «در نظر داریم که این اتفاق بیفتد و در همکاری با نهاد‌های هم سو به صورت مشترک یک پروژه تحویل دهیم که هنوز جدی نشده است و صرفا در مرحله مذاکرات مشترک هستیم که یک سریال بلند بسازیم، حتما به محض اینکه جدی شد خبرش را در اختیارتان قرار می‌دهیم.»

شکاف و باگ‌های سیستماتیک فیلم «متری شیش‌ونیم»

یکی از حواشی پررنگ جشنواره فجر سال گذشته درباره فیلم «متری شیش‌ونیم» اتفاق افتاد. رشوند در پاسخ به درخواست شفاف‌سازی پیرامون این موضوع که چرا همکاری عوامل «متری شیش‌ونیم» و «ناجی هنر» اتفاق نیفتاد توضیح داد: «من معتقدم فیلم «متری شیش‌ونیم» فیلم شریف و محترمی است فقط ایراداتی دارد که غیرقابل کتمان است. ایرادات فیلم لابه‌لای پروپاگاندای زیاد برای آن گم شد. مثلا به عنوان یک مخاطب می‌گویم نه کسی که در این حوزه دارد کار می‌کند؛ روایت این فیلم جوری پیش می‌رود که تا نیمه داستان قهرمان پلیس است و در نیمه دوم همان شخصیت ضدقهرمان می‌شود. نیروی انتظامی با فیلم مشکلی نداشت که نشود حلش کرد و حتی خود سعید روستایی کارگردان این فیلم هم شاهد بود که من از فیلم دفاع هم کردم و گفتم تا فلان دقیقه قصه دارد خوب پیش می‌رود یا به طور نمونه گفتم که این فیلم مصائب یک پلیس را خیلی خوب نشان می‌داد؛ استرس‌ها، سختی‌ها، لحظات سخت تصمیم‌گیری و ...، اما اگر بخواهید از منظر نیروی انتظامی ببینید، فیلم چند خطای سیستماتیک داشت که پیام بدی را داشت منتقل می‌کرد. مثلا زجر دادن زن رضا مرادی وقتی سگ می‌آید سراغش را ما نمی‌دیدیم بهتر بود. یا نباید بد شدن حال بچه‌ها را در همان پلان می‌دیدیم. بچه آینده کشور است و گناهی ندارد چرا تصویر او را باید از پلیس خراب کنیم، پلیس باید حافظ خانواده باشد و ما در آن صحنه‌ها کنار خانه رضا مرادی استرس و عذاب یک زن و بچه را از حضور پلیس می‌بینیم که تصویر همه بچه‌ها را درباره پلیس بهم می‌زند. رفتار پلیس برای یک کودک می‌شود ایجاد ارعاب و ترس و بهم زدن آرامش یک خانواده. درحالی که ماجرا از این قرار است که پلیس تا وقتی درصد زیاد و نزدیک به یقین مطمئن نباشد وارد خانه کسی نمی‌شود که آن خانه را به هم بزند و دنبال مواد بگردد.
او ادامه داد: «مورد دیگر اینکه ما اصلا بازداشتگاه این‌چنینی نداریم، بازداشتگاه رده سنی دارد و نمی‌تواند یک بچه و قاتل و قاچاقچی همه در یک بازداشتگاه باشند یا مثلا در هیچ بازداشتگاهی شما نمی‌توانید دستشویی پیدا کنید و این حجم از آدم را در هیچ زندانی در بازداشتگاه با این ابعاد نگه نمی‌دارند و معمولا به محیط‌های باز با انواع نگه‌داری‌های بهداشتی می‌برند تا احیانا بیماری بین این افراد منتقل نشود. شما همه این موارد را کنار هم بگذارید و ببینید این باگ‌های سیستمی قطعا برای ما به عنوان «ناجی هنر» جوری نیست که بتوانیم از آن عبور کنیم و توافق کنیم.»
وی با عنوان اینکه همکاری لازم تا همان زمانی که ارتباط فیلم با «ناجی هنر» برقرار بود به صورت کامل انجام شده است بیان کرد: «آن‌ها اینجا رفت و آمد کردند، صورت جلسه کردند، امکانات لجستیک و چیز‌های زیادی در اختیارشان قرار دادیم، اما درنهایت این همکاری بنا به همین دلایل شکل نگرفت.»

اگر یک ژاپنی فیلم روستایی را ببیند

او اضافه کرد: «نکته دیگر اینکه پلیس حق ندارد هیچ فردی را ولو اینکه مجرم هم باشد به سمت دستگاه بادی اسکنر هول بدهد و این منع قانونی دارد. فقط می‌تواند از او بخواهد که اگر انجام نداد ۱۲ ساعت او را نگه دارد تا اگر چیزی در معده‌اش است تخلیه کند، اما اینجا برعکس اتفاق افتاده و اگر این پلان را یک فرد خارجی ببیند می‌تواند بگوید این اقدام ناقض حقوق بشر است. یا مثلا در جایی دیگر فردی به نام رضا ژاپنی وجود دارد که بردن این اسم با این لقب کار اشتباهی است و اگر در یکی از نمایش‌های خارج از کشور یک ژاپنی فیلم را ببیند حق اعتراض دارد. آن هم کشوری که ۱۳ سال است که یک گرم شیشه نه به آنجا وارد شده نه صادر شده است. به هرحال وقتی ما خودمان نسبت به فیلم‌هایی که به کشورمان توهین میکنند موضع منفی داریم نباید خودمان هم در فیلممان کشوری را ولو با یک اسم زیر سوال ببریم و ملاحظات را باید رعایت کنیم. هر خبرنگاری دلش بخواهد ما می‌توانیم برای ورود به هر بازداشتگاهی در سطح کشور به او مجوز بدهیم تا ببیند آیا بازداشتگاهی شبیه آنچه در فیلم «متری شیش و نیم» وجود داشت دیده می‌شود یا نه؟»
رشوند با بیان اینکه واقف به این است که در هر کار نمایشی سهم تخیل و واقعه‌پردازی سهم بسزایی دارد اظهار داشت: «نویسنده و کارگردان ممکن است به خاطر وجه دراماتیک کار چیزی را اضافه کرده باشند، ما این را متوجه می‌شویم، اما بالاخره وقتی بعضی از اتفاقات این فیلم می‌تواند باعث تغییر ذهنیت یک فرد عادی از پلیس و مجموعه او بشود، وجهه پلیس را برای مخاطب زیر سوال ببرد، احساس ناامنی برای او به وجود بیاورد و یا تصویر ذهنی نسل آینده را به هم بریزد ما مجبور می‌شویم حداقل در این فیلم حاضر نشویم. مثلا ما در همین ۷ کار که در جشنواره پلیس دارد پخش می‌شود پلیس واقعی را ببینیم پلیسی که متافیزیک و غیرواقعی نیست و حتی اشتباه هم می‌کند.

اظهارنظر مدیرعامل «ناجی هنر» درباره «بوی باران»

مجتبی رشوند در پایان درباره سریال «بوی باران» نیز اینطور گفت: اعتیاد بحث مهمی است و باید درباره آن فیلم و سریال ساخته شود، اما باید با هوشمندی هم آسیب اجتماعی را نمایش بدهیم و هم پلیس را. در «بوی باران» همه چیز اغراق شد آقای ضیایی قرار بود پلیس باشد که تبدیل شد به بازپرس که بازپرس اساسا این حیطه اختیارات را ندارد، چون یک آدم پشت میزنشین است. در کل می‌خواهم بگویم اینکه پلیس کم هوش نشان داده شود درست نیست، چون اساسا پلیس این‌چنینی به نفع هیچ کس نیست.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار