کد خبر: 972481
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۵
رئیس بنیاد ایران‌شناسی در بزرگداشت مولوی مطرح کرد
رئیس بنیاد ایران‌شناسی در مراسم بزرگداشت مولوی ضمن انتقاد نسبت به برخی برنامه‌ها که برای معرفی مولوی بساط رقص و آواز برگزار می‌کنند، گفت که نباید برای معرفی مولوی بساط رقص فراهم کرد چراکه مولوی در مثنوی است نه در سماع.
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای رئیس بنیاد ایران‌شناسی طی سخنانی در مراسم بزرگداشت مولوی گفت: معارف به گونه‌ای رمز‌آمیز هستند، از این رو بیان‌شان برای عامه مردم ممکن نیست. در حالی که ما معادن معارف بسیاری داریم، اما افرادی که بتوانند این معارف را رقیق و به زبان شعر دربیاورند بسیار نیستند. مولوی یکی از افرادی است که با ابزار شعر و الفاظ زیبای فارسی توانست این مضامین را به بشر منتقل کند. کتاب او اولین کتاب به لحاظ وسعت نشر در دنیاست.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه معارف روز به روز جوان‌تر شده و دست‌گیر است، می‌تواند انسان را به سعادت برساند، اظهار داشت: وقتی صحبت از مولوی به میان می‌آید بحث اینکه او اهل کجاست و اینکه او ایرانی است، مطرح می‌شود. بلخ در دوران گذشته یکی از شهر‌های ایران بود و از زمان ساسانیان منطقه‌ای به نام صوفیه نام داشت که در قلمرو ایران بود و شخصیت‌هایی، چون فارابی و ابن‌سینا ایرانی هستند، چون زبان‌شان فارسی بود. مثنوی مولوی تمام فارسی است، بنابراین مسائل سیاسی نباید به میان بیاید. رئیس بنیاد ایران‌شناسی با اشاره به ایرانی بودن مولوی ابراز داشت: محمدبن محمدبن حسین نام مولوی است. تنها شیعیان هستند که نام حسین را برمی‌گزینند. اصلاً نیاز به اثبات کردن او به شیوه ایرانی نیست. مولوی دو شخصیت دارد. او ایرانی است و به لحاظ شخصیت معرفتی متعلق به هیچ جامعه‌ای نیست و به بشر تعلق دارد. هیچ‌گاه نباید مولوی و ابن سینا را در قفس کوچک مرز حبس کرد. ما افتخار می‌کنیم او ایرانی است و در ایران چنین درخت تناوری وجود دارد که ثمرات آن همه عالم را بهره‌مند کرده است. سیدمحمد خامنه‌ای در ادامه خاطر نشان کرد: سرمایه‌های گران‌قیمتی هستند که تاریخ آن‌ها را فراموش نخواهد کرد، اما در روزگار کنونی عده‌ای قصد دارند بزرگان ما را به سرقت ببرند و متأسفانه ما ناظریم و گاهی واکنش‌هایی صورت می‌گیرد. در حالی که ملت‌هایی که پیشینه‌های ایران، رشد و عظمت فکری ایران را نداشتند قصد دارند شخصیت‌های ایرانی را به نام خود کنند. بزرگان هر کشور و کانون‌های فرهنگی و معرفتی هر ملت سرمایه بزرگ آن‌ها هستند و مردم نباید آن‌ها را از دست بدهند. باید تقصیری بر اقوال و افکار آن‌ها داشته باشیم تا این شناخت به رشد و انسانیت انسان‌ها کمک کند، چه در سطح ملی، چه در سطح بین‌المللی نباید اجازه دهیم بزرگان ما فراموش شوند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار