کد خبر: 970275
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۲
براساس اعلام مسئولان آموزش و پرورش با شروع ماه مهر، ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار دانش‌آموز به مدرسه می‌روند که از این تعداد یک میلیون و ۵۰۰ هزار دانش‌آموز کلاس اولی هستند.
مهسا گربندی
سرویس جامعه جوان آنلاین: ماه مهر رسید و سال تحصیلی جدید آغاز شد. میلیون‌ها دانش‌آموز به ذوق درس خواندن و بازی با هم‌سن و سالانشان روانه مدارس شدند که صدایشان به گوش می‌رسد. کوچه‌ها و خیابان‌ها رنگ و بوی دیگری به خود گرفته و هر کجا چشم کار می‌کند، دانش‌آموزان قد و نیم قد با کوله‌پشتی‌های رنگارنگ روی دوششان دیده می‌شوند.

نگرانی کلاس اولی‌ها
برخی از دانش‌آموزان که کلاس اول هستند و برای بار اول به مدرسه می‌روند، کمی نگران هستند و با دقت بیشتری به اطراف خود نگاه می‌کنند، البته این نگرانی دوام زیادی ندارد و به‌زودی آن‌ها هم با شرایط مدرسه آشنا می‌شوند و دلهره‌شان را کنار می‌گذارند. پدر و مادر این دانش‌آموزان نیز همراهشان آمده‌اند تا شاهد شروع تحصیل کودک خود باشند.

به مدرسه امام‌صادق (ع) در منطقه چهاردهم تهران می‌رویم؛ در میان شلوغی و همهمه دانش‌آموزان صدای زنگ مدرسه به صدا درمی‌آید و دانش‌آموزان به جنب و جوش می‌افتند. هرکدام از این دانش‌آموزان در صفی که از قبل برای آن‌ها تعیین شده قرار می‌گیرند و منتظر می‌مانند. چنددقیقه بعد، مدیر مدرسه به بالای سکو می‌آید و با میکروفون با دانش‌آموزان و معلمان صحبت می‌کند. آقای هوشنگ کرانی بعد از خوشامدگویی به دانش‌آموزان، والدین را به همراهی با شرایط مدرسه دعوت می‌کند و از آن‌ها می‌خواهد تا نهایت همکاری را برای تقویت انگیزه تلاش و تحصیل فرزندشان داشته باشند.

دوران طلایی
از آنجا که آموزش رسمی کودکان از این مرحله آغاز می‌شود، آقای مدیر از پدران و مادران دانش‌آموزان می‌خواهد که از این دوران طلایی که بهترین زمان برای تعلیم و تربیت کودک است، به سادگی نگذرند و برای ارتقای سطح آموزشی فرزند خود تلاش کنند.

آقای کرانی خطاب به دانش‌آموزان نیز از آن‌ها می‌خواهد که حس مسئولیت‌پذیری داشته باشند و در هر مقطع تحصیلی که هستند از تمام توان خود برای یادگیری دروس استفاده کنند.

پس از اتمام صحبت‌های آقای مدیر، یکی از مربیان مدرسه میکروفون را در دست می‌گیرد و دانش‌آموزان را به صورت هماهنگ سمت کلاس‌هایشان راهی می‌کند. پدران و مادران برای فرزند خود دست تکان می‌دهند و آن‌ها را بدرقه کلاس‌می‌کنند. دانش‌آموزان یک به یک حرکت می‌کنند. به نظر می‌رسد دلهره‌کلاس‌اولی‌ها کمتر شده و اعتماد به نفس پیدا کرده‌اند، آن‌ها همراه همکلاسی‌هایشان به سمت کلاس خود می‌روند.

توصیه‌های آقای ناظم
اولیا نیز به سمت نمازخانه مدرسه دعوت می‌شوند تا درباره چگونگی تعامل با مربیان و معلمان با آن‌ها صحبت شود. در نمازخانه معاون آموزشی درباره گردش‌های علمی دانش‌آموزان و همچنین مباحث روانشناسی دانش‌آموزان سخن می‌گوید و مسئله توجه به روان کودک را بسیار مهم می‌شمارد. آقای ناظم به پدران و مادران حاضر در نمازخانه اهمیت کانون خانواده را یادآوری می‌کند و به آن‌ها می‌گوید که بعد از معلمان و مربیان در مدرسه وظیفه پدران و مادران در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان بسیار پراهمیت است و باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند. با اتمام این صحبت‌ها به والدین اجازه بازدید از کلاس‌ها داده می‌شود تا با محیط کلاسی فرزند خود نیز بیشتر آشنا شوند و در نهایت نیز کتب درسی توزیع می‌شود و برای دانش‌آموزان آرزوی داشتن سال تحصیلی موفق می‌کنند.

در آخر، مراسم به پایان رسیده و حیاط مدرسه خالی شده است و پدران و مادران راهی خانه می‌شوند و دانش‌آموزان در کلاس خود در حال آشنایی با معلمانشان هستند، معلمی که قرار است در طول یک‌سال تحصیلی به آن‌ها درس بدهد و تا پایان خرداد سال آینده همراهشان باشد.

مهر به روایت آمار
پروژه مهر برای بازگشایی مدارس در وزارت آموزش و پرورش در تابستان جاری به اجرا درآمد و آنطور که حاجی میرزایی اعلام کرد، آخرین آمار‌های ثبت نامی حاکی از آغاز سال تحصیلی با ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار دانش‌آموز است که افزایش حدود ۵۰۰ هزار نفری را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد و از این تعداد، ۸ میلیون و ۱۹۶ هزار نفر در دوره ابتدایی ثبت نام کرده اند.

همچنین بازگشایی مدارس ایرانی در ۱۱۰مدرسه، ۷۷ شهر و ۴۹ کشور انجام می‌شود. شمار دانش آموزان اتباع در سال تحصیلی جاری به حدود ۵۰۰ هزار نفر می‌رسد که ۱۲۳ هزار نفر آن‌ها بدون مجوز و مدارک هویتی و حدود ۳۷۰هزار نفر با مجوز هستند که در ۲۸ هزار مدرسه ثبت نام شده‌اند.

همچنین آنطور که اللهیار ترکمن، معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع می‌گوید: از٨٧٠ هزار نفر نیروی شاغل درآموزش و پرورش؛ ۶۴ درصد معلمان، ١١درصد نیرو‌های حق التدریسی، ۵درصد نیروی کیفیت بخشی و٢٠ درصد مدیریت آموزشگاهی هستند که کلیت شاکله نیروی انسانی در آموزش و پرورش را تشکیل می‌دهند. با توجه به آمار بالای بازنشستگی‌ها با کمبود نیرو مواجه هستیم که با راهکار‌هایی برطرف شده و به این ترتیب هیچ کلاسی در شروع سال تحصیلی بدون معلم نیست.

اخیراً وزیر آموزش و پرورش نیز بر این موضع صحه گذاشته و با تأکید بر کمبود نیروی معلم در این وزارتخانه گفت: حدود ۱۰۰ هزار معلم در کل کشور نیازمند داریم، اما در تلاشیم تا با استفاده از معلمان حق التدریس، آموزش‌یاران، معلمان پیش دبستانی و خروجی‌های دانشگاه فرهنگیان این مشکل را برطرف کنیم و می‌توانیم این اطمینان را به مردم بدهیم که برای مهر، هیچ کلاسی بدون معلم نخواهد بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار