کد خبر: 968728
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۰
همتی بار دیگر تهدید کرد
تیر ماه امسال بود رئیس کل بانک مرکزی از بررسی پرونده ۱۵۰ صادرکننده متخلف در قوه قضائیه خبر داد، هرچند که تاکنون خبری از وضعیت پرونده این متخلفان منتشر نشده‌است. اما عبدالناصر همتی، اخیرا بار دیگر در جمع بازرگانان استان کرمان، صادرکنندگان متخلف را به افشای اسامی و معرفی به قوه قضائیه تهدید کرد و گفت: امسال ارز حاصل از صادرات پسته برای رفع مشکل خودروسازی و سایر صنایع کرمان مصرف خواهد شد.
بهناز قاسمی
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: همزمان با کاهش ۵/ ۱۳‌درصدی مبادلات تجاری در دوماهه امسال، نگرانی دولتمردان از فرار سرمایه‌ها از مسیر صادرات شدت گرفت. در مقابل برخی صادرکنندگان تأکید داشتند که در فضای فعلی سامانه نیما صادرکنندگان به نوعی یارانه به واردکنندگان می‌دهند، زیرا آن‌ها ارز خود را به سامانه نیما می‌دهند، ولی واردکنندگان با ارز حدود ۱۰ هزار تومانی کالا وارد می‌کنند و کالاهایشان را با قیمت ارز ۱۶ هزار تومانی در بازار‌ها می‌فروشند. همزمان با این اتفاقات رئیس کل بانک مرکزی در گفتگو با رسانه‌ها و حضور در اتاق بازرگانی ایران صادرکنندگانی که ارز حاصل از صادراتشان را به داخل کشور نمی‌آورند یا در سامانه نیما اعلام نمی‌کنند، تهدید و اعلام کرد: ۱۵۰ شرکت و شخص حقیقی هستند که با ۴ میلیارد دلار صادرات حتی یک دلار هم به کشور برنگردانده‌اند. اسامی این شرکت‌ها و اشخاص حقیقی در اختیار قوه قضائیه قرار می‌گیرد و پرونده‌های آن‌ها در دستگاه قضا بررسی می‌شود.

با موضع‌گیری همتی، سرپرست سازمان توسعه تجارت در حمایت از صادرکنندگان، اوضاع مبادلات تجاری رادر سال جاری مناسب و قابل قبول اعلام کرد و وعده داد مشکلات تأمین ارز صادرکنندگان به زودی مرتفع خواهد شد. اکنون با گذشت سه ماه، همتی بار دیگر در جمع شورای گفت و گوی بخش دولتی و خصوصی استان کرمان، صادرکنندگان متخلف را تهدید کرد و گفت: اسامی صادر کنندگان متخلف به دستگاه قضا اعلام می‌شود.

عبدالناصر همتی با تشریح وضعیت اقتصادی کشور افزود: ما معتقدیم که فعالان بخش خصوصی در این دوره تعیین‌کننده می‌توانند نقش بسیار مهمی را داشته باشند، گفت: به طور قاطع می‌توان گفت که فشار تحریم را با تلاش و کوشش همه شکسته‌ایم و اکنون در شرایط به نسبت با ثباتی هستیم و لازم است این ثبات ادامه پیدا کند. وی گفت: در صورت حل‌نشدن مشکلات فعالان اقتصادی نمی‌توان با تحریم‌ها مبارزه کرد؛ چراکه رزمنده اصلی در این شرایط، فعالان اقتصادی هستند، بر این اساس حل مشکلات حوزه فعالیت بازرگانان و تولیدکنندگان از اولویت‌های بانک مرکزی است.

رئیس شورای پول و اعتبار با اشاره به اینکه هدف اصلی این است که از صادرکنندگانی که مقید به بازگشت ارز حاصل از صادرات است باید حمایت شود، گفت: اگر برخی محدودیت‌هایی اعمال می‌شود، صرفاً برای افرادی است که از امکانات کشور استفاده کرده‌اند، اما در مقابل از بازگشت ارز خودداری می‌کنند در همین راستا برای برخورد قانونی اسامی آن‌ها به قوه قضائیه ارسال شده‌است.

همتی در بخش دیگری از سخنان خود سیاست بانک مرکزی در خصوص نرخ ارز را از میان بردن اختلاف نرخ اعلام کرد و گفت: خوشبختانه در این راه نیز به موفقیت‌هایی دست یافته ایم ضمن آنکه بانک مرکزی با تمام توان در راستای تأمین ارز مورد نیاز واحد‌های تولیدی گام بر می‌دارد. رئیس کل بانک مرکزی با تأکید بر اینکه من به صادر‌کنندگان این اطمینان را می‌دهم که تا زمانی که من در بانک مرکزی هستم همراه صادرکنندگان خواهم بود، گفت: شما صادرکنندگان نیز می‌توانید با بازگرداندن ارز به کشور کمک شایان‌توجهی به اقتصاد کشور کنید.

وی ادامه داد: میزان ارزی که به کشور برمی‌گردد و میزان تقاضایی که از واردات تأمین می‌شود برای من مهم است و اکنون بانک مرکزی با تمام توان در مسیر تأمین نیاز‌های واقعی ارزی کشور گام بر می‌دارد. رئیس شورای پول و اعتبار خاطرنشان کرد: هدف، آمدن ارز به سامانه نیما نیست، بلکه آمدن ارز به کشور هدف است؛ سامانه نیما فقط مظهر دخل و خرج ارزی کشور است.

صرف ارز حاصل از صادرات پسته برای رفع مشکل خودروسازی و سایر صنایع کرمان
همتی با اشاره به محصولات صادراتی استان کرمان خاطر نشان کرد: بخش مهمی از صادرات خشکبار از استان کرمان انجام می‌شود و کرمان در این زمینه از استان‌های پیشتاز به شمار می‌رود؛ از جمله محصولات صادراتی این استان باید به پسته، خرما و فرش اشاره داشت که صادرات آن ارزآوری خوبی برای کشور به دنبال دارد. رئیس کل بانک مرکزی در خصوص صادرات پسته اظهار داشت: در حدود یک ماه آینده محصول پسته برداشت خواهد شد و انتظار می‌رود که حجم عظیمی از پسته برداشت و آماده توزیع شود که صادرات آن می‌تواند حجم زیادی ارز‌آوری برای کشور داشته باشد؛ در این جلسه اعلام کردیم که نقدینگی مورد نیاز پسته‌کاران را تأمین خواهیم کرد و از طریق ارز حاصل از صادرات پسته که وارد اقتصاد خواهد شد، مشکلات برخی واحد‌های صنعتی مانند خودروسازی را در استان کرمان رفع کنیم.

وی افزود: استان کرمان منطقه مهمی در صادرات کشور است و کمک خواهیم کرد تا مشکل نقدینگی واحد‌های تولیدی این استان رفع شود و با مساعدت بانک مرکزی، ارز مورد نیاز را به هر نحوی که خودشان مایل باشند و در عین حال بتواند به اقتصاد کشور و واردات قطعات کارخانجات یا کالا‌های مورد نیاز در این استان یا استان‌های دیگر کشور کمک کند، به فروش برسانند.

کنترل نقدینگی در دستور کار بانک مرکزی
رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه کنترل نقدینگی در دستور کار بانک مرکزی قرار دارد، گفت:بحث نقدینگی یکی از موضوعات مهم به شمار می‌رود و هم اکنون در وضعیتی قرار داریم که باید جوانب نقدینگی را در نظر بگیریم. رشد نقدینگی باید کنترل شود تا رشد به صورت معقول انجام شود؛ در حقیقت بانک مرکزی وظیفه دارد قیمت کالا‌ها را مدیریت کند و در بازار ثبات ایجاد کند، اما رشد نقدینگی باعث از بین رفتن ثبات قیمت‌ها می‌شود و در همین راستا تمرکز اصلی بانک مرکزی کنترل نقدینگی است.

وی خاطر نشان کرد: رونق تولید از برنامه‌های بانک مرکزی است که در این راستا همکاری مشترک و خوبی با وزارت صنعت، معدن و تجارت شکل گرفته و این پروژه استان به استان در حال بررسی است؛ امید داریم در یک کار مشترک بتوانیم رونق تولید را که تأکید مقام معظم رهبری است در زمان کوتاهی در کشور به سرانجام برسانیم.

همتی در پاسخ به این سؤال که اولویت بانک مرکزی با چه صنایعی است، گفت: اولویت کارخانجاتی است که ایجاد شده چراکه توسعه و ایجاد کارخانجات جدید نیازمند ارز بیشتر است که نتیجه آن چندین سال به طول می‌انجامد، اما از سویی دیگر در صورتی که از صنایع پیشران باشند، حمایت و تأمین نیاز‌های آن‌ها در دستور کار قرار می‌گیرد، اما اگر پیشران نباشند، اولویت حفظ، نگهداری و افزایش ظرفیت واحد‌های تولیدی است که در گذشته ایجاد شده است.

کاهش بدهی‌های خارجی
رئیس کل بانک مرکزی در پایان با اشاره به جدیدترین آمار و کاهش بدهی‌های خارجی افزود: خوشبختانه ظرف یک سال و نیم گذشته حدود ۵/ ۳ میلیارد دلار از بدهی ارزی کاهش یافته و بدهی ارزی ما حدود ۹ میلیارد دلار است که در مقایسه با تعداد زیادی از کشور‌ها اصلاً قابل‌مقایسه نیست. وی گفت: در حال حاضر تولید و رونق آن، صادرات و بازگشت ارز حاصل از صادرات از نکاتی هستند که برای کشور و بانک مرکزی اهمیت بسیار زیادی دارد که در این زمینه با فعالان اقتصادی استان کرمان گفتگو انجام شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار