کد خبر: 968077
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۶
یادداشت سردبیر
شیوه برپایی دستگاه عزاداری امام حسین (ع) در سال‌های اخیر تغییرات و تفاوت‌های زیادی داشته است که همگی شکلی و صوری است و نه معرفتی؛ و این تغییرات گاهی هیچ تناسبی با فرهنگ حماسه حسینی ندارد. روی سخن این نوشته با عزاداران است.
غلامرضا صادقیان
شیوه برپایی دستگاه عزاداری امام حسین (ع) در سال‌های اخیر تغییرات و تفاوت‌های زیادی داشته است که همگی شکلی و صوری است و نه معرفتی؛ و این تغییرات گاهی هیچ تناسبی با فرهنگ حماسه حسینی ندارد. روی سخن این نوشته با عزاداران است.

۱-در متن عزاداری قرار بگیرید. عزاداری سیدالشهدا سیاست‌بازی نیست که به حاشیه نیاز داشته باشد. اگر دسته‌جات عزاداری خلوت باشد و افراد حاضر در حاشیه آن با عناوینی مثل برگزار‌کننده و متولی و رئیس و حاجی و حاج آقا و دیگران فراوان باشند، یعنی شما به همان عناوین نیاز دارید نه به عنوان «عزادار امام حسین».

۲- اگر هیئت تازه تأسیس شما چند نفری بیشتر نیستند، هیئت خود را در هیئت همسایه ادغام و زیر نام آن‌ها عزاداری کنید. این به فروتنی و به فهم درست دین نزدیک‌تر است. در یک کوچه شش متری، سه هیئت جداگانه با شمار اندک حاضران، یعنی یکی از اصلی‌ترین پیام‌های عاشورا بر زمین مانده است.

۳- اگر نظریه جدیدی درباره قیام عاشورا دارید، اول از همه آن را در تلویزیون و منبر و مداحی به رخ نکشید. نظریه خود را ببرید در خفا با صاحبنظران در میان بگذارید. شاید نظر شما برگشت و به خطا‌های نظریه خود پی بردید. اینستاگرام و فضای مجازی که دیگر اصلاً جای نظریه‌پردازی‌های جدید نیست.

۴- فعلاً به همان نظر غالب درباره فلسفه قیام عاشورا ملتزم باشید؛ نظریه‌ای که می‌گوید قیام عاشورا «حقیقت دین» را که باور به زندگی آنجهانی بود، زنده نگه داشت و جز با این قیام، چنین هدفی حاصل نمی‌شد.

۵- اگر درسخنرانی و مداحی این ایام، تمایل داشتید به مباحث سیاسی و اجتماعی بپردازید، از بافته‌های شبه علمی و شبه عرفانی و شبه فلسفی و شبه دینی بپرهیزید و در دفاع از دین چیزی نگویید که دیگرانی بتوانند نقیض آن را پیدا کنند. در غیر این صورت سخنان شما درباره قیام امام حسین تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

۶-عزاداری‌ها را رأس ساعت ۱۰ شب در محل‌های عمومی تعطیل کنید و برای ادامه عزاداری به مکان‌های دربسته که صدای آن بیرون نیاید، بروید.

۷- کوچه و خیابان را برای هیئت و پخش نذری نبندید. شما اگر هیئتی تأسیس می‌کنید و مکانی برای عزاداری ندارید، بهتر است بخشی از پول نذری را برای اجاره یک مکان بپردازید. این به تعالیم اسلام نزدیک‌تر است تا اینکه خیابان فرعی را داربست و چادر بزنید و ببندید.

۸- اگر لباس سیاه می‌پوشید، با این لباس هیچ تخلفی نکنید، نه معصیت خدا و نه تخلف رانندگی و نه حتی تندی با ارباب رجوع و زیردست و دستفروش و بی‌سرپناه.

۹-اگر صدای اذان بلند شد و شما مشغول هر کار دیگری در دستگاه عزاداری بودید و آن را ر‌ها نکردید، آن را ر‌ها کنید و به خانه بروید و لباس عزا از تن به در کنید.

۱۰- اگر مداح هستید، هرچیزی را نگویید و هرچیزی را نخوانید و هر جور که می‌خواهید، نخوانید. نام امام حسین (ع) را با عظمت ببرید. از تکرار نام امام برای ریتم دادن به مداحی بپرهیزید. مداحی‌ها را در آهنگ ترانه‌های معروف نخوانید.

مداحی‌ها را عاشقانه، معرفت‌شناسانه، حماسی و با طمأنینه بخوانید.

- و در پایان این توصیه‌های حجت الاسلام عبدالله فاطمی‌نیا را بسیار جدی بگیرید:
-خالصانه در مجالس عزاداری شرکت کنید، طوری باشید که غیر از امام حسین (ع) چیزی نبینید.

-با پاکی ظاهر و باطن به این مجالس مشرف شوید، همانطور که با وضو وطهارت در این جلسات شرکت می‌کنیم، به وسیله استغفار، طهارت باطنی هم کسب کنیم.

- پیش از ورود به مراسم عزای ابی عبدالله علیه السلام بگوییم خدایا اگر در وجود من مانعی از کسب فیض ابی عبدالله علیه السلام هست، آن را برطرف بفرما.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار